Jak řešit nesplněné sliby a nepřijatelné chování

Zasadni odpovednost 200„Tato nepostradatelná pomůcka pro manažery, podnikatele, učitele, mediátory, kouče, rodiče a vůbec všechny, kteří pracují s lidmi, předkládá praxí ověřený metodický mix, který vám dovolí dosahovat významných zlepšení při řešení problémů s odpovědností tam, kde druzí selhávají, a soubor dovedností, s jehož využitím se stanete mistry vedení zásadních rozhovorů.“ To je část textu na záložce knihy v modrobílém obalu s velikým názvem Zásadní odpovědnost: a za dvojtečkou je menším písmem dopsáno Jak řešit nesplněné sliby a nepřijatelné chování.

Tým velmi úspěšných autorů nás má vést krok za krokem prověřenými metodami, jak se vyrovnat s problematikou nesplněných slibů a nepřijatelného chování, aniž by to zničilo vztahy, nýbrž naopak, aby je to do budoucna posílilo. Vždycky se dopředu děsím metodických příruček, kde se ve změti mnoha písmen sice dá najít myšlenka, kterou hledám, ale bývá to zdlouhavé. Proto jsem měla trochu obavu, že tohle bude nudné čtení, ale nebylo. Hned v úvodu autoři píšou, že tuto knihu věnují nejlepším světovým vůdčím osobnostem a děkují za jejich příklady a za to, že jim byli nápomocni v jejich vlastním učení. Následuje Obsah, který je stručný a přehledný. Z něj je patrné, že je kniha rozdělena na tři části. V první máme pracovat především na sobě, druhá část říká, jak vytvořit bezpečné prostředí a ve třetí máme přikročit k činu. Poté jsou tu dodatky, což jsou vlastně sebehodnotící dotazníky a diagnostické otázky, diskusní otázky a různé „vychytávky“, které nám pomohou být lepšími a jistějšími si. Závěr patří Poznámkám, Rejstříku a informacích o vydavateli a autorech.

Podívejme se konkrétněji:
Například hned v Úvodu je modelová situace: stojíte slušně ve frontě v obchodě a někdo vás předběhne. Co teď? Jak se s takovou situací vypořádat bez ztráty kytičky? A od takové situace se odvíjí spousta úvah a řešení. Není to jen a vůbec otázka vzteku. Je to především otázka komunikace, pochopení, vzájemných ústupků. Je to i otázka odpovědnosti. A o odpovědnosti se tady mluví často. Ale nejen o ní. Například také o tom, jak správně vést rozhovor, aby splnil to, co se od něj očekává, jak a hlavně proč se vyvarovat okázalým gestům, jak navodit u protistrany zvídavost, jak se vzájemně ctít, jak motivovat a proč nepoužívat sílu, jak je důležité být opatrní s odměnami, jak se zachovat, když ostatní kličkují, naříkají nebo trucují či jak řešit velké, neodbytné a komplikované problémy. To je zhruba průřez knihou, kterou jednou přečíst nestačí. Tohle je přesně ten druh literatury, ke které se můžete opakovaně vracet a pokaždé tam najdete něco nového.

Zasadni odpovednost

Kdybych ji bývala měla v ruce dřív, jistě bych využila návod na to, jak si se svou nadřízenou co nejlépe a bez emocí vyjasnit, že mojí vlastní iniciativě a kreativitě neponechává ani ten nejmenší prostor. Kdyby ji bývala měla ona, jistě by lépe zvládala ukáznit pracovníka, který neustále chodil pozdě. Kdyby ji bývalo mělo několik mých kamarádů a známých, jistě by zabránili tomu, aby přišli o práci, povýšení, nebo přátele. Jenže to je kdyby. Takže knihu do ruky a začít znovu, lépe a hlavně efektivně. Budeme - li totiž umět ukočírovat své konání v určité situaci, nebudou se opakovat ty časté nepromyšlené dialogy dvou stran a bezduchá opakování nepřijatelného chování, jakým jsou výhrůžky, zloba, nepřiměřené emoce, urážky a podobně, jehož jsme často svědky. A ruku na srdce – tohle problémy s odpovědností nevyřeší. Po přečtení této jedinečné knihy budeme schopni nepřecházet porušený slib mlčením a klopením očí, nesmyslným trápením či hněvem, ale budeme schopni o něm správně promluvit.

Takový pokus jistě stojí za to, co myslíte?

Název: Zásadní odpovědnost: Jak řešit nesplněné sliby a nepřijatelné chování
Kolektiv autorů: Kerry Patterson, Joseph Grenny, David Maxfield, Ron McMillan, Al Switzler,