Jedovatá Insania vás přivede k životu

ZapaDum perexZAPAL DŮM PORAŽ STROM. To je název CD kapely INSANIA, undergoundového uskupení oplývajícího kapelhutným kytarovým zvukem celkově propojujícím metalový zvuk s elektronikou. Už z názvu je jasné, že záměrem hudebníků je šokovat a poslech jednotlivých písní nás v tom jen utvrdí.

„Textově jsme se trochu uklidnili. Je tam víc sarkasmu a vtípků, které možná občas posluchače urazí, ale to je účel. Naše texty mají provokovat. Reálný svět komentujeme až poslední dobou. ...Některé naše texty nemají hlubší význam, jejich účelem je čistá provokace. Shodit ikony, na které se velká část lidí bojí jen sáhnout.“ (lídr kapely Poly v rozhovoru pro iREPORT.cz )

Už od prvních slok si berou do úst Boha a i když, dle vyjádření Polyho, je účelem textů čirá provokace, jsou do chytlavých melodií ukryty podvratné myšlenky. A právě ty je nutno sledovat z toho správného úhlu a rozkódovat sdělení tak, aby se jeho smysl neztratil v překladu. I posluchač, který není na podobný hudební žánr zvyklý, bude jistě mile překvapen a podivuhodně snadno se překlene přes prvnoplánově se tvářící vulgarismy – to když sezná, že jsou umístěny naprosto precizně a dalo by se říci, že sednou, jak prdel na hrnec. Láska a nenávist v jednom, zdánlivě povrchní výkřiky s mrazivou hloubkou, touha po životě i smrti, zkáze i znovuzrození - to vše se ocitlo na tomto CD ve vzácné symbióze.

Totiž svět o spásu nestojí, ani Východ ani Západ,
a už vůbec o naši desku, tohle byl Joeův blbej nápad.
A Joe, ten bude plivat zuby, až dostane se nám do ruky,
Ježíš vás miluje, ale my vás milujem taky!

Spasitelé zdechli, neměli co jíst
Lásku prodávají kurvy, my prodáváme nenávist.
A máme lepší věci na práci než dělat světu čuráky,
Ježíš nám může (…) a vy nám můžete taky.
(z písně Ať shoří v pekle všechny kapely světa!)

Podobně, jako lékaři doporučují léky, na jejichž výrobu bylo použito něco málo jedu, tak skupina vypisuje recepty na těžko stravitelné a hořké pilulky, které při správné indikaci léčí. Zde si dovolím malou parafrázi na slova Daga Bedmena z filmu Limonádový Joe: Jedovatá Insania podávaná v malých dávkách neškodí v jakémkoliv množství!

Velkou předností písní na CD ZAPAL DŮM PORAŽ STROM je fakt, že jsou všechny v češtině – kapela tedy oslovuje hlavně české publikum, které tuto skutečnost jistě náležitě ocení. Zářijovým koncertem v pražském Rock Café odstartovala Insania podzimní putování po klubech celé ČR. Atmosféra tohoto vystoupení, které se konalo 18.9.2014 potvrzuje, že vnímaví posluchači své Insanii rozumějí.

Booklet obsahuje texty všech dvanácti písniček a několik obrázků, které nikoho nenechají na pochybách, že vše je míněno naprosto vážně. No vážně!

Jsou stále lidé, kteří ještě pořád slepě věří.
Jsou hvězdy, které svítí, ale ne každý je vidí.
Jsou záplavy písní, které nikdo neslyší.
Jsou záplavy hříchů, co nikomu neškodí.
Tak na čem záleží?
(z písně Píšu ti švabachem

Insania (neboli Aristokracie nových vyděděnců) je brněnská crossoverová/post-hardcoreová hudební skupina, která miluje absurditu a nenávidí morálku stáda. Vznikla roku 1987. Získala dvě žánrové ceny Anděl za rok 2013. Se svým albem Zapal dům poraž strom uspěla v kategoriích hard & heavy i punk & hard core.

Insania - Zapal dům poraž strom...

ZapalDumPorazStrom

Vydáno: listopad 2013
Celkový čas: 43:39
Skladby: Božská komedie, Ať shoří v pekle všechny kapely světa!, Nejsvětější trojice, Píšu ti švabachem, Sfoukni za mě svíci, Bioprodukt podsvětí, Až se to tu otočí, Základy zla, Polevil jsem v modlitbách, Démoni jsou mezi námi, Ďábel pode mnou, Neprojdou!
Vydavatel: X Production
Hodnocení: 90%

( 5 hlasů )