Tomáš Baťa ožil prostřednictvím Gustava Řezníčka

Tomáš Baťa ožil prostřednictvím Gustava Řezníčka

Tisk

bata-tomas 200Městské divadlo Zlín nechalo ožít Tomáše Baťu, ševce, podnikatele, starostu, jednoduše velkou osobnost nejen českých dějin. Nesnažilo se o žádnou životopisnou hru ani nudný výklad, šli na to po svém a velmi dobře. Režisér Dodo Gombár a především představitel Tomáše Bati Gustav Řezníček vytvořili něco, co ve vás chvíli zůstane…

 

Děj začíná dne 12. července 1932, kdy se setkáváme s Tomášem Baťou (Gustav Řezníček) a jeho pilotem Jindřichem Broučkem (Radoslav Šopík). I přes mlhu a Broučkovy obavy se vydávají na let do Švýcarska, který jak je známo, končí katastrofou. K tvorbě hry a především jeho zaměření režisér Dodo Gombárříká: „Nový iniciační moment jsem spatřil v okamžiku Baťovy smrti a v otázce, jaké to je přežít život bez možnosti rekapitulace. Odejít na vrcholu sil, když jen tak tleskneš rukou, z ničeho nic.“

bata-tomas-zivy 1

Tomáš Baťa se tak ocitá ve velmi zajímavé situaci a divák má díky tomu možnost seznámit se s nejdůležitějšími osobami z Tomášova okolí. Jde například o jeho ženu Marii Baťovou (Marta Bačíková), Antonína Baťu staršího i mladšího a například architekta Františka Gahuru. Tyto osoby mají mnoho společného, jejich osudy jsou protkané a unikátní.

Scénu tvoří impozantní svitovská brána v proměnách času o šířce 11 metrů. Stejně jako ve Svitu ji nese šest sloupů a je dvoupodlažní. Průvodci i hybateli příběhu jsou bílí koně, kteří na scéně své svěřence chrání, ale také projevují různé emoce. Mnohdy působí až magicky a skvěle se hodí do celkové scény, jejímž autorem je Lucie Labajová.

bata-tomas 2

Největší zodpovědnost za hru nenese nikdo jiný než Gustav Řezníček. Právě on dýchá ústy Tomáše Bati, ale srdcem. Je přesvědčivý, sebejistý a také citlivý. Dobře se na něj dívá a člověk s ním napjatě prožívá každou vteřinu. Domnívám se, že tohle je jeho životní role, což mu může být jedině ctí. Za zmínku stojí i ztvárnění Baťova bílého koně Tomášem Davidem, nadanou a stále neokoukanou talentovanou tváří zlínského souboru. Dostává zde poměrně velký prostor, který skvěle využívá – buduje napětí a na scéně se pohybuje velmi jistě.

První půlka hry je poučná, představuje všechny postavy a dobře odsýpá. To se nedá říct o té druhé, kdy divák podvědomě čeká konec, ale nedokáže přesně odhadnout jaký a neví tak, co může čekat. Je zde několik scén určených k odlehčení situace, divák se baví a poté se jen diví zvláštnímu a nesourodému hudebnímu vystoupení plného citátů a hesel Tomáše Bati. Závěr je ale logický a dopisuje tak pěknou tečku za výborným počinem.

bata-tomas-zivy 3

Název představení: Tomáš Baťa živý
Uvádí: Městské divadlo Zlín
Režie: Dodo Gombár
Hrají: Gustav Řezníček, Marta Bačíková, Tomáš David, Jan Leflík, Petra Králová, Radoslav Šopík, Pavel Leicman, Rostislav Marek, Josef Koller, Pavel Vacek, Zdeněk Lambor, Eva Daňková a další
Premiéra: 13. 12. 2014
Hodnocení: 90 %

Zdroj foto: divadlo.zlin.cz


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Roman Janků: „Po dvaceti letech začínám mít opravdu obavu o budoucnost živých koncertů klasiky na menších městech.“

Roman Janku200K současné situaci v kultuře se v následujícím rozhovoru vyjadřuje dlouholetý organizátor koncertů klasické hudby a zakladatel cyklu KLASIKA VIVA Roman Janků.

...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Moravské divadlo Olomouc uvede v dubnové premiéře muzikálový evergreen Sugar

sugar200Sugar – to je světoznámý muzikál, který vznikl podle scénáře k legendární filmové komedii Někdo to rád horké. Co všechno se může stát, když si dva muzikanti hrají s gangstery na schovávanou. V pátek 12. dubna ji uvede v premiéře Moravské divadlo Olomouc.<...


Literatura

Biografie Já jsem Zlatan Ibrahimović odzbrojí čtenáře svou upřímností a otevřeností

ibra 200Zlatana Ibrahimoviće jistě zná každý fotbalový fanoušek, protože v současnosti patří k nejpopulárnějším a hlavně nejlepším útočníkům světa. Ačkoli tak jeho jméno nezní, reprezentuje Švédsko, kde se stal takřka národním hrdinou a uctívanou ikonou. Neb...

Divadlo

Kočka na rozpálené plechové střeše
ImageLáska, hádky, chtivost, závist, nemoc, alkohol – život? Nadčasovou divadelní hru si tentokrát rozebralo Divadlo Šumperk pod režijním vedením Petra Štindla.
...

Film

Jak došlo ke zrození kinematografického času

zrozeni kinematograf casu perexPlynutím času ve filmu se v minulosti zabývala řada tuzemských badatelů: neznámější je rozhodně úvaha Jana Mukařovského, napsaná ve 30. letech, z pozdějších lze zmínit aspoň studie Stanislava Ulve...