Kočka na rozpálené plechové střeše

Kočka na rozpálené plechové střeše

ImageLáska, hádky, chtivost, závist, nemoc, alkohol – život? Nadčasovou divadelní hru si tentokrát rozebralo Divadlo Šumperk pod režijním vedením Petra Štindla.

 





Psychologické divadelní drama Tennesseeho Williamse z roku 1955 patří mezi jeho druhou inscenaci, která získala Pulitzerovu cenu. Často se hraje až půl třetí hodiny, ovšem tento fakt se naštěstí nestal důvodem k tomu, aby se režiséři nepouštěli do nových zpracování.

Velkému množství režisérů se podařilo stěsnat děj do dvou hodin, což je pro běžného diváka mnohem přijatelnější délka představení. Učinil tak i šumperský režisér Petr Štindl. Premiéru jsme mohli zhlédnout 17. září 2011 v Šumperku. Po Novém roce se inscenace v Divadle Šumperk hraje nadále.

V jednoduchosti je síla

Osm postav, jednoduché výstižné kostýmy, děj plný vypětí a emocí, tímto způsobem bych charakterizovala šumperské zpracování. Scéna divadla přenesla diváky do šatny amerických fotbalistů, zde se odehrála první scéna zlomeného Bricka (Matěj Kašík) a jeho manželky ,,kočky“ Maggie (Vendula Nováková).

Brick byl v době svého mládí pohledný a úspěšný fotbalista. Po sebevraždě nejlepšího přítele Skippera a po zranění svého kotníku se však ocitl na rozhraní manželské, ale především životní krize. Začal tedy hledat útěchu v alkoholu. Maggie, toužící po starém dobrém Brickovi, se nehodlala s jeho stavem smířit a prohrát boj o manžela. Ten k ní od přítelovy smrti cítil až nenávist. K nápadné dějové linii se zde vyskytly hned dvě další – chorý otec (Petr Komínek) a nemorální podlézání druhého syna Goopera (Jiří Bartoň) i jeho manželky Mae (Bohdana Pavlíková) jen proto, aby zdědili tatíčkovo jmění.

Image


Tatíček, posílen falešnými nadějemi doktorů i svou buldočí povahou, se pokouší vyřešit životní krizi svého syna Bricka namísto léčení své nemoci. Neuvědomil si totiž, že zpráva o jeho uzdravení byla pouze milosrdná lež. Jeho potenciální dědici byli však dosti bystří, aby fakt odhalili, a tak začali všemožně tatíčkovi podlézat a přetvařovat se. To nebyl případ tatíčkovi manželky (Olga Kaštická) a Maggie, která celou dobu ztělesňovala kočku na rozpálené plechové střeše. Metafora se v ději objevila vícekrát a dokonce celý děj zakončila. Symbolizovala totiž jakési životní motto zoufalé ženy, která touží po šťastném manželovi.

Střet lásky životní mizérie a lidské podlosti v divákovi vyvolává určitě mnoho různorodých pocitů. Navíc složitý děj byl díky dobře napsanému scénáři, monologům a výkonům herců, zcela jasný a dostatečně důrazný. Proto se zpracování rozhodně řadí k jedněm z nejlepších představení šumperského divadla za poslední období.


Foto zdroj: www.divadlosumperk.cz


 

Rozhovor

Brazilská capoeira v sobě skrývá boj, tanec, akrobacii i hudbu

capoeira 200Capoeira… už jste to slovíčko někdy slyšeli že? Ale co to jen mohlo být… hora v Asii? Mexický dezert? Nebo možná španělská vesnice…kdepak, samá voda. Capoeira je brazilské bojové umění. A kdo by vám o něm mohl říct více, než graduado Girafa, olo...

Hledat

Chaty s osobností

Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Z archivu...

Čtěte také...

Představení Peklo - Dantovské variace s 420PEOPLE a Davidem Prachařem: nečekané spojení tance a činohry

Peklo 200Soubor současného tance 420PEOPLE, herec David Prachař, režisér Jan Nebeský a scenáristka Lucie Trmíková společně zinscenují Peklo. Představení inspirované Božskou komedií Dante Alighieriho a tématem krize středního věku bude mít dvě premiéry 29. a...


Literatura

Co nám Nový zákon nepoví

Mariina zavet 200Klasický biblický příběh o narození Ježíše Krista, jeho životní cestě a zázračných skutcích, které vykonal, nás doprovází od raného dětství. Velký boom způsobil Dan Brown, když ve svých knihách zpochybnil více jak tisíc let vžité dogm...

Divadlo

HaDivadlo RESTARTUJE novou sezónu!

hadivadlo 2012 restartTématem nové sezóny HaDivadla je RESTART, magické tlačítko, které nabízí východisko z krizí, které nás obklopují, z krizí politických, systémových, společenských i duchovních. Veškeré krize součas...

Film

Ta, která odešla

TKO CSFDV roce 1997, poté, co strávila třicet let ve vězení, se Horácia vrací do normálního světa, který je pro ni ale cizí. Její manžel je mrtvý, syn nezvěstný. Jediný, kdo jí zůstal, je její dcera. Horácia ví, že za její uvěznění může její bývalý bohatý m...