Chalupa: Velmi zdařilá prvotina

Chalupa: Velmi zdařilá prvotina

chalupa200V květnu vyšla Pavlíně Křivánkové první kniha s názvem Chalupa a ukázalo se, že se máme na co těšit. Našlápnuto má totiž velmi slibně!

Chalupa má moc pěknou obálku, která na mě na jednu stranu působí decentním dojmem. Chaloupka je zde jen takovým malým domečkem a na jemném podkladu se nacházejí oranžové a šedé padající lístky. Celé to pak vyznívá podzimním, ale také příjemným dojmem.

Pod titulem knihy je oranžová věta: „Dvě ženy, dva odlišné světy, jeden muž.“ A přesně o tom kniha je. Hned na začátku se čtenáři setkávají s Helenou, která je v pokročilém stádiu těhotenství. Její přítel Karel je nezvěstný a ona si musí se situací poradit sama. Na druhé straně je pak Tereza lámající si hlavu nad tím, proč její manžel vybral z účtu větší částku a stále nedorazil domů. Rozřešení na sebe nenechává dlouho čekat – Karel byl nalezen mrtvý, což je pro obě ženy velkou ránou.

Zdá se, že životy Heleny a Terezy nemohou být více odlišné. Zatímco Helena místo života v bytě se svou matkou uteče do valašských kopců za babičkou, Tereze záleží především na kariéře a je městský typ. Důležitým tématem knihy jsou vztahy, a to především ty s rodiči. Tereza se stále snaží najít cestu ke své pubertální dceři, což by nebylo jednoduché samo o sobě, ne tak ještě, když se obě musí vyrovnat se ztrátou blízké osoby. Helena má zase problémy s vlastní matkou, která je nešťastná a osamělá, ale snaží se Helenu ovládat.

Chalupa není úplně odpočinkovým a pohodovým čtením, některé pasáže se nečtou úplně lehce, ale na druhou stranu takový je život. Osudy jsou různé, ne každý má na růžích ustláno a vztahy jsou obecně složité a někdy je potřeba udělat důležité kroky. Navíc si myslím, že se díky přímočarosti, s jakou autorka přišla, v knize mnozí mohou najít. Na druhou stranu jsou však jednotlivé kapitoly krátké a tím, že se střídají osudy protagonistek, tak čtení velmi dobře odsýpá a nemusíte se stránkami nijak prokousávat a knihu přečtete opravdu rychle.

Já jsem na Chalupu byla zvědavá především proto, že mě zaujalo, že je autorka z Valašska a zasadila zde i děj. Usmívala jsem se, když zde byl zmíněný třeba Vsetín, nebo popisovaná nátura místních a podobně. A často jsem také vzpomínala na svou vlastní babičku i dětství obecně.

„Slivovice je všelék. Na bolavou hlavu, do čaje na nachlazení, do kávy na lepší trávení a samotná ve velkých panácích na splín a zlomené srdce. Obtěžkané stromky znamenají úrodný rok. Kvalitní pálenka se pozná podle řetízku drobných bublin. Pokud u hladiny neřetízkuje, není dobrá. Patoky z obchodu jsou dobré tak pro náplavu. Tady si pálí každý sám nebo u souseda. Potají. Velká návštěva se poctí štamprlí. Kdo nemá na zahradě trnky, nemá slivovici, a kdo nemá slivovici, není Valach. Ostatní, vyrobené z jablek, špendlíků nebo smíchané ze všeho, co se najde na zemi, se sice nevyhodí, ale pravé potěšení je jen ze stoprocentní švestkové kořalky. (str. 181)

Ačkoliv se může zdát, že kniha nepřichází s ničím novým, že téma trojúhelníku a mezilidských vztahů je dávno vyčerpané, Pavlína Křivánková dokázala přijít s knihou, která není jednou z mnoha. Je opravdu dobře napsaná a děj je zajímavý jak prostředím, tak postavami. Rozhodně podle mě stojí za pozornost a těším se, co dalšího autorka napíše!

Knihu můžete vyhrát v naší soutěži: Přeneste se na Valašsko s knihou Chalupa

Pavlína Křivánková strávila na Valašsku, kde se odehrává i děj její prvotiny, celý svůj život. Malebná krajina zdejších kopců a přímá povaha lidí ji upoutala natolik, že jí zůstane věrná nejspíš napořád. V profesním životě prošla ledasčím. Začínala jako elévka ve Slováckém divadle a moderátorka v několika zlínských rádiích. Nakonec vystudovala jazyky na Ostravské univerzitě a rozhodla se věnovat dráze manažerky v nejrůznějších firmách. Svůj volný čas nejraději dělí mezi sport, cestování a setkávání s přáteli. Píše hlavně po nocích, kdy je všude kolem klid a nic neruší tvůrčí proces. Žije s přítelem a třemi dětmi.

chalupa

Chalupa
Autor: Pavlína Křivánková
Žánr: román
Nakladatelství: Brána (Euromedia Group)
Rok vydání: 2023
Počet stran: 280
Hodnocení: 86 %

Ráda pracuji nejen v ateliéru, ale i s lidmi, nechci, aby se ze mne stal ateliérový samotář, říká malířka Rosana de Montfort

rosana foto perexKdyž mi i ve světě respektovaná malířka Rosana de Montfort naznačila, na čem všem pracuje, na čem se podílí, a že to není jen výtvarná tvorba, usoudil jsem, jestli za touto neskutečně tvůrčí a aktivní umělkyní nestojí náhodou celý tým...

Odložený případ Očistec - seznam hříšníků na zabití

Odlozene pripady-Ocistec perexObyvatele Österlandu sužuje série žhářských útoků. Ve všech vypálených domech policie nachází namalovanou číslici. Inspektorka Tess Hjalmarssonové se svou kolegyní Marií Erlingovou a proslulým dánským profi...

Vztahy, vzlety a pády

prvni chyba200V srpnu vydalo nakladatelství Cosmopolis román pro ženy První chyba od britské autorky Sandie Jonesové. Vztahový příběh s propracovanými psychologickými profily hlavních hrdinů je trochu přitažený za vlasy, zato se však dobře čte.

Špína otevře sezónu zlínského divadla

MDZ Spina 200Městské divadlo Zlín zahájí svou 78. sezónu českou premiérou. Naváže tak na dramaturgickou linii, které se v posledních letech zcela programově věnuje a v rámci níž se snaží hledat a objevovat současná témata a zajímavé nové texty a autory. Tento...

Příliš osobní známost - kýč v novém střihu

POZ perexZatím se nezdá, že by slábl příliv slaboduchých kalendářových (či spíše telenovelních) historek, které se vesměs vyznačovaly odrazující umělohmotností prostředí, postav i zápletek. Patří sem zejména komedie jako Ženská na vrcholu, Poslední aristokrat...