Nakladateství Argo vydalo knihu Život na prodej japonského spisovatele Jukia Mišimy

Nakladateství Argo vydalo knihu Život na prodej japonského spisovatele Jukia Mišimy

Tisk

zivot na prodej200Po neúspěšném pokusu o sebevraždu mladý reklamní textař Hanio Jamada nabídne svůj život na prodej formou inzerátu v tokijském bulvárním deníku. Brzy se začínají ozývat různí zájemci se stále bizarnějšími nabídkami. Jak se sluší a patří pro četbu na pokračování, Mišima na rozdíl od zdlouhavých ušlechtilých úvah, které používá ve svých „seriózních“ románech, napsal tuto novelu formou rychlého sledu krátkých kapitol, ve kterých se hlavní hrdina dostává do řady absurdních situací s atmosférou, která snese srovnání s Tarantinovým filmem „Pulp Fiction“.

Jedná se o groteskní až surrealistický příběh plný pitoreskních postav, ve kterém Jukio Mišima (na prvním snímku) využívá satiru a černý humor ke zkoumání některých témat, která ho zaměstnávala v jeho tvorbě po celý život: smrti, krásy a erotiky.

Původně byla novela Život na prodej (Inoči urimasu) v roce 1968, tedy jen dva roky před jeho šokující sebevraždou, publikována na pokračování v časopisu Playboy Šúkan. V prosinci téhož roku byla vydána jako kniha.

zivot na prodej

Jukio Mišima

Jukio Mišima (vlastním jménem Kimitake Hiraoka, 1925 – 1970) získal svou tvorbou se sklony k hédonismu, tělesné kráse a erotismu, a také svými politickými názory pověst kultovního, ale kontroverzního autora.

Mezi jeho nejznámější díla patří například romány Zpověď masky (Kamen no kokuhaku), Zakázané barvy (Kindžiki), Tajné radosti (Hihjó) nebo Zlatý pavilon (Kinkakudži). Psal také velmi populární eseje a povídky. Je autorem několika desítek divadelních her, některé z nich sám režíroval, v některých osobně hrál. Spolupracoval také na několika filmech natočených podle jeho děl, v roce 1965 natočil autorský film Láska k vlasti (Júkoku).

V posledním desetiletí života se věnoval bojovým uměním, účastnil se vojenských cvičení japonských sil sebeobrany a založil dokonce soukromou “armádu“ Tate no kai (Společnost štítu) na obranu tradičních japonských hodnot. 25. listopadu 1970 vnikl do hlavní kanceláře japonských sil sebeobrany a po vášnivém projevu na podporu svých nacionalistických názorů a požadavků, který se setkal s výsměchem většiny přítomných, spáchal rituální sebevraždu seppuku.

Osobnost a dílo Mišimy lze v kontextu poválečné japonské kultury považovat za jedinečný fenomén, který významně přispěl k tomu, že japonská moderní literatura začala být Západem vnímána nejen jako rovnocenná, ale i inspirující.

zivot autor

Jan Levora

„Novela japonského spisovatele Jukia Mišimy Život na prodej byla původně publikována na pokračování v časopisu Playboy Šúkan v roce 1968, tedy jen dva roky před autorovou šokující sebevraždou. V prosinci téhož roku byla vydána jako kniha,“ říká překladatel Jan Levora (na posledním snímku).

„Jako mnoho významých spisovatelů, i Mišima rozdělil svoji literární tvorbu na dvě části. Jeho „klasické“ romány představovaly poměrně rozsáhlá díla, v nichž vyjadřoval a obhajoval nejen své nacionalistické pravicové politické názory, ale i hluboké úvahy k obecným lidským otázkám.

Život na prodej patří na rozdíl od těchto „závažných“ prací mezi seriálové romány a novely, které sám Mišima nazýval „drobnými díly“. Takových próz napsal za svůj život celkem dvacet a tato novela byla ta úplně poslední z nich. Po opětovném vydání v japonštině v roce 2015 se stala překvapivým bestsellerem a v roce 2018 byl podle ní natočen také úspěšný televizní seriál. Spolu s dalšími nedávnými vydáními Mišimových dosud méně známých próz přispěla tato kniha v Japonsku i v zahraničí k nové vlně zájmu o tohoto bezesporu zajímavého autora.

Jedná se vlastně o existencialistický thriller, který s černým humorem na pomezí grotesky paroduje horory a špionážní romány, zesměšňuje mezinárodní zločinecké syndikáty a pohrává si s přímočarými odkazy na detaily z populárních filmů své doby. Vážně se přitom zabývá i zásadním tématem filosofie, tématem lidského bytí a lidské svobody, včetně vlivu člověka na svobodné rozhodnutí vlastní život ukončit. Tyto otázky dokáže Mišima zarámovat do zápletek, která jsou pestré, svižné a často záměrně až přitažené za vlasy. Mnohé zde má kořeny v japonské kultuře, společnosti a historii, od rituálních forem chování až třeba po tradici společné sebevraždy milenců. Vnímání příběhu a v něm obsažených úvah o životě a smrti je nezbytně ovlivněno skutečností, že autor ukončil svůj život jen o dva roky později již zmíněnou spektakulární rituální sebevraždou seppuku.

Překládání této knihy mého velice oblíbeného autora bylo pro mě výzvou, zábavou, hrou, ale občas také nevýslovným trápením, když jsem se na nějaké zmínce o okrajové postavě nebo události z japonské historie či kultury zasekl třeba i na několik dní a nevěděl si vůbec rady jak dál. Právě u této novely se vyskytlo takových míst poměrně hodně, takže někdy to bylo doslova detektivní pátrání po souvislostech, jménech a faktech. Na druhou stranu, právě tohle mě na překládání baví a obohacuje nejvíce. Doufám, že v budoucnu dostanu příležitost představit českým čtenářům i nějaké další Mišimovy romány nebo novely.“

zivot jan levora

Zdroj foto: archiv a ARGO


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner
CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online, ebooky zdarma, eknihy ke stažení

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Seriál k měsíci čtenářů: Knihovny pro K21, Plzeň-Lobzy

brezen-mesic-ctenaru 200Regály plné knih, u počítače dáma či pán, který obřadně přebírá vracené knížky a zapisuje nově vypůjčené. Místnost specificky vonící – tak voní jenom tištěné publikace, stojící jako vojáci v řadách. V sále tichý šum, jak...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...

Čtěte také...

Drsňák s ochranitelským komplexem

altPřesně takový se jeví hlavní hrdina irského spisovatele Eoina Colfera Daniel McEvoy. Někdejšího příslušníka mírových sborů, současného vyhazovače v ošuntělém kasinu v New Jersey, potkal pěkně Hlubokej průser. A přitom ...


Literatura

Apatykář je netradičně pojatá detektivka v kouzelných historických kulisách

big apatykar-Lucii Hlavinkovou můžete znát díky její účasti v soutěži Hledá se auto bestselleru pořádanou nakladatelstvím Fragment. V roce 2015 vyšla její povídka ve stejnojmenném sborníku, což jí nakoplo ke dráze spisovatelky. A letos přichází s histori...

Divadlo

Městské divadlo Zlín představuje retrokomedii k popukání – Charleyho tetu

cht200Zlínské divadlo uvedlo koncem listopadu premiéru anglické konverzační komedie Brandona Thomase Charleyho teta a konečně tu máme něco svěžího, neokoukaného a hlavně šíleně vtipného!

...

Film

Jaké to je 154 krát zemřít? Aneb nesmrtelná Červená

cervena200Na Soňu Červenou mám živou vzpomínku. Byla jsem s rodiči v Národním divadle na Čapkově hře Věc Makropulos, kde ztvárnila hlavní roli. Psal se rok 2005. Tenkrát jí bylo osmdesát a mě ani ne dvacet. Po vystoupení jí ministr kultury předal státní vyznam...