Vydejte se na putování po našich ekologických farmách

BioJeNaseCesta 200V nakladatelství Kazda vyšla kniha BIO je naše cesta s podtitulem Příběhy z putování po našich ekologických farmách. Vydejte se prostřednictvím jejich stránek na výlet i vy!

V České republice je podle předmluvy kolem 4500 biofarem a autorka se celkem náhodě zaměřila na 15 z nich. Nechtěla přitom psát o jídle s příběhem, ani nějak přehnaně adorovat význam slov BIO. „Chci vám zde představit člověka, který se rozhodl pro cestu BIO, člověka, kterému jeho práce dává smysl, který nepřemýšlí o romantickém slovním spojení „v souladu s přírodou“, ale naprosto přirozeně v souladu s přírodou žije – se vším dobrým i zlým, co to obnáší,“ píše dále v úvodu Marie Šuláková. Nepíše tak o farmách nebo podnikání jako takovém, ale přináší příběhy neobyčejných, vytrvalých a skromných lidí.

V úvodu knihy najdete rozhovor s Kateřinou Urbánkovou, manažerkou PRO BIO svazu ekologických zemědělců, která srozumitelně vysvětluje pojem bio a hovoří také o některých problémech spojených s farmařinou. Pak už následují jednotlivé příběhy. Ty mají krátký úvod a formu rozhovoru. Otázky se dotýkají začátků, denní rutiny i popisu daného byznysu, a to včetně popisu výrobků a podobně. Rozhovory rozhodně nejsou stejné, občas jsou také oživeny vsuvkami popisujícími nastalou situaci. To, co všechny rozhovory splňuje je závěrečná otázka: co byste si v životě ještě přáli a musím uznat, že právě tyto odpovědi nejvíce vypovídají o povaze zpovídaných lidí. Nejde vůbec o peníze, ale hlavně o výdrž a zdraví.

A kam že vedly autorčiny kroky? Na Mléčnou farmu Amalthea v obci Hvozd, kde už rodičům šéfuje jejich dcera Barbora, dále do voňavé Čokoládovny Troubelice nebo za farmářem Josefem Košařem. Ten prodává ve Zlíně na tržišti Pod Kaštany a provozuje rodinné zahradnictví v nedalekém Lukově. Musím říct, že jsem žasla z jeho přístupu ke slimákům – „I když sežerou 70 % úrody, pořád to ještě jde,“ píše na straně 44. O bedýnkách a takzvaných kápezetkách vypráví zase manželé Šelongovi mající ekofarmu.

O zvířatech se spoustu dozvíte od Markéty Toběrné z Ekofarmy Šťastná koza, Karla Kalného, majitele Ekofarmy Mitrovský dvůr zaměřeného na masné plemeno krav, rodiny z Horské farmy Hucul nebo od majitele ekofarmy Skřiivánek Branná. Ten je vysokoškolským učitelem, takže nabízí na problematiku i odbornější pohled. Zajímavý je příběh vinařství Marcinčák, Svobodného statku na soutoku a také Jedlých hub Dolany. Vůně sálá i z textů o Levandulovém statku Bezděkov a o biodynamice se více dozvíte od lidí z farmy Bemagro Malonty. Úplný závěr pak patří Mléčné farmě Struhy.

Jednotlivé příběhy jsou každý jiný, a přece je v nich tolik stejného. Oceňovala jsem autorčinu práci i schopnost klást dotazy a vcítit se do pocitů daných lidí. Myslím, že se to promítá na čtivosti a dodává to příběhům sílu. Kniha BIO je naše cesta je velmi zajímavá a vede rozhodně také k zamyšlení o tom, že vše není samozřejmé a jednoduché… Díky za to!

Marie Šuláková je původní profesí novinářka, publicistka na volné noze a autorka několika knížek, které se věnují regionálním výrobkům v Olomouckém kraji, regionální historii nebo vlastivědě pro děti. Žije v Olomouci a je matkou pěti synů.

Nikol Klapková je fotografka na volné noze a členka projektu Slušná firma. Zaměřuje se na dokumentování životních etap lidí a jsou jí blízká témata jako poctivé a smysluplné produkty, minimalismus a uvědomělá spotřeba. S manželem bydlí v Praze.

BioJeNaseCesta

BIO je naše cesta. Příběhy z putování po našich ekologických farmách
Autoři: Marie Šuláková, Nikol Klapková
Žánr: populárně naučná
Nakladatelství: Kazda
Rok vydání: 2018
Počet stran: 208
Hodnocení: 93 %

ANNA KRYVENKO: Cíl mého natáčení byl splněn ve chvíli, kdy jsem do filmu dostala záběry tváří vojáků okupačních armád

MUS perex rDokumentární film Můj neznámý vojín je režijním debutem Anny Kryvenko, Ukrajinky, která ve svých 23 letech odjela studovat do Prahy a žije v ní dodnes. Domů, na Ukrajinu, se pravidelně vrací. Při jedné z takových návštěv narazila Anna na fotoalbu...

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (25)

Černá díra vás chytí a nepustí

cerna dira 200V nakladatelství Metafora před pár dny vyšel druhý díl ze série Freya a Huldar od oblíbené islandské autorky Yrsy Sigurdardóttir, tentokrát s názvem Černá díra.

...

Amélie a tma zaujme svým pojetím i tajemnou atmosférou

amelie-a-tma 200Amélii je 12 let. Řeklo by se, že má život před sebou, ale něco je jinak… Má černé vlasy, chodí celá v černém a i kolo, na kterém jezdí, je černé. S maminkou žijí ve starém, zapomenutém domě na břehu řeky, kde se před 122 lety zastavil č...

Bouře v DISKu (také) jako příprava studentů DAMU na velké divadelní scény

disk 200Divadlo DISK, studiová scéna pražské DAMU, slouží už od svého vzniku v roce 1945 jako první krok studentů divadelní fakulty k jejich budoucí kariéře. Ta pak může směřovat kamkoliv – od velkých kamenných divadel až po komorní inscenace v netradičních, pů...

Minulost vás vždy doběhne... Blade Runner 2049 představuje nový trailer

blaidBlade Runner 2049 představuje nový trailer. Premiéra filmu se uskuteční 5. října letošního roku.

...