Rozluštěno

Kultura21.cz

Rozluštěno

Rozlusteno 200Knížek od čínských spisovatelů u nás moc není. Spisovatel Jia Mai (ročník 1964), vl. jménem Jiang Benhu, se představuje poprvé v cizině knihou Vyluštěno. Původně voják, který si tím zlepšoval nevhodný rodinný „kádrový profil“, začíná psát později. Studoval jazyky, radiokomunikaci i literaturu a získal si hned svými prvními knížkami zájem čtenářů i kritiky (získal ceny Mao Duna). S tou třetí se vydal „do světa“.

Román je rozdělen do několika částí, děj nám přibližuje vypravěč novinář a začíná historií rodiny  Žung, obchodníků se solí, u potomka, který odjíždí na přání své babičky studovat do Ameriky. Když se po letech vrátí, dává si říkat John Lillie, má zvláštní oblečení a nevolnosti z vůně soli. Zakládá Lillinovu školu matematiky, která umožňuje studium i ženám. Zejména jeho neteř s nápadně kulatou hlavou se projevuje jako geniální matematička a odchází studovat i na univerzitu v Cambridgi, kde zjišťuje své zvláštní nadání pro studium jazyků. Vrací se domů a učí na škole svého strýce. Ve 40 letech umírá při porodu, její syn se narodil s obrovskou hlavou, o kterém Lillie prohlásí, že to bude génius nebo ďábel. Říkali mu Hlavoun a byl to ďábel, který rodinu připravil o značnou část majetku. Umírá násilnou smrtí, a když se objevuje neznámá těhotná žena s tím, že otcem dítěte je Hlavoun, rodina ji vyhazuje. Dostane se jí pomoci od Lillieho a při porodu syna umírá. Tak autor uvádí na scénu svého hlavního hrdinu, kterému nikdo nerozumí a který žije s výstředním cizincem, jemuž říká táta. Ten poznává jeho pozoruhodnou matematickou inteligenci a prosí mladého Lilliena, aby chlapci pomohl. Chlapec je málomluvný, do školy nikdy nechodil, ale umí číst a psát, mluvit anglicky a trochu čínsky. Lilien si hocha odveze a zapisuje ho do školy, kde udivuje svými schopnostmi, které mu umožňují přeskakovat třídy. O své vrstevníky ani o okolí nejeví žádný zájem. Na prestižní univerzitě studuje matematiku a setkává se s věhlasným zahraničním matematikem, který v Číně právě učí.  Ten chce, aby jel studovat do zahraničí, ale finanční situace to nedovoluje. Přesto se profesorovi podaří zajistit pro něho stipendium v zahraničí. Vážná dlouhodobá nemoc mu nedovoluje odjet a mezi tím dochází ve světě k vážným politickým změnám. Jeho profesor mu doporučuje zabývat se umělou inteligencí, ale začínají se o něho zajímat i čínské tajné služby. Po dohodě s jeho pěstounem Lilliem odchází do utajené šifrovací jednotky. Opět se projevuje jeho povaha žijící zvláštním a pro většinu lidí nepochopitelným samotářským životem. Tento svět ovládaný zájmy mocných nezvládá, opět ztrácí kontakt s okolím, i když profesně dosahuje skvělých výsledků a je považován za národního hrdinu.

Autor uvádí své vlastní životní zážitky, které podrobuje psychologické analýze, líčí svět matematických geniů, nabízí pohled do světa tajných služeb, na čínskou kulturní revoluci i na běžný život čínské společnosti.

Rozlusteno

Název: Rozluštěno
Autor: Jia Mai
Z anglického překladu Olivie Milburn Decoded přeložil Jan Sládek
Žánr: historicko psychologický thriller
Nakladatelství: JOTA
Počet stran: 408

Zdroj fota: nakladatelství JOTA

O výstavách v Asii i exotickém jídle s Tomášem Řízkem

rizek deti perexVýtvarník Tomáš Řízek se vloni na podzim téměř odstěhoval do Asie. Vystavoval tam své obrazy a ilustrace, podnikl několik výtvarných dílen a přenášek. Tak jsme se ho zeptali, jak jeho asijské putování dopadlo.

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (12)

Čas odejít – poutavý román nejen o slonech

cas odejit 200V nakladatelství Ikar vyšel další titul v Edici světový bestseller – kniha Čas odejít od populární spisovatelky Jodi Picoultové. Loni jí vyšla ve stejné edici kniha Vypravěčka a tak byli čtenáři zvědaví, co přijde nyní. Od tématu holocaustu ...

Zábavná poučná kniha pro děti? Bojovníci od Jany Sedláčkové!

bojovnici200V listopadu nám nakladatelství B4U Publishing ve spolupráci s nakladatelstvím Albatros poskytlo výborný tip na vánoční dárek! Nádherně ilustrovanou knihu Bojovníci od Jany Sedláčkové. Pokud hledáte pro děti poučné čtení s úžasnými obrázky, u kt...

Hanuš Bor, Sestry sBorovy, Veronika Kubařová a Tři chlapi v chalupě vystoupí v Rokoku

Hanus Bor 200V sobotu 29. listopadu od 21 hodin pořádá své hudební soirée v Divadle Rokoko herec Hanuš Bor, kterého už v dětství proslavilo účinkování v řadě filmů.

...

PADESÁT ODSTÍNŮ ŠEDI MÍŘÍ DO KIN, PRODEJE TRILOGIE PŘEKROČILY PŮL MILIONU VÝTISKŮ

50 200Celosvětově nejúspěšnější kniha posledních let, erotický román Padesát odstínů šedi od E L James, přichází zítra do českých kin. Nakladatelství XYZ, které knihu vydalo v září 2012, ji nyní přináší čtenářům v nové podobě s filmovou obálkou.

...