Zlín Film festival, sekce Dny dánské kinematografie: Otevřená srdce
Banner

Zlín Film festival, sekce Dny dánské kinematografie: Otevřená srdce

Email Tisk

otevrena srdce200Zlínský filmový festival je primárně orientován na filmy pro dětského a dospívajícího diváka, zkrátka však nepřicházejí ani diváci, kteří již dětským a teenagerovským střevíčkům odrostli. Krom soutěžních sekcí hraných a animovaných filmů pro děti a mládež filmový program doplňují informativní sekce. Jednou z nich je i ta, představující jednu z národních kinematografií. Volba letos padla na Dánsko. Zlínské filmové publikum se tak mohlo seznámit s kinematografií, která vypouští do světa díla velmi zdařilá.

 

Cecilie a Joachim, mladý zamilovaný pár, nemohou se dočkat, až si řeknou před oltářem ano. Marie a Niels, pár středního věku, šťastně sezdáni, jen občas jim připraví horké chvilky jejich pubertální dcera Stine, dva mladší synové bez problémů. Toto je rozestavění figurek na počátku hry, kterou zamotá autonehoda, kdy Marie srazí Joachima. Následky jsou fatální, Joachim zůstává ochrnutý od krku dolů. Jako ten příslovečný domeček z karet se zhroutí život nejen jemu, ale i jeho snoubence Cecilii, která je nucena čelit Joachimovým projevům zoufalství. Podporu nachází u Nielse, postupem času se tato podpora přehoupne do sexuálního a milostného vztahu. Tak jako rozjeté Mariino auto smetlo Joachima, tak rozjetý vlak emocí a vášně mezi Cecilií a Nielsem smete pilíře jejich předchozích životů.

Vztahy postav připomínají spletenec, kde vše souvisí se vším, čin jednoho ovlivní někoho dalšího. Ve spleti vyhrocených vztahů, kde by první mohl odsoudit druhého a druhý třetího, si nikdo nemá co vyčítat, vinni jsou něčím svým způsobem všichni. Ač filmové archivy přetékají snímky s podobnou zápletkou, divák nejspíš nedojde k závěru, že už něco stejně nebo alespoň hodně podobně zpracovaného viděl. Vděčit za to může snad hlubší sondě do propletence vztahů, která se nezasekne u povrchu.

Pokud divák získá hned v úvodních scénách pocit, že ho do příběhu vcucává mohutný vír, tak to nebude přehnanou cítlivostí. Protože ta vlna emocí se nakonec vytvaruje do vířícího trychtýře a strhává vše, tedy spíše každého, kdo sedí před plátnem. Emoční náboj je však prost prvoplánového stroje na slzy u citlivějších diváků. Veškeré emoční vypětí divák hercům sežere i s navijákem. Okleštěné technické možnosti tvůrců, kteří se rozhodli natáčet podle pravidel Dogmatu, tak přenášejí docela podstatnou část odpovědnosti za úspěch na bedra herců. Jejich výkony musí být to, co diváka strhne, zaujme, právě na hereckých výkonech docela podstatně stojí a padá úspěch filmu. Tým provádějící výběr herců měl mimořádně šťastnou ruku, neboť se ve filmu neobjevuje ani jeden, který by byl výrazně pod úrovní svých velmi dobrých kolegů.

otevrena srdce2

Snad právě pravidla manifestu Dogma, jichž se při natáčení Susanne Bier držela, jsou důvodem, proč výsledné dílo působí syrově, ale právě touto syrovostí diváka dostane. Reálnost obrazů, míst a také zvuků charakteristická pro „dogmatické“ filmy zdaleka překonává sebelepší postprodukční úpravy. Jediný speciální efekt, který Susanne Bier použila k vyjádření přání a tužeb hrdinů, bylo použití rozostřených záběrů, které jako by natáčela značně nejistá, třesoucí se ruka. V době, kdy se skoro žádný film neobejde bez speciálních efektů, se musí režisér, kameraman i herci sakra snažit, aby uspěli v konkurenci filmů se speciálními efekty, týmu, který pracoval na Otevřených srdcích, se to povedlo na výbornou.

Dánskou kinematografii lze přirovnat k diamantovému dolu, ze kterého čas od času vypadne méně či více vybroušený kámen, ale skoro nikdy nejde o bezcenný šutřík. Otevřená srdce bych sice nepřirovnala k dokonale vybroušenému diamantu, nicméně svou cenu, která převyšuje většinu výplodů kinematografie, má. Dogmatici prostě umí.

otevrena srdce1

Název filmu/název filmu v originále: Otevřená srdce/Elsker dig for evigt
Žánr: drama/romantický
Původ: Dánsko
Rok: 2002
Režie: Susanne Bier
Scénář: Anders Thomas Jensen
Hrají: Mads Mikkelsen, Sonja Richter, Nikolaj Lie Kaas, Paprika Steen, Niels Olsen, Ulf Pilgaard, Ida Dwinger, Philip Zandén
Kamera: Morten Soborg
Hudba: Jesper Winge Leisner, Ivory
Střih: Pernille Bech Christensen, Thomas Krag
Produkce: Zentropa Entertainments4
Stopáž: 113 minut
Hodnocení: 80 %

Zdroj foto: OutNow! Image Gallery



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 





Rozhovor

6. díl seriálu Březen, za kamna vlezem – nejlépe s knihou (tištenou, elektronickou, audio)

6 BMC perexBřezen býval měsícem knihy, starší ročníky si to dobře pamatují. Asi i v dřevních dobách býval touto dobou propad prodejů (i když se na ně asi tenkrát tolik nehrálo) a tak byl jarní měsíc vybrán jako vhodný ku čtení. Na nějaký čas nám, milovníkům...

Hledat

Chaty s osobností

Z archivu...


Literatura

Jupiterův mýtus – po stopách organizovaného zločinu ve starověkém Londiniu

Jupiteruv mytus200Na pulty knihkupectví se tentokrát v brožované podobě vrací další (konkrétně čtrnáctý) díl volné historické detektivní série populární britské spisovatelky Lindsey Davisové Jupiterův mýtus (The Jupiter Myth 2002, česk...

Divadlo

HaDivadlo RESTARTUJE novou sezónu!

hadivadlo 2012 restartTématem nové sezóny HaDivadla je RESTART, magické tlačítko, které nabízí východisko z krizí, které nás obklopují, z krizí politických, systémových, společenských i duchovních. Veškeré krize součas...

Film

V rámci 51. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary bylo dnes odhaleno 10 filmů oficiálního výběru. Filmové ceny LUX 2016.

lux 200Filmy, které výběrová komise Filmové ceny LUX vybrala, jsou jednou z nejrozmanitějších sestav v desetileté historii ceny. Skutečně, v tomto roce si připomínáme 10. výročí Filmové ceny LUX a 10 filmů letošního výběru, které byly dnes představeny, ukazuj...