Intimní souznění s islandskou meluzínou
Banner

Intimní souznění s islandskou meluzínou

altNedělní večer byl pro koncertní sál Paláce Akropolis zcela výjimečný. Pravděpodobně poprvé zažilo jindy velmi hlučné místo zcela tichý večer rezonující moderní klasikou. Vystupující islandský skladatel Ólafur Arnalds si zcela podmanil plný sál a až hypnotickým způsobem ho umlčel. Hrobové ticho bylo natolik tíživé, že i pouhé cvakání závěrek fotoaparátů bylo nesnesitelně rušivým elementem.

 

Úvodní tóny však patřily českému hudebníkovi, který vystupuje pod jménem Roman Empire. Set elektro-ambientních textur podložený surrealistickou projekcí byl však bohužel lehce přehlížen a vnímán spíše jako hudební kulisa. Zpočátku nenápadná hudba a nepřítomný muž za notebookem nepřitahovali dostatek pozornosti. Ke konci ale zazněly výraznější beaty a spolu s nimi se také začal ozývat zasloužilý potlesk.

alt

Štěbetavý dav zvědavě zkoumal minimalistickou scénu dekorovanou pouze prostými lampami, pianem, houslemi a violoncellem. Zanedlouho se objevil Ólafur a začal koncertovat sám. Hned na úvod poznamenal, že není zvyklý hrát před stojícím publikem, poprosil o klid a všechny, kdo si chtějí povídat, odkázal na vedlejší místnost. Od té chvíle zavládlo v Akropoli naprosté ticho. Nebylo to však zcela kvůli autoritě jeho slova, nýbrž spíše kvůli hudbě, která se rozezněla.

Doprovodní umělci, houslista a violoncellistka, se přidali až v průběhu druhé skladby. Dokonale sladěné trio zmrazilo publikum, které nehybně stálo a ušními bubínky hltavě nasávalo ambientní melodie. Mezi skladbami se pak burácivě roztleskalo. V průběhu večera došlo také na veselé historky o tom, jak vznikaly některé z Arnaldsových písní. Jedna z nejoblíbenějších skladeb „Ljósið“ byla původně určena pro reklamní spot na luxusní vanu. Společnost ji ale nakonec nekoupila, jelikož nebyla dostatečně hloupá, aby oslovila cílové diváky, jak s úsměvem objasnil Ólafur.

alt

 

Klíčovým momentem k proměně večera na magický byla improvizace. Experimentování se údajně stalo tradicí a na každém koncertě tak vznikne unikátní skladba. To, že šlo o fascinující zážitek, dokazují mimo jiné vzkazy na oficiálních stránkách (anglicky zdatní se dočtou níže) a dlouhá řada na hudební nosiče, která po koncertě blokovala východ z Akropole. Odbyt vinylů a CD si Arnalds zajistil také svou přítomností. Vesele všechno podepisoval a tak mnohým učinil zážitek ještě intenzivnější.

A jak reagovali na koncert fanoušci?

„Your yesterday concert was so amazing! Thank you for all those strong and fragile melodies! ...and there so much more people than on your first concert in Prague! I hope you will come back soon!“

„It was great, like some very refreshing massage (but for ears and brain). I came home like a new person. Thank you and please come again! You'll be welcome.“


„Hi, the concert was just amazing, I love your music and to hear it live was a wonderful experience for me. Your funny stories between the songs were great too. I hope you visit Prague again, I'll not hesitate to come again! Thanks for the wonderful evening :)“


Budete-li se chtít o své dojmy z koncetu také podělit, můžete tak učinit zde: olafurarnalds.com

alt

ÓLAFUR ARNALDS /ISL + ROMAN EMPIRE /CZ
Žánr: střetívání moderní klasiky s elektronikou
Datum a místo konání: 25.března 2012, Palác Akropolis, Praha
Pořadatel: Palác Akropolis
Hodnocení: 99%

Zdroj foto: olafurarnalds.com



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Rozhovor

Plážové tempo Stanislav Rudolf nezná

200 rudolfLetošní léto předvedlo různé podoby, kdy slunce pálilo o sto šest, na mnohé se nalepilo dovolenkové tempo (můj manžel ho nazývá „plážové“) a občas seslalo přílivy deště. Co dělají spisovatelé a ilustrátoři v létě? Jak se jim píše či kreslí pod...

Hledat

Chaty s osobností


Literatura

Kniha o Matce Evropy

MITSUKO 200Že nevíte, kdo je Matkou Evropy? Toto pojmenování získala Mitsuko Coudenhove-Kalergi, jejíž syn Richard založil podle otcovy inspirace Panevropu, jakousi „matku Evropské unie“. Její další syn Gerolf byl u zakládání Orientálního ústavu v Praze.

...

Divadlo

Mamma Mia! končí v Česku na Silvestra

mam200Muzikál Mamma Mia!, který v Praze dosud vidělo více než 210.000 diváků, odehraje slavnostní derniéru na Silvestra, 31. prosince 2016. "Licence nám končí poslední den v roce, a tak se s představením rozloučíme," uvedla producentka Renata Štupáková ze společ...

Film

Svět objevuje Hurvínka, Čtyřlístek si ke kulatinám nadělí film

ceska animace perexRok 2018 nepřinesl v oblasti české animace žádný trhák, přesto se dá z festivalových přehlídek a zahraničních úspěchů vyvozovat, že tuzemští tvůrci nespí na vavřínech. Ve vývoji nebo výrobě je celá řada zajímavý...