Vysvlečená zpověď Johany Rubínové

Vysvlečená zpověď Johany Rubínové

Tisk

altŽila, byla jednou jedna Johana Rubínová, která se rozhodla, že si bude psát deník. Psala o sobě, přátelích, problémech, průšvizích, trapasech, šlápnutích vedle, pokusech, omylech a tak vůbec o bouřlivém životě náctiletých. Psala, psala a co osud nechtěl, hned tři nakladatelství chtěla deník vydat. Inu, stalo se. Johana odhalila své soukromí, a jak říká, cítí se teď jako vysvlečená. A není se čemu divit, když jde dokonce její příběh do kin!

 

Na motivy bestselleru Johany Rubínové vznikl pod taktovkou režiséra Martina Dolenského vysvlečený film plný mladých talentů, ale i antitalentů.  Neobvyklá teenagerská komedie mapuje bez cenzury dívčí svět s veškerou špínou, kterou život pražské (avšak nejen pražské) středoškolačky obnáší. Příběhy náctiletých jsou vždy spojovány s nějakým „poprvé“. První sex, první láska, první rozchod, první zrada, první kocovina, první joint, první střet s realitou a tak podobně. Ani tentokrát tomu není jinak, nicméně zásadní změnou je úhel pohledu a styl vypravování. Deník není přízemní komedií typu Prcičky či Rafťáci, záběr má naopak mnohem hlubší a není postavený na hloupých vtípcích a trapasech. Páteří scénáře jsou reálné zápisky, což film hází do úplně jiné, upřímnější kategorie.

Autentické dospívání

Důvodů, proč se deník náctileté amatérky stal tak rychle jedním z nejprodávanějších titulů (v současné době už je vyprodaná a chystá se dotisk), se nabízí hned několik. Johana píše o své cestě k dospělosti zkrátka tak, jak to je, tak jak se to právě děje, bez jakýchkoli skrupulí či cenzury. Na jazyk si pozor taky nedává, proč taky? Vždyť by si sama nikdy nepomyslela, že se její deník dostane na prodejní pulty. O svých přátelích ví první, poslední, takže všechny „literární postavy“ jsou dokonale a barvitě vykreslené. Struktura a celá dějová linka je také jasná, protože právě takto se to stalo.

alt

Roli Johany Rubínové dostala Veronika Kubařová, která se v celovečerních filmech již objevila (Ženy v pokušení, Lidice), avšak příležitost pořádně ukázat svůj talent dostala až teď. Sama přiznává, že ke knižní předloze přistupovala s nedůvěrou a opatrností, nakonec jí ale přečetla jedním dechem. „Myslela jsem si, že to bude teenagerská historka, která mi nic neřekne, ale zhltla jsem ji na jeden zátah. Úplně mě to pohltilo, s hrdiny jsem se sžila a těšila jsem se, že na plátně vstoupím do jejich světa,“ říká.
 
Skvělý deník, špatný film

Kvalita filmové podoby ale hodně zaostává za tou knižní. Na plátně nehraje hned několik komponentů. Do největšího nesouladu se dostává velký talent Veroniky Kubařové (ale také Petry Špalkové) a ohromný antitalent Bereniky Kohoutové (dosud jsem nepochopila, proč jí vůbec obsazují). Když to trochu nafoukneme, tak celý film stojí pouze na hlavní herečce, ale ani největší talent neutáhne roztříštěný scénář. Je pravda, že se pořád něco děje a ve filmu snad ani nenajdeme hluchá místa, nicméně flashbacky a drobné historky působí ve finále jako nesourodá slepenina. To by nakonec ani tolik nevadilo, kdyby se k tomu nepřidalo naprosto nelogické chování postav. Přihlédneme-li k tomu, že vše, na co se díváme, se jednou opravdu stalo, připisuju tuto chybu nedostatečnému prostoru pro vyniknutí a typizaci postav. Vedlejší postavy jsou pravděpodobně napsány dost stroze.

alt

Umělecká stránka je naopak velmi příjemná a film utíká s lehkostí. Vizuální kompozice je barevná a výtvarná stylizace mimo jiné odlišuje flashbacky od aktuální dějové linky. Celková práce s kamerou, kompozicí a barevností je provedena svěžím uměleckým okem. Jak už bylo zmíněno, velkou hodnotou je právě správná volba ústřední herečky (kdybych se měla hodinu a půl dívat na takovou Bereniku Kohoutovou, tak kinosál opouštím před závěrečnými titulky).

A jak vidí svou hrdinku sama Veronika Kubařová?

„Johana je sedmnáctiletá holka, která vyrůstala s tátou a časem i s nevlastní mámou Sábou – její vlastní maminka jí umřela, když jí bylo pět let. Její emoce jsou někdy trochu ,klučičí', často jde do věcí po hlavě a řeší je přímo, rovně. Musí ustát všechny peripetie svého života, což s její povahou není jednoduché.“

alt

Na druhou stranu, právě výrazná osobnost hlavní hrdinky Veronice zpočátku naháněla trochu strach: „Chvíli jsem pochybovala o tom, jestli vůbec budu schopná vystihnout její temné stránky. Nevěděla jsem, jak to herecky uchopit. Ale byl to strašně zajímavý úkol a postupně mě to začalo bavit,“ vysvětluje. Nakonec se pro ni Johaniny razantnější postoje a způsoby jednání staly částečně inspirací i v civilním životě: „Když to člověk na place prožívá, ta emoce se někam uloží. To, jak Johana jedná s lidmi na rovinu, někdy až drze, to byl pro mě zajímavý objev. Já jsem spíš upejpavá, bojím se prosazovat svůj názor. Tahle role mě v tomto směru obohatila a naučila mě to.“

Můj vysvlečenej deník
Žánr: komedie
Původ: Česká republika
Režie: Martin Dolenský
Scénář: Martin Dolenský, Jan Hlaváč, Johana Rubínová
Hrají: Veronika Kubařová, Berenika Kohoutová, Marika Šoposká, Šárka Vaculíková, Igor Bareš, Martin Šesták, Petra Špalková, Sandra Černodrinská, Milan Hajn, Ladislav Karda, David Skopal, Ján Kuric, Ondřej Mataj, Jaroslav Plesl, Simona Stašová, Veronika Žilková, Nisan Aljazairi, Verica Nedesca
Stopáž: 102 min
Česká premiéra: 26.04.2012
Distributor: Bontonfilm, a.s.
Hodnocení: 55%

Zdroj foto: Bontonfilm, a.s.


 

Přihlášení



Aneta Žabková: Největší radost mi uděláte kusem klacku z lesa

Vystudovala FAMU (katedra animované tvorby), vytvořila čtyři animované filmy, které získaly řadu ocenění, je úspěšnou ilustrátorkou mnoha dětských knih a přispívá do několika časopisů jako jsou Puntík či Tečka, spolupracovala i s Mateřídouškou a Sluníčkem. Řeč je o Anetě Žabkové.

Po Vodníkovi přichází neméně skvělá Dceřina kletba

Česká spisovatelka Tereza Bartošová zaujala tuzemskou čtenářskou obec předchozím titulem Vodník. Jednalo se o případ, který smrdí bahnem. Nyní přichází Dceřina kletba lákající na obálce na to, že si starý zločin žádá nové oběti.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Billow: Vzpomínky na osoby, které zmizely z našich životů

Billow 200Billow je jednou z mála českých dream-popových kapel. I když si prošla několikaletou pražskou epizodou, působí ve Veselí nad Moravou. Jejími členy jsou zpěvačka a klávesistka Lenka Zbořilová, kytaristé Jakub Zbořil a Vojtěch Veselý a bubeník Eri...

Výborné herecké kreace a silné téma nabízí nový český film Sucho

Sucho to je tísnivé vesnické drama. Na jedné straně velkostatkář a na straně druhé chudý "kolchozník", který nutí rodinu k soběstačnému životu, ale také klíčící láska revoltujících mladých lidí. Zatímco ona je dcerou chudého farmáře, on synem vlivného agrárníka, který sice dává práci půlce dědiny, nicméně půdu, vodu a krajinu devastuje chemií. To je obrazově vytříbený a emočně nabitý film režiséra Bohdana Slámy, který je i autorem scénáře.

Z archivu...

Čtěte také...

Avatar nemůže své příznivce omrzet

altFilm Avatar (2009) se těšil obrovské popularitě a díky šmoulímu zbarvení mimozemšťanů si na něj dodnes každý vzpomene. Kvůli pěkným vizuálním efektům a nápadité anatomii různých mimozemských příšer se dá sledovat s úžasem. Napodruhé však může působ...


Literatura

Ohnivý anděl: Strhující příběh ze země, kde si všichni tykají

ohnivy andel perexNa Ohnivého anděla jsem narazila tak trochu náhodou, a jsem ráda, že jsem na něj narazila. Díky islandské autorce Yrse Sigurđardóttir jsem se poprvé setkala v literatuře s Islandem. Vlastně nejen v lit...

Divadlo

Nora aneb Domeček pro panenky

nora D21 200V úterý 18. prosince se v Divadle D21 uskutečnila velkolepá premiéra klasické severské hry Nora (taktéž známé pod názvem Domeček pro panenky). Kultura21 vám přinesla pozvánku i rozhovor s režisé...

Film

Čtvrtstoletí televizní stálicí

prima perexV neděli 20. června 1993 zahájila své vysílání první česká komerční televize TV Premiéra, která si drží silnou diváckou základnu i slušnou sledovanost již 25 let. Že vám název stanice nic neříká? To proto, že se v roce 1997 přejmenovala na TV Pri...