Plavba se vydařila, u kormidla stál Marek Dusil

marekdusilblend-ocean perexNěkterá alba nevznikají lehce. O to větší je však pravděpodobnost, že se záhy po vydání neutopí v zapomnění. Ocean z autorské dílny Marka Dusila může mít tuto ambici. Přinejmenším je skromným důkazem o existenci poctivého muzikantství.

Pro nezasvěcené čtenáře a posluchače je nutné předeslat, že jedenáct písní této nahrávky není uzamčeno v jedné žánrové krabičce. Hudba vyrostlá z folkových kořenů je dochucena vlivy blues, rocku i country. Pokud jste někdy rádi posluchali například kapelu Dire Straits a nepohrdnete Bobem Dylanem, mohlo by vám být toto album jaksi povědomé.

„Marně čeká na pocit osvobození/ už má přeci křídla volný, nevlévá se do žil/ uspokojení, jenom marnost mizejících dní…“ (Zatopené lomy).

Není to stoprocentně horká novinka, na trhu se objevila už koncem loňského roku v digitálních obchodech. Do podoby klasického CD se zhmotnila letos v březnu. Je to přesně ten typ nahrávky, která pozvolna zraje. Jakoby se nehodila do brutálně těkavé doby, kde často platí rychlé hodnocení „okamžitě beru-neberu, miluji-odmítám…“

Protagonista se obklopil zdatnými spoluhráči a připravený autorský materiál nahrál s akustickou formací Marek Dusil Blend. Výrazným způsobem se na realizaci projektu podílel Štěpán Smetáček – tentokrát nejen bubeník, ale především producent. I na několikátý poslech se citlivé uši mohou těšit z muzikantské radosti, jejímž výsledkem jsou detailní hráčské vychytávky.

Skutečnost, že některé písně jsou opatřeny anglickými texty, si můžeme vykládat tušeným příklonem Marka Dusila k ostrovní a americké muzice. Pozoruhodné je, že M.D. čerpá i z tvorby velikánů tuzemské poezie – na albu najdete dvě zhudebněné básně Karla Hynka Máchy a Františka Halase. Právě v  halasovské Baladě jsou slyšet příbuzní, tedy sestra Lenka a matka Irena. Zmíněná píseň pochází z období rodinné folkové kapely (1988-1991).

O zaujetí „věci dotahovat“ svědčí booklet. Nejenže obsahuje písňové texty a potřebné informace, ale navozuje zvláštní atmosféru – což způsobuje použití obrázků oceněné britské výtvarnice Sarah Jarrett. Nic moc veselého, spíše existenciální tíha, stíny, tajemná zákoutí. Obal je předvěstí toho, co lze najít v Dusilových textech. Žádná velká legrace. Nejasná zpráva o tom, jak původně svobodomyslná duše bojuje s nánosem životních zkušeností.

„Plamen svíce, pod ní horkej oceán/ chtěl by více, ale ke knotu je připoután/ pod ním leží stará, zaprášená kniha/ nikdo ji neotřel/ nikdo listy nerozvírá…“ (Bouřlivá noc).

Marek Dusil je zjevně poučený romantik, který zná své limity stejně jako omezení prostoru, v němž se pohybuje. I proto si zasluhuje pozornost. To pochopí každý, kdo se snadno identifikuje s pocitovým laděním jeho nejnovějšího alba.

Příjemnou plavbu!

Ocean

marekdusilblend-ocean BOOKLET