Jak v jižních Čechách znovu rozkvetly zámečky a tvrze

Jak v jižních Čechách znovu rozkvetly zámečky a tvrze

jizni cechy200Putimská kronikářka Jaroslava Pixová se ve svých knížkách opakovaně vrací k málo známým, pozapomenutým stavebním památkám, možná příliš drobným a donedávna leckdy zdevastovaným, než aby přitahovaly větší pozornost nejen odborníků. Tak se vypravila na písecká předměstí, prošla mlýny vinoucí se kolem řeky Blanice – a nyní obhlédla kdysi šlechtická venkovská sídla (někdy spíše sídélka), která teprve jejich novodobí majitelé, zpravidla nadšenci pocházející z měst, opětovně povznesli k okrasnému vzezření – Zámečky a tvrze jižních Čech.

Přesněji zaměření této publikace však prozrazuje teprve podtitul: Jak se na nich žije dnes. Autorku totiž zajímá hlavně, jak si počínají, jak smýšlejí novodobí vlastníci, věčně sužovaní nedostatkem finančních prostředků na velkolepější opravy i nutností lecjaké práce zvládat sami. Protože kromě budov si péči žádají i přilehlé zahrady či parky. Početné fotografie jak dokládají výchozí „ruinovitý“ stav, zaviněný čtyřmi desetiletími komunistického režimu, tak postupné zvelebování. Jaroslava Pixová není obecný ani umělecký historik, lze ji vlastně považovat za samouka (psát genderově vyváženější výraz „samoučka“ se jaksi neodvažuji, ježto zní blbě) – a je to dozajista její přednost.

Před odosobněnými uměnovědnými rozklady upřednostňuje poutavá líčení, která přibližují osudy lidí s daným místem spojených, ať již se jedná o dávné majitele a jejich někdy prostopášný život nebo o současné obyvatele, kteří takříkajíc srostli se svou usedlostí a věnovali ji všechen volný čas i schopnosti. Však také zaznamenává rozmluvy s nimi, postihuje jejich odhodlání i vytrvalost, vskutku buldočí zarputilost, s níž se vrhli do obnovy, někdy nuceni překonávat i nedůvěru místních.

Na zhruba třech stech stranách podnikla pisatelka výpravy na celkem devět objektů, které sice už v minulosti podchytily rozsáhlá pojednání (například Sedláčkova), avšak teprve ona jim obrazně řečeno vdechla druhý život. Spolu s ní nahlédneme do čestlického nebo tažovického zámečku, do tvrzí v Drslavicích a v Kestřanech. Zazvoní starobylá pojmenování, třeba Dobrš, skrývající doslovný klenot (spíše tedy klenůtek) šumavského Podlesí. Zvolené lokality, zpravidla přístupné veřejnosti, se totiž povětšinou rozkládají na někdejším Prácheňsku, dnes se přimykají především ke strakonickému okresu. Škoda, že kniha neobsahuje mapy, které by vyznačovaly přesnou polohu jednotlivých objektů a přístup k nim, aby se čtenář nemusel prokousávat cestopisnými návody zahrnutými do textu.

Jaroslava Pixová rozhodně nepředstírá, že by sepsala nějaké odborné pojednání, nabídne čtenářsky vstřícnou popularizační, vskutku fandovskou práci, která zákrutovité lidské osudy občas popisuje jakoby průzorem někdejší červené knihovny a kýčařských melodramat plných dojímání, ale přitom dokáže zprostředkovat obdiv k nadšení i pracovitosti těch, kteří se ujali náročné rekonstrukce a přijali ji jako životní poslání, jako naplnění své existence. I jednotlivé kapitoly se vyznačují rozdílnou délkou, od necelých deseti stran až po pětinásobek. Každému objektu a lidem s ním spojeným autorka věnuje pokaždé tolik prostoru, aby postihla vše důležité, aniž by vyprávění zahltila vatovitými vycpávkami nebo naopak (pseudo)vědeckým suchopárem.

Knihu vydalo putimské nakladatelství Blanice – a pozornějšímu čtenáři jistě neunikne, že toto nakladatelství není jediné, které se pojí s proslavenou jihočeskou vesnici. Už dříve se ambiciózní nabídkou mohlo pochlubit také další zdejší nakladatelství Kalina, které záslužně zprostředkovalo např. literární odkaz básníka Josefa Kostohryze. Je tedy patrné, že Putim neoplývá jen věkovitými duby lemujícími dlouhou hráz tamního Podkostelního rybníka, dvojlodním kostelem sv. Vavřince a přilehlou farou (též nejspíš bývalou tvrzí), věhlas jí vtiskly nejen románové postavy sedláka Jana Cimbury a vojáka Josefa Švejka, jemuž tu v blízkosti kamenného mostu dokonce vztyčili sochu, ale uznání si vydobyla i pozoruhodnými nakladatelskými aktivitami.

jizni cechy

Jaroslava Pixová: Zámečky a tvrze jižních Čech aneb Jak se na nich žije dnes
Vydalo nakladatelství Blanice, Putim 2016. 299 stran
Hodnocení: 75 %


 

Přihlášení



Imago, imagines I.-II.

Autoři zvolili jako východisko koncepce nové syntetické publikace věnované středověkému umění v českých zemích latinské slovo imago (označující nejen dvourozměrný obraz, kresbu apod., ale i výtvory trojrozměrné a případně i díla architektonická). academia.cz

Život byl pes

Tak to jsem já – pes Život. Rozhodně jsem se nenarodil jako domácí mazlíček. Díky různým okolnostem, které vám budu vyprávět, a také díky mému vzhledu a povaze, nikoho nenapadlo ho ze mě udělat. grada.cz

Rozhovor

Zpěvák a kytarista Petr Kocman: Jsem městský cowboy, který nosí stetson od narození

PETR KOCMAN 200Petr Kocman, zpěvák, kytarista a hráč na foukací harmoniku i mandolínu kdysi s Michalem Tučným vymyslel motto „Country je všechno, co se mi líbí.“ Přesně v tomhle stylu také žije. Muzika, kterou ...

Hledat

Chaty s osobností

Čtěte také...

Mimořádné zpřístupnění jídelního vozu dvorního vlaku Františka Josefa I.

vuz200Návštěvníci pražského Národního technického muzea dostanou ojedinělou příležitost poznat, kde stoloval při svých cestách císař František Josef I., prezident T. G. Masaryk, nebo prezident Edvard Beneš.                                                      ...

Z archivu...


Literatura

Až příliš důkladné rozpomínky Milana Uhdeho

Rozpominky perexRozpomínky. Co na sebe vím. To je název obsáhlých pamětí dramatika, esejisty, prozaika, básníka a politika Milana Uhdeho (* 1936), které vydalo nakladatelství HOST Brno v...

Divadlo

Světová premiéra a australská komedie, v divadlech ABC a Rokoko se zkoušejí dvě novinky

noc200V Městských divadlech pražských se začalo zkoušet, režisér Miroslav Hanuš chystá pro Divadlo ABC světovou premiéru hudební revue Proč muži neposlouchají a ženy neumí číst v mapách a v Divadle Rokoko připravuje režisér Pavel Khek australskou komedii Noc bláz...

Film

Česká filmová klasika se na internetu otevře světu

Filmy itunes 200Slavný „Obchod na korze“ režijního dua Kádár – Klos uvedl Bontonfilm ve spolupráci s Národním Filmovým Archivem do digitální distribuce na internetu v celosvětovém obchodě iTunes. Film je opatřen anglickou jazykovou verzí a díky ní se na ...