F. A. Brabec: “ Každé „své“ filmové dítě miluji.”

F. A. Brabec: “ Každé „své“ filmové dítě miluji.”

Tisk
ImageF.A.Brabec se v současné době kromě svých filmových projektů zabývá výukou mladé generace kameramanů na Filmové akademii Miroslava Ondříčka v Písku. Jeho ateliér kamery je jeden z nejnavštěvovanějších, protože o svém řemesle přednáší s vervou, a především proto, že má co říct. Na škole má pověst přísného profesora, který je ochotný předat své zkušenosti a znalosti těm, kdo projeví poctivý zájem. Když pana Brabce potkáte na chodbě, nebo ještě lépe při výuce, přímo z něj tryská energie. Když se rozohní, je ho slyšet po celé škole.


Udělat s ním rozhovor byla snadná práce, protože F.A.Brabec si najde čas na každého studenta, který od něj něco potřebuje, i když nepatří mezi jeho kameramanské svěřence. I navzdory velké vytíženosti se mnou F.A.Brabec udělal slíbený rozhovor, sice po mailu, ale velice ochotně.

Jaký máte pocit ze svého posledního filmu V peřině? Byl to podle vás úspěch?

Určitě ano, protože jsme zvládli 3D technologii na nejvyšší úrovni při zachování kvalitního filmového vyprávění náročného muzikálu. Každé „své“ filmové  dítě miluji a samozřejmě každé má i své chyby. Až čas ukáže, které nedostatky jsou ty podstatné,  které se ztratí a naopak vystoupí to co na první pohled divákovi či recenzentům uniklo. Moje filmy jsou většinou stavěny na „dlouhou trať“ a nejinak je tomu i s Peřinou. 

Byl rozdíl v obrazovém přístupu k filmu ve 3D oproti 2D? Jak se liší příprava a výroba od 2D filmu?


Ten rozdíl je obrovský a nedá se popsat na pár řádcích, ale zjednodušeně, vše začíná technickým scénářem, kde tvůrce již musí přemýšlet úplně jinak přes technologii, která je velmi komplikovaná (nastavení kamer, synchronizace, objektivy, záznam..apod.) po samotné natáčení, kde jen výměna objektivu je 20x delší než u 2D, nemožnost používat transfokátoru, vymezení prostoru pro herce, rekvizity, dekoraci...apod. až po samotný střih (např. není možné příliš dynamicky měnit velikost záběrů..)a postprodukci, kdy zkompletování dvou kamer do jednoho obrazu je někdy i neřešitelné...a o zvukové stránce, která navíc musí pracovat s prostorem nevyjímaje by byla další kapitola...

Jaké ze svých natáčení (celovečerních filmů) jste si nejvíc užíval? Jaké vás nejvíc přesvědčilo o tom, že jít k filmu byla ta správná volba?


Již u svého kameramanského debutu Čas sluhů jsem propadl zřejmě navždy tomu krásnému bláznovství komediantů, snažících se předat své emoce divákům. Od té doby jsem podobný pocit zažil na všech dalších projektech a tím, že mám rád střídání stylů a témat, tak si snad budu užívat stále...a k filmu jsem chtěl již od svých osmi let, jen jsem si myslel, že budu fotograf a ne kameraman.

Image

S kterými herci rád pracujete opakovaně a proč? Koho naopak je těžké mít na place? Jsou všichni herci stejně profesionální, nebo hraje roli i osobní vztah?


Určitě patřím k těm tvůrcům, kteří si vytvoří vlastní hereckou rodinku a v té se rádi pohybují a točí filmy. Jsou samozřejmě projekty, kdy je nutné vzít do party někoho nového, ale i ten se určitě časem začne objevovat v mých dalších projektech. Většinou pracuji s empatickými herci a samozřejmě profesionály a tak náš osobní vztah nehraje téměř žádnou roli, i když jsme většinou přátelé.

Rozumíte si spíš s mladší nebo starší generací herců?

Vlastně věk podle mne nehraje žádnou roli, buď si s někým „sednete“ anebo ne. Scénář, postava, dialog, vizualice apod., samozřejmě hrají tu největší „roli“.

Jací jsou studenti Filmové akademie Miroslava Ondříčka v Písku? Jsou paličatí nebo si nechají poradit?

Naštěstí učím kameramany a ti moc dobře vědí, že kamera není jen umění, ale především řemeslo, které obnáší spoustu technických vědomostí, které se jim snažím předat. Sami pochopí, že zasvítit zámek či komplikovaný prostavěný ateliér není bez profesních znalostí zas tak jednoduché. Paličatost ustoupí a sami se ptají, jak na to. Proto je rád učím a jsem nadšen, když mají na cvičeních skvělé výsledky.

Co vás vedlo ke zpracování hned dvou klasických českých literárních děl, ještě k tomu básnických? Má podle vás poezie blíž k filmu než próza?


Hledal jsem látku na další film, protože jsem dostal nabídku realizace „autorského“ filmu. Moje žena, přesvědčená o tom, že jsem básník filmu, byla hnacím motorem k tomu, že jsem začal číst kvalitní české básníky. Erben a Mácha byli vlastně logickým vyústěním mého obrazového vidění, možná podobném jejich...

Plánujete další celovečerní film?

Filmových projektů mám ve svém šuplíku asi 5 ( těch mých snů..), ale nerad tlačím na pilu a na scénářích si sám pracuji. Většinou dostanu nabídku na film a sám se potom rozhodnu, zda prosadím „ svůj“ projekt, nebo budu pracovat na nabídnutém scénáři. Mojí chybou asi je, že rád chodím do práce a film mne stále uchvacuje, tak někdy podlehnu možná dříve, než by bylo nutné.
V lednu jsem natočil a nyní budu dokončovat 3D záznam představení muzikálu Carmen do filmové verze, která by měla mít premiéru v polovině roku 2012 ve všech 3D kinech.


Zdroj foto:
wikipedia.org, fdb.cz




 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Václav Upír Krejčí: „Nejhůř se pracuje s blbcem…“

upir krejci 200Václava Upíra Krejčího myslím netřeba představovat. Upír Krejčí zastává tolik funkcí - komik, herec, scenárista, spisovatel, dramaturg, textař (o sobě ale říká: „Spíše veršovatel, textař je moc silné slovo. Ale mé tex...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...

Čtěte také...

Generace Jihlava

Generace 200Dokumentů v kinech můžeme stále vidět mimořádné množství - a zájem publika o ně zdá se neslábne. Z jedenácti českých filmů, které byly v prvním čtvrtletí letošního roku nasazeny do kin, jsou tři dokumenty. Zastoupení se tak pohybuje mezi pětinou...


Literatura

Batman nastoupil na Hřbitovní směnu

batman200V listopadu nám nakladatelství Crew nadělilo různorodé příběhy z Gotham City pod názvem Batman 6: Hřbitovní směna. Aby bylo jasno, mluvíme o sérii, kterou má pod palcem ostřílený a komiksovou komunitou vážený Scott Snyder. Spoustu neokoukaných histore...

Divadlo

Divadelní Flora odstartovala ve velkém

altOd čtvrtečního večera probíhá v Olomouci jeden z největších českých divadelních festivalů, Divadelní Flora. Její 16. ročník přibližuje festivalovým návštěvníkům tvorbu režiséra Jana Mikuláška, v unikátní retrospektivě se loučí s p...

Film

Úspěšný film Fotograf je novinkou na DVD

foto 200Křest novinky na DVD filmu Fotograf proběhl 12. 5 v pražské galerii Goap za účasti fotografa Jana Saudka, režisérky filmu Ireny Pavláskové, představitelky hlavní ženské role Marie Málkové a herečky Zu...