Jak přežít, když mě všechno štve

jakPrezit perexMám ráda publikace tohoto charakteru. Psychologie mě zajímala vždycky a od chvíle, kdy jsem se stala matkou, což bylo před jedenácti lety, hojně vyhledávám i materiály týkající se dětské psychologie. Prošli jsme různými obdobími a samozřejmě se nám nevyhnuly ani návaly vzteku. Čili tahle kniha, s příznačným názvem Jak přežít, když mě všechno štve, mi přišla velmi vhod.

I když jsme toho se synem zvládli hodně, někdy zafungoval selský rozum, někdy jsem byla bezradná a jedenáct let je za námi, nemohu říct, že přišla pozdě. Naopak, myslím si, že přišla v pravou chvíli a nejsem si tak úplně jistá, že se tenhle návod na zvládání vzteku týká výhradně dětí. Píše se tady, že je to rádce pro děti, které jsou vznětlivé a neumějí udržet emoce na uzdě. Ale jak říkám, leckterý dospělák se tady jistě najde také. I my, od kterých se čeká, že máme všechno pod kontrolou, máme často velké mezery.

Už v obsahu na začátku knihy, po kterém následuje Věnování a Poděkování, se dozvíme, co nás tady čeká. Úvodní kapitola objasňuje, proč Potřebuješ tuhle knížku. Následuje deset kapitol. Ta první, Vztek: jaký je to pocit, říká, jak na sobě poznáme vztek (tady se sice mluví o dítěti, ale když dovolíte, budu mluvit o nás všech), co se děje při vzteku s naším obličejem, je tady Teploměr vzteku a spousta obrázků a modelových situací (stejně tak, jako v každé kapitole). Výbuch! První pomoc v nebezpečí nám říká, co je nejlepší udělat, když nás vztek popadne, například hýbat se, dělat něco s rukama, vysypat to ze sebe, mluvit k sobě „chytře“ nebo dýchat. Plus je tady 10 jednoduchých tipů pro relaxaci.

Různé tváře vzteku jsme také určitě poznali všichni. A samozřejmě i u našich dětí. „Některé děti zacházejí se svým hněvem, jako by to byla zpráva na titulní stránky. Chtějí, aby celý svět věděl, jak jsou naštvané. Křičí a ječí. Kopou a dupají. Trucují a urážejí se na celé dny. Jiné děti projevují hněv tím, že se začnou chovat surově. Napadají ty, kdo jsou mladší nebo menší…“ Znám to moc dobře. Vždycky mě to u syna zlobilo, když nosil poznámky, když jsem poslouchala výtky mojí sestry, že si dovoluje na jejího o pět let mladšího syna. Věděla jsem, že za tím něco vězí. Ale nedokázala jsem objasnit, co. A zatímco on měl v hlavě ty slabé hlásky, o kterých se tady píše, jako o našeptávačích hloupostí typu Vždycky selžu, Vždycky všechny zklamu nebo Proč nedokážu udělat nic správně…, které občas řekl i nahlas, já se na něj zlobila a hartusila. Samozřejmě, že jemu to nepomohlo a mě to vytáčelo ještě víc. A přitom stačilo jen vědět, že tohle jsou zárodky vzteku, které v něm rostou, on je dusí, a proto čas od času přijde ten přetlak a bouchne. A taky nevěděl, že kdyby za mnou přišel a mluvil o tom, ulevilo by se mu. Člověk se ale pořád učí. I když je dítě, i když je dospělý.

Hlouposti, které lidé ve vzteku dělají je další zajímavá a velmi přínosná kapitola. Opět jsem si představila mnoho situací u nás doma: kopání, dupání, lámání pastelek a podobně. Potom se dostavila lítost, která je logickým vyústěním, ovšem naprosto nekonstruktivním. Proč já tohle nečetla dřív?

Jestli je na vzteku vůbec něco dobrého, tak asi to, že nám dává energii. V další kapitole Pět kroků ke zkrocení vzteku najdete přesně pět kroků, které vás povedou ke zkrocení vzteku. Pohodlně a bez bolesti. Jen musíte přemýšlet. Síla slov je kapitola o slovech, která souvisejí se vztekem a zlobou, naproti nim jsou slova, která vám dají sílu, protože jsou pozitivní. A hlavně je zde kladen důraz na to, jak je důležité mluvit. O všem a vždycky.

V sedmé kapitole najdete další kroky. Tentokrát je to Šest kroků k řešení problémů se vztekem. Každý jeden z nich je krokem konstruktivním, rozumným a vedoucím k řešení problému, kterým je zvládnutí vzteku. A opravdu fungují. Radar na vztek. Další báječná kapitola. Když už teď víte všechno vzteku, o tom, jak se dá zvládnout a co je důležité, po přečtení osmé kapitoly budete umět rozpoznat, kdy vztek přichází a co s sebou přináší za projevy. Co ale dělat, když se vám stále něco plete do cesty? Plíživá „co když“ jsou pěkně zrádná a nevyzpytatelná. Co udělat, abyste jim odolali? Abyste se jim ubránili? A když už se jim ubránit dokážete, čeká vás poslední kapitola nazvaná Osvědčené finty, jak zachovat klid. A úplný závěr patří rodičům. Je nazvaný Vzkaz pro rodiče a učitele a vzhledem k tomu, že by rodina měla jít ruku v ruce se školou, je potřeba, aby se síly spojily a našla se cesta, jak naše dítko bude opět spokojené a bezstarostné, bude se cítit bezpečně a bude nám věřit. To přeci chceme…

Já myslím, že tohle je báječný návod pro všechny bez rozdílu věku. Opravdu. Tahle knížka si určitě zaslouží vaši pozornost a místo ve vaší knihovně. Však tolik místa nezabere. Portál opět nezklamal, jako obyčejně přináší praktickou pomůcku pro život!

Jak přežít, když mě všechno štve

jakPrezit

Autoři: Elizabeth Verdick, Marjorie Lisovskis