Čokoládová krev Denemarkové jde na dřeň

Čokoládová krev Denemarkové jde na dřeň

Tisk

Čokoládová krevRadka Denemarková je nadějná autorka, která získala několik literárních cen včetně ceny Magnesia Litera. Očekávat od ní můžeme brilantní literární dílo, kterým je také její nová kniha Čokoládová krev vydaná pod nakladatelstvím Host. Jak na mě toto dílo zapůsobilo a proč byste si knihu měli přečíst?

Knížka upoutá už svým vzhledem: je to poněkud obsáhlá bichle s výraznou obálkou, zaujmout vás může i střídání velikosti stránek, které na otevřeném hřbetu knihy vytvářejí jakési pravidelné zuby velmi příjemné na omak. Knížka má i uvnitř dobře zpracovanou grafiku a celé toto pojetí je velmi moderní. Obsah knihy nelze nijak kritizovat, autorka vyniká skvělým slohem a její literární nadání je více než zjevné. Přiznám se, že jsem od ní ještě nic nečetla, tak jsem byla příjemně překvapena. Je však pravda, že já jsem trošku konzervativec a mám raději klasické vyprávění příběhů, ideálně v minulém čase a bez jakýchkoliv náznaků hovorové češtiny.

Celý nápad vymyslet takové pojetí knihy, je velmi kreativní a netradiční. V podstatě jen prožíváte jednotlivé příběhy v přítomném čase, nahlížíte do životů hlavních představitelů, příběhy skáčou jeden od druhého, vyžadují neskutečně velkou mentální kapacitu autorky, která navíc trefně vyjádřila přesně to, co chtěla a kniha má svůj jasně postavený účel. Je to v podstatě soubor esejů, které jen zdánlivě nemají spolu nic společného. Čtení je to ale drsné, odhaluje vše na dřeň, autorka se s ničím nemazlí. Přeneseme se do 19. století a můžeme se začítat do situací týkajících se Boženy Němcové, George Sandové a Johna D. Rockefellerova. Postav je více, v tu chvíli neexistuje prostor a čas, vše souvisí se vším, navzájem se prolíná, autorka si nebere servítky, zabrousí i do dnešní doby, ukazuje, odhaluje. Řeší celospolečenské otázky, postavení žen, bere čtenářům iluze krutým způsobem. Všechno je nakonec jinak a mnohem horší. Nedá se hodnotit jinak než stovkou procent, knížku si určitě přečtěte. Ještě podotýkám, že mi hodně připomněla tuto knihu: Láska v časech nenávisti. Kronika citů 1929–1939 od Floriana Illiese.

Zde ještě anotace knihy Čokoládová krev:

Vlak projíždí devatenáctým stoletím a míří k nám. Kdysi nejbohatší člověk na světě John D. Rockefeller objevil sílu ropy a také fakt, že mít moc znamená i právo chtít cokoliv. George Sandová zjistila, že může být nejsvobodnější ženou na světě, kouřit dýmku, milovat a zrazovat muže i ženy. A tvořit. A Božena Němcová? Má jakéhosi manžela, čtyři děti, vlčí hlad a obrovský talent. A kolem národ, který nepomáhá ani neodpouští. A zoufalou potřebu svobody a psaní všemu tomu navzdory.

Zásadní a mnohovrstevnatý román Radky Denemarkové konfrontuje v krátkých epizodách životy těchto tří lidí, ne kvůli nim a historii, ale kvůli tématům, která se od té doby v různých podobách stále opakují svoboda žen, bezohledná moc peněz a neviditelnost chudoby, velikost světa a malost jednoho národa a neporazitelná síla umění!

 Čokoládová krev


Název: Čokoládová krev
Autor: Radka Denemarková
Nakladatelství: Host
Rok vydání: 2023
Počet stran: 560
Hodnocení: 100%

https://www.hostbrno.cz/cokoladova-krev/


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner
CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online, ebooky zdarma, eknihy ke stažení

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Ježíš je mou největší srdcovkou, říká textař a libretista Michael Prostějovský

michael perex 1
I když je autorem textů k mnoha starším hitům, v posledních letech zazářil Michael Prostějovský především jako libretista světových muzikálů, které se v Česku hrají. Tím prvním byl Jesus Christ Superstar, ale přebásnil do češtin...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...

Čtěte také...

Řepkovo peklo s vybranou společnosti

denik ze dna perexTuto společnost by si sám nikdy nevybral, byla mu určena. On, známý fotbalista, Sparťan tělem i duší, ale také rebel, bouřlivák a provokatér, má mezi vrahy, zloději, feťáky, psychicky nemocnými a pedofily strávit 2,5 roku.<...


Literatura

Věda v kostce

veda v kostce 200Nakladatelství Universum jednoduše umí vydávat vynikající encyklopedie, o tom žádná! Edice ..v kostce nabízí již několik pozoruhodných titulů a v srpnu ji doplnila neméně interesantní publikace Věda v kostce.

Divadlo

Jak si vedli němečtí divadelníci v Praze?

az k horkemu konci divadloAspoň trochu vstoupila do povědomí ta skutečnost, že v meziválečné Praze kvetlo dvojjazyčné písemnictví, české a německé (přesněji německo-židovské), velké zjevy jako Franz Kafka se již dávno staly nedílnou součástí pr...

Film

Slavní režiséři předkládají lekce filmu

lekce 200Režisér Laurent Tirard (také u nás proslavený nejen Molièrem, ale hlavně dvěma díly Mikulášových patálií) se k filmování dostal přes novinářskou praxi. Pro časopis Studio Magazine recenzoval filmy a také chystal hovory s nejslavněj...