Kniha pro diváky Zahradních proměn

Kniha pro diváky Zahradních proměn

miluj svou zahradu200Miluj svou zahradu: Zahrady inspirované přírodou je název knihy bratří Richových, které i český divák může znát z televizních obrazovek. Jsou totiž jedni z architektů v pořadu Zahradní proměny vysílaného na Televizi Seznam.

Na tento pořad se dívám jen občas, ale líbí se mi na něm, co jsou odborníci mnohdy schopni doslova vyčarovat, a to především na malých prostorech. Chápu, že je to často o penězích, ale hlavní bývá ten nápad a zkušenosti.

Kniha nejprve představuje principy návrhu jako je vyváženost, blízkost, uspořádání, opakování, kontrast a prostor a prvky návrhu v podobě tvaru, směru, velikosti a textury. Následuje pět návrhů podle krajinné oblasti (zalesněné území, travinný porost, pobřežní oblast, horská oblast, sladkovodní oblast). Ke konci se dotýká principů výsadby a ukazuje zahradu Cloudy Bay oceněnou zlatou medailí.

U oblastí je krátký úvod včetně zeměpisných údajů (například u travinného porostu je mapa s jejich výskytem i dvojstrana o britských loukách), následují stránky s fotografiemi popisující prvky a zásady a také inspiraci. Poté přicházejí na řadu koncepty návrhu a vizuály. Dále jde o výsadbu, kde čtenáři najdou tipy na konkrétní rostliny, včetně základních informacích o jejich pěstování a také další návrhy.

Na knize mě zaujala typografie – moc se mi líbí, jak pracuje s černou a bílou barvu a jak v ní fotografie dokážou vyniknout. Co je za mě však mínusem je velmi malé písmo, k jehož čtení je potřeba hodně světla, i když nemáte zrovna problémy se zrakem. Považuji to za problém také vzhledem k tomu, že s knihou nebudou pracovat jen mladí lidé, ale spíše ti zkušenější.

Autoři v úvodu říkají, že je pro ně na knize nejlepší, že dává čtenáři svobodu vzít si právě to, co potřebují ke znovuvytvoření míst, které mají nejraději. „A až se příště ztratíte ve volné přírodě, udělejte si čas na to, abyste zjistili, co vás skutečně inspiruje,“ vyzývají. Z tohoto pohledu je titul zajímavý, ale jinak je pro mě trochu těžce uchopitelný, protože byste se v rámci vaší zahrady museli do nějakého návrhu tak nějak trefit.

Inspirativní tedy kniha určitě je, ale ne příliš jednoduše a na první dobrou. Na mě stránky působily složitě a nyní nedokážu odhadnout, jestli z nich něco využiji a dokážu převést do praxe.

Harry a David Richovi jsou nejmladšími vítězi zlaté medaile na oblíbeném britském veletrhu s návrhy zahrad zvaném Chelsea Flower Show. O pár let později byli oceněni druhým místem na Main Avenue. Proslavil je pořad Garden Rescue televize BBC, kde společně s Charlie Dimmockovou přeměňují namalované zahrady ve velkolepé prostory. Bratři pocházejí z Walesu, milují přírodu a jsou vášnivými surfaři.

miluj svou zahradu

Miluj svou zahradu
Zahrady inspirované přírodou
Autor: Harry a David Richovi
Překlad: Jan Matuška
Žánr: zahrada, hobby
Nakladatelství: Grada
Rok vydání: 2022
Počet stran: 304
Hodnocení: 70 %

Nadační fond PRiorita: „Máme rádi filmy a myslíme si, že by bylo dobré, aby se na ně mohli dívat všichni.“

priorita rumlK rozhovoru jsme tentokrát přizvali pana Pavla Hronka z Nadačního fondu priorita. Tento nadační fond pomáhá neziskovým organizacím s médii a aktuálně se podílí na tvorbě audiokomentářů k filmům, o kterých se dozvíte více.

...

Foukneš do pěny – i cesta může být cíl

fouknesJednoho dne Vladěna prostě nasedne do auta a jede. Je jí jedno kam, nemá cíl cesty, jen prostě ví, že musí jet. Stále dál, snad až na konec světa. Během cesty se z jejich myšlenek dozvídáme více, z jejího života a o lidech v něm – matce, ...

Když se podělá pohodovej kšeft

lars perexŘíkají mu Lars a možná byste chtěli vědět, co je vlastně zač. Hrdina týhle detektivky není žádnej anděl, i když svýho času nosil uniformu. Nosil ji vlastně jenom proto, že se snažil zavděčit tátovi. Policejní legendě, která si mě neuměla představit ...

Jubilejní Ceny Thálie rozdány

thalie200V sobotu 21. března byly při slavnostním 20. ročníku uděleny Ceny Thálie za nejlepší umělecké počiny v roce 2012 a celoživotní mistrovství v daném oboru.

...

Šimon a Matouš nikdy nezestárnou a budou bavit ještě mnoho generací

Film Šimon a Matouš jedou na riviéru (1975) byl ve své době velmi populární a podepsal se na duši nejednoho malého rváče. Proč je mlácení a urážení lidí taková legrace, těžko říci. Oba hrdinové totiž narazí na šéfy mafie, kteří jsou sice mocní a n...