DVOJRECENZE: Tři vteřiny

Tri vteriny 200Stačí tři vteřiny zachránit život Paule?
Před časem vzbudila pozornost kniha Milénium švédského spisovatele Stiega Larssona. S neméně strhujícím románem přichází ke čtenářům i švédská spisovatelská dvojice Roslund – Hellström. Andres  Roslund  se svou specializací na kriminální a sociální témata a Börge Hellström soustřeďující se na prevenci kriminality spojenou s pomocí mladistvým delikventům a narkomanům, i s vlastní zkušeností s pobytem ve vězení, mají k danému tématu blízko.

Prodej drog byl vždy výnosným obchodem a mezi narkomafiemi panuje nelítostný boj o ovládnutí trhu. Do tohoto boje začaly zasahovat i skupiny z bývalých socialistických států. Policie bývá proti nim bezmocná, a tak využívá nastrčené agenty.  Takovým člověkem je i Piet Hoffmann, žijící dvojím životem. Děj románu začíná jeho přítomností u „vyprazdňování lidského kontajnéru od drog“, předávka však končí smrtí kupce. Vyšetřováním smrti je pověřen komisař kriminální policie Ewert Grens  a se svým minitýmem to nemá vůbec jednoduché, stop které by je navedly k pachateli, je minimum. I když časem zjistí, že obětí se stal nastrčený agent, má jen jeden zájem, chce dostat vraha. Jeho osobní život byl poznamenán tragedií, ze které se nemůže vzpamatovat a najít odvahu nalézt hrob své manželky. Žije od té doby jen v minulosti, je nepříjemný pro celé okolí. V práci, která se mu zažrala až do morku kostí, však je stále neústupný. O tom, co se děje vedle v kanceláři, nemá vůbec tušení.

Piet má bezpečnostní agenturu, která mu umožňuje vést dvojí život. Má i milující rodinu, která o jeho činnosti, při které mu každý den jde o život, nemá vůbec tušení. Existuje pouze jeden člověk, který zná jeho pravé jméno, se kterým je v utajeném styku už deset let. Pracuje vždy sám a musí spoléhat jen sám na sebe. Teď se dostal do bezprostřední blízkosti polské narkomafie, která od něho požaduje, aby se dostal do uzavřeného, výnosného narkotického trhu, a to jsou švédské věznice.  Ví, že má možnost tam uspět jen jako vězeň.  Vadí mu, že neustále své ženě lže a že už nedokáže sám rozeznat lež od pravdy. Také mu vadí, že se musí zúčastnit jednání ve vládní kanceláři a že tam se rozhodne, jestli půjde do vězení splnit zadaný úkol. Protože nevěří a nesmí věřit nikomu, i na toto jednání se po svém připraví.

Zaručuji vám, že vás všemožně podpoříme, abyste svůj úkol z vězení mohl co nejdříve dokončit. Poskytneme vám nový život, novou totožnost a peníze. To vám slibuji jakožto státní tajemnice ministerstva spravedlivosti.

Stejná slova slyšel i od bosse polské Wojtkovy mafie. Ví také, že nebezpečí mu bude hrozit z obou stran, jakmile se prozradí. Vědom si je toho i jeho jediný šéf Erik Wilson „V téhle chvíli jsi pro Wojtka i pro policií klíčová osoba, ale pokud se něco Piete podělá, všichni se na tebe vykašlou. Nikdo ti nebude vyčítat, když to teď vzdáš.“ On je rozhodnut dotáhnout to až do konce, doposud se nikomu nepovedlo se dostat až ke špičce mafie. Neví jen, jak se zachová jeho manželka, až jí prozradí to, co dlouho odkládal, pravdu o svém životě.

Nastupuje do vězení ve stylu velkého gaunera, reaguje přesně jako kriminálník podle policejního životopisu. Ví, že v případě prozrazení je pro něho nejnebezpečnějších prvních ranních dvacet minut, kde může být snadno zabit. Je na to připraven a zatím se mu daří. Už zlikvidoval všechny překupníky drog ve vězení a stává se jediným pánem prodeje, ví, že polská narkomafie už to ocenila. Netuší, že kriminální komisař Grens se dostává až k jeho jménu a chce ho vyslechnout. Ranní opatření mu zachránilo na chvíli život, stal se ale „stukač“ a to se ve vězení neodpouští, někdo zvenčí to do vězení donesl.  Nechává se odvést do izolace, ani tam nemá život jistý.  Pochopil, že je sám a musí bojovat o své přežití, musí pryč, nesmí zemřít, musí žít pro svou ženu a děti. Bojí se, hrozně se bojí a doposud netušil, co to dokáže s člověkem udělat

Ani komisař Grens se nevzdává, a mobil s jediným předvoleným číslem, jediné spojení mezi  Pietem a Erikem, oněměl.

Román je rozdělen do pěti částí, místo kapitol jsou někde uvedeny názvy dní.   Autorům se ale podařil brilantně napsaný čtivý román, kterým udrží v napětí čtenáře až do poslední řádky. Ukazuje nejen na praktiky mafií, ale také na dvojí tvář policie i politiky. Již obal naznačuje, že to nebude veselé čtení, ale ten, kdo si knížku přečte, pochopí mnohé nejen ze švédské současnosti. Ani ten, koho oslovilo Milénium, nebude tímto románem zklamán.

Jaroslava Krejčová

Tri vteriny

Tři vteřiny do smrti
Je zajímavé, jak často se v románech objevují sympatičtí lumpové, kterým fandíme, chceme, aby unikli nástrahám, jsme šťastni, když vyzrají na všech pronásledovatelích. Takový je Piet Hoffman v románu Roslunda a Hellströma Tři vteřiny. Někdejší zločinec, co si občas i teď „přilepší“ něčím nezákonným, jakmile to jen trochu jde, se stal špičkovým agentem švédské policie. Pracuje v utajení a žije dvojí život. Navenek je to taťka od rodiny: skvělý manžel, báječný táta dvou kluků, co si umí hrát a o spokojenost nejbližších se dobře postarat, úspěšný majitel bezpečnostní agentury. Pro svou rodinu je ochoten udělat cokoli, jen aby ji ochránil před nebezpečím. Přesto denně riskuje život – nejen svůj! Piet Hoffman se totiž dostal jako agent Paula nejblíž hlavám narkomafií z různých koutů světa, co se rozhodly ve Švédsku „podnikat“. Piet je nejlepší, ví o něm jeden jediný člověk, který ho řídí a některé prohřešky proti zákonu maskuje, aby zabránil odtajnění.

Tomuhle člověku od počátku fandíte, i když opravdu není žádným svatouškem. Na druhou stranu, ti na straně zákona se vůbec s ničím nemazlí a je-li třeba, tak se lidí, jako je Piet, zbavují bez uzardění a pocitu viny. Tohle on dobře ví, proto si kryje záda, proto se spoléhá jen a jen na sebe. Stává se tím nebezpečný všem. Přesně tak tomu je v poslední akci. V té, která začala průšvihem – nervní Poláci zastřelili při předání zboží „kupce“. Jenže to byl tajný agent dánské policie. Piet u toho byl, je v průšvihu, je třeba ho zbavit všech podezření. Na případu však pracuje zarputilý detektiv Ewert Grens, a ten nikdy nenechá nic jen tak, jako vlčák zavětří, vydá se po stopě a většinou úspěšně zasáhne. Tady mu někdo hází klacky pod nohy, což je pro takového policajta výzva jako hrom!

Skvěle napsaný thriller. Jen je třeba si zvyknout na členění textu – příběh samotný a krátké myšlenkové vsuvky jednotlivých aktérů. Zpočátku je tento postup poněkud matoucí, ale celkem brzy se čtenář dostane do správného rytmu a začne hltat příběh člověka, který je sice lump, ale ti, co ho řídí a využívají, jsou pod rouškou zákona ještě větší bastardi. Ta odhalení jsou mrazivá. Snad je to jen fikce, řekne si každý na konci. Jenže je to tak? Podle zpráv z médií se zdá, že román Tři vteřiny je pravdivým praktikám výzvědných služeb mnohem blíž, než kronika vašeho města.

PhDr. Jana Semelková

Název: Tři vteřiny
Ze švédského originálu Tre sekunder  přeložila Azita Haidarová