Reklama
Banner
Banner

Dopřejte si rozkoš nejen v oblacích

Email Tisk

rozkos v oblacich 200Španělský režisér Pedro Almodóvar, proslavený už řadou provokujících filmů (Labyrint vášní, Na dno vášně, Volver, Kůže, kterou nosím), vytvořil v katastrofické tragikomedii Rozkoš v oblacích jakousi modelovou studii lidského chování ve vyhrocených okamžicích. Přebírá obvyklé motivické vzorníky vážně míněných "leteckých" dramat, avšak opět až do krajnosti ironizovaných. Ohrožením bezpečnosti cestujících prosakují stále obskurnější zápletky, které lze sotva brát vážně, natolik vyvěrají z nadsázky: namísto obav o život se jednotlivé postavy oddávají tělesným požitkům všeho druhu a zejména jejich zaujatému glosování.

Almodóvar s pamfletickým zaujetím spřádá svého druhu kolektivní portrét, pokrývající posádku i vybrané pasažéry. Ve stále rostoucím šklebu se tu diskutuje o bisexualitě i homosexualitě, probírá se věštecké nadání, zvažují nájemné vraždy i rozchod s milenkami. Letadlo dlouho kroužící nad Španělskem, protože banální nedopatření při startu zavinilo problémy s vysouváním podvozku, a marně hledající vhodnou přistávací plochu se jakoby stává zosobněním společnosti, která se ocitla v mravní i hospodářské krizi. Zatímco hašteřiví prominenti, často jen zdánliví pro svou směšnost a nekompetentnost, kteří cestují v luxusním oddělení, se dohadují o opatřeních, zbývající cestující "v ekonomické třídě" nic netuší, protože pro jistotu a klid byli uspáni...

Sestava lidí, kteří mají rozhodovat o záchraně letu, je veskrze obskurní. Vystupují tu vědma, čenichající ohrožení i krev, podvodný podnikatel i nájemný vrah, jenž má zlikvidovat nepohodlnou "sexuální podnikatelku", novomanželé na svatební cestě i herec telenovel prchající před nejnovější milenkou. Pitvoří se tu trojice "teplých" stevardů, piloti nádavkem řeší své rodinné problémy. Na diváky, nucené solidarizovat s tím či oním protagonistou, se přitom valí vulgární výrazivo, parodické zpodobnění náboženského obřadu u jakéhosi cestovního oltáříku i polykání omamujících koktejlů.

Rozkos1

Režisér zvolil až manýristicky klišovité povahopisy jednotlivých postav, mezi jejichž představiteli (hned na počátku) rozeznáme i Antonia Banderase a Penélope Cruzovou coby letištní zřízence. S inspirací telenovelami koketuje jak syžetové uspořádání, tak výrazy tváře, gesta i slova. Stačí si připomenout třeba "pozemskou epizodu" s vypadlým mobilem, který skončí v tašce náhodně projíždějící cyklistky, nebo rádoby zábavné vystoupení, které mělo cestující na palubě letadla rozveselit. Nevadí, že někteří pasažéři měli temnou minulost, traumatizující zážitek i působení "pravdomluvné" drogy je přivedou k přehodnocení dosavadních postojů - podvodný podnikatel je rozhodnut vydat se do rukou policie, nájemný vrah odchází zaláskován do oběti, sýčkující vědma se konečně zbaví panenství a herec se dušuje, že přestane lhát.

Rozkos2

Rozkoš v oblacích připomíná místy až neumělou televizní studiovou inscenaci, téměř celá - s výjimkou začátku a konce - se odehrává v kulise letadla, přičemž katastrofické okamžiky (například při riskantním přistávání) slyšíme jen ve zvukové stopě. Almodóvarův počin lze samozřejmě vnímat jako provokující hříčku, která hojně čerpá nejen z rozličných sexuálních tužeb a orientací, ale také obsahuje řekněme společenské přesahy, ať již v podobě podvodného podnikatele nebo ženy, která poskytovala jakoukoli potěchu nejmocnějším mužům tohoto světa, kteří se mohou obávat kompromitujících materiálů.

Rozkoš v oblacích si každý může vykládat podle svého, lze v něm nacházet jak verbální pornografii, tak politické podobenství. Hned úvodní titulek upozorňuje, že vyprávění příběhu je čirou fantazií a nemá s leteckým provozem nic společného. Takže nemá smysl pátrat, co vlastně zamýšlel sdělit režisér, navenek pokračující v melodramatech, jejichž postupy sice zveličuje a dovádí k absurditě, avšak bez toho, aby se jim prvoplánově vysmál. Zachovává jejich vážnost i závažnost, třebaže v takto nepatřičně navozovaném kontextu ztrácejí svůj prvotní rozměr a parodují sebe sama. Záleží jen na divákovi, nakolik je ochoten (a schopen) tyto mezižánrové posuny dešifrovat.

Rozkos3
Český název: Rozkoš v oblacích
Původní název: Los amantes pasajeros
Země původu: Španělsko

Režie: Pedro Almodóvar
Hrají: Penélope Cruz, Antonio Banderas, Paz Vega, Blanca Suárez, Lola Duenas, Javier Cámara
Scénář: Pedro Almodóvar
Kamera: José Luis Alcaine
Střih: José Salcedo
Hudba: Alberto Iglesias

Česká premiéra: 23. 5. 2013
Délka: 90 min.
Český distributor: Hollywood Classic Entertainment

Hodnocení: 70 %

Foto: Hollywood Classic Entertainment


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

JANA SEMELKOVÁ

šéfredaktorka týdeníku Naše rodina a jednatelka JaS nakladatelství, s.r.o

Kniha:


knihy od JIŘÍHO HOLUBA, FREDERIKA BACKMANA

Je velice těžké z řady knížek, které kolem mne jsou, vybrat jedinou. Miluji knihy Jiřího Holuba a v poslední době jsem se zcela nepokrytě zamilovala do románů Frederika Backmana. Poměrně mladý Švéd dokonale ve svých příbězích vystihuje myšlení zkušených lidí, kteří jsou ve světě upřednostňujícím mládí najednou ztraceni. Mají pocit, že je už nikdo nepotřebuje, jenže se ukáže pravý opak. Tedy Muž jménem Ove vás zprvu naštve, vrátíte se k němu a nakonec ho budete milovat. Kniha Tady byla Britt-Marie ukáže, jak se postavit nepřízni osudu. Stanete se fanoušky fotbalu a uklízení, ani nebudete vědět jak. V té třetí – Babička pozdravuje a omlouvá se – prožijete dobrodružnou cestu malé dívenky za jakýmsi pokladem. Připravila ji pro ni umírající babička a vlastně jí pomohla vyrovnat se se smrtí. Tři krásné příběhy se vyznačují laskavým humorem i sžíravou ironií, jsou plné života a víry, že to s námi, lidmi, není úplně špatné… Moje tipy tedy zní: cokoli od Holuba nebo Backmana a nebudete litovat.

Banner

Partneři

Z archivu...

Nové komentáře

Facebook

Google+

Twitter


Skvostný a magický Kouzelný kočičí tarot

Tarot 200Pokud jste někdy přemýšleli, co se skrývá za těma zvláštně vševědoucíma a nad věcí se dívajícíma kočičíma očima, pak je zrovna tato karetní sada a kniha možnou a velmi pravděpodobnou odpovědí. Já si dokonce myslím, že Lunaea Weatherstonová to dokon...

Unikátní akce: Festival Tanec Ostrava

festival tanec ostravaLetos se již po 12. uskuteční jediná přehlídka soudobého tance, fyzického a pohybového divadla v Ostravě. Unikátní akce zve příznivce ladného i nekonvenčního umění, kde schopnost ‚čtení mezi řádky‘ je více než vítanou. O čem, že j...

Oscarový dokument a nejočekávanější francouzský film roku v distribuci Aerofilms

sugar man200Distribuční společnost Aerofilms na únorovém festivalu Berlinale pořídila několik novinek, které nyní představuje. Během roku 2013 se v kinech objeví netrpělivě očekávaná adaptace Vianovy Pěny dní

Olga Lounová vydává po třech letech nové album

olga 200Zpěvačka Olga Lounová na závěr roku 2015 přišla s novinkou. Jmenuje se „Chuť svobody“

...