Dopřejte si rozkoš nejen v oblacích

Email Tisk

rozkos v oblacich 200Španělský režisér Pedro Almodóvar, proslavený už řadou provokujících filmů (Labyrint vášní, Na dno vášně, Volver, Kůže, kterou nosím), vytvořil v katastrofické tragikomedii Rozkoš v oblacích jakousi modelovou studii lidského chování ve vyhrocených okamžicích. Přebírá obvyklé motivické vzorníky vážně míněných "leteckých" dramat, avšak opět až do krajnosti ironizovaných. Ohrožením bezpečnosti cestujících prosakují stále obskurnější zápletky, které lze sotva brát vážně, natolik vyvěrají z nadsázky: namísto obav o život se jednotlivé postavy oddávají tělesným požitkům všeho druhu a zejména jejich zaujatému glosování.

Almodóvar s pamfletickým zaujetím spřádá svého druhu kolektivní portrét, pokrývající posádku i vybrané pasažéry. Ve stále rostoucím šklebu se tu diskutuje o bisexualitě i homosexualitě, probírá se věštecké nadání, zvažují nájemné vraždy i rozchod s milenkami. Letadlo dlouho kroužící nad Španělskem, protože banální nedopatření při startu zavinilo problémy s vysouváním podvozku, a marně hledající vhodnou přistávací plochu se jakoby stává zosobněním společnosti, která se ocitla v mravní i hospodářské krizi. Zatímco hašteřiví prominenti, často jen zdánliví pro svou směšnost a nekompetentnost, kteří cestují v luxusním oddělení, se dohadují o opatřeních, zbývající cestující "v ekonomické třídě" nic netuší, protože pro jistotu a klid byli uspáni...

Sestava lidí, kteří mají rozhodovat o záchraně letu, je veskrze obskurní. Vystupují tu vědma, čenichající ohrožení i krev, podvodný podnikatel i nájemný vrah, jenž má zlikvidovat nepohodlnou "sexuální podnikatelku", novomanželé na svatební cestě i herec telenovel prchající před nejnovější milenkou. Pitvoří se tu trojice "teplých" stevardů, piloti nádavkem řeší své rodinné problémy. Na diváky, nucené solidarizovat s tím či oním protagonistou, se přitom valí vulgární výrazivo, parodické zpodobnění náboženského obřadu u jakéhosi cestovního oltáříku i polykání omamujících koktejlů.

Rozkos1

Režisér zvolil až manýristicky klišovité povahopisy jednotlivých postav, mezi jejichž představiteli (hned na počátku) rozeznáme i Antonia Banderase a Penélope Cruzovou coby letištní zřízence. S inspirací telenovelami koketuje jak syžetové uspořádání, tak výrazy tváře, gesta i slova. Stačí si připomenout třeba "pozemskou epizodu" s vypadlým mobilem, který skončí v tašce náhodně projíždějící cyklistky, nebo rádoby zábavné vystoupení, které mělo cestující na palubě letadla rozveselit. Nevadí, že někteří pasažéři měli temnou minulost, traumatizující zážitek i působení "pravdomluvné" drogy je přivedou k přehodnocení dosavadních postojů - podvodný podnikatel je rozhodnut vydat se do rukou policie, nájemný vrah odchází zaláskován do oběti, sýčkující vědma se konečně zbaví panenství a herec se dušuje, že přestane lhát.

Rozkos2

Rozkoš v oblacích připomíná místy až neumělou televizní studiovou inscenaci, téměř celá - s výjimkou začátku a konce - se odehrává v kulise letadla, přičemž katastrofické okamžiky (například při riskantním přistávání) slyšíme jen ve zvukové stopě. Almodóvarův počin lze samozřejmě vnímat jako provokující hříčku, která hojně čerpá nejen z rozličných sexuálních tužeb a orientací, ale také obsahuje řekněme společenské přesahy, ať již v podobě podvodného podnikatele nebo ženy, která poskytovala jakoukoli potěchu nejmocnějším mužům tohoto světa, kteří se mohou obávat kompromitujících materiálů.

Rozkoš v oblacích si každý může vykládat podle svého, lze v něm nacházet jak verbální pornografii, tak politické podobenství. Hned úvodní titulek upozorňuje, že vyprávění příběhu je čirou fantazií a nemá s leteckým provozem nic společného. Takže nemá smysl pátrat, co vlastně zamýšlel sdělit režisér, navenek pokračující v melodramatech, jejichž postupy sice zveličuje a dovádí k absurditě, avšak bez toho, aby se jim prvoplánově vysmál. Zachovává jejich vážnost i závažnost, třebaže v takto nepatřičně navozovaném kontextu ztrácejí svůj prvotní rozměr a parodují sebe sama. Záleží jen na divákovi, nakolik je ochoten (a schopen) tyto mezižánrové posuny dešifrovat.

Rozkos3
Český název: Rozkoš v oblacích
Původní název: Los amantes pasajeros
Země původu: Španělsko

Režie: Pedro Almodóvar
Hrají: Penélope Cruz, Antonio Banderas, Paz Vega, Blanca Suárez, Lola Duenas, Javier Cámara
Scénář: Pedro Almodóvar
Kamera: José Luis Alcaine
Střih: José Salcedo
Hudba: Alberto Iglesias

Česká premiéra: 23. 5. 2013
Délka: 90 min.
Český distributor: Hollywood Classic Entertainment

Hodnocení: 70 %

Foto: Hollywood Classic Entertainment


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

RENÁTA KAISEROVÁ

akademická malířka

Kniha:


PORTRÉT A HLAVA

Ráda bych se zmínila o knize Portrét a hlava, kterou jsem si koupila už podruhé, protože mi ji někdo ze žáků odcizil. Je mi to moc líto ale bohužel jsem jí neuhlídala. Jsem známá tím, že miluji encyklopedie a knihy o technice jakékoliv kresby i malby. A teď držím v ruce opravdu praktického průvodce realistickou kresbou. Já se totiž malinko vymykám některým jejím poučkám a doporučením, například od čeho začínat kreslit. Podívám se na portrét a hned mám vizi, jak jej nakreslím, tudíž je mi jedno začnu-li okem či nosem. Tato kniha je báječná i proto, že je tu hodně ukázkových portrétů. Každé oblasti hlavy je věnovaná kapitola s podrobným popisem, ukázkami a návodem, jak hlavu nakreslit přesně krok po kroku. Autor pan Martin Ševčík vytvořil portréty slavných lidí, aby přiblížil kresbu běžným studentům, které příliš nezajímají hlavy anonymních, nic neříkajících lidí. Navíc jako bonus, pokud knihu zaregistrujete na stránkách www.tajemstvíkresby.cz, získáte pracovní sešit a různé další bonusy zdarma.

Anketa

Twitter


Hledat

Na konci roku

Partneři

Nové komentáře

Facebook

Google+


Literatura

Špásmo Richarda Podaného

altBásnická sbírka. Pojem tak široký, jak jen to jde. Tlusté bichle epických milostných veršů, dětské říkanky či jednoduché skládání slov, to všechno se nám může vybavit pod tímto slovním spojením. Říká se, že z tištěných knih nejdéle „přežijí“ právě ty poetické, i ...

Divadlo

DIVADLO TRAMTARIE UVEDE PREMIÉRU STARCE A MOŘE

starec a more 200Divadlo Tramtarie uvádí další dílo zlatého fondu světové literatury, tentokrát exkluzivní. Inscenace Divadla Tramtarie Stařec a moře je jedinou českou divadelní adaptací životního díla amerického spisovatele Ernesta Hemingwaye, který ...

Film

Aňa Geislerová natáčí horor Polednice

Polednice 200Jedna z nejobsazovanějších domácích hereček Aňa Geislerová a  česká herecká ikona Daniela Kolářová se setkávají v hlavních rolích původního českého hororu Polednice. Toto, možná překvapivé spojení hereckého obsazení a žánru, pochází z dílny au...