Reklama
Banner

Dopřejte si rozkoš nejen v oblacích

Email Tisk

rozkos v oblacich 200Španělský režisér Pedro Almodóvar, proslavený už řadou provokujících filmů (Labyrint vášní, Na dno vášně, Volver, Kůže, kterou nosím), vytvořil v katastrofické tragikomedii Rozkoš v oblacích jakousi modelovou studii lidského chování ve vyhrocených okamžicích. Přebírá obvyklé motivické vzorníky vážně míněných "leteckých" dramat, avšak opět až do krajnosti ironizovaných. Ohrožením bezpečnosti cestujících prosakují stále obskurnější zápletky, které lze sotva brát vážně, natolik vyvěrají z nadsázky: namísto obav o život se jednotlivé postavy oddávají tělesným požitkům všeho druhu a zejména jejich zaujatému glosování.

Almodóvar s pamfletickým zaujetím spřádá svého druhu kolektivní portrét, pokrývající posádku i vybrané pasažéry. Ve stále rostoucím šklebu se tu diskutuje o bisexualitě i homosexualitě, probírá se věštecké nadání, zvažují nájemné vraždy i rozchod s milenkami. Letadlo dlouho kroužící nad Španělskem, protože banální nedopatření při startu zavinilo problémy s vysouváním podvozku, a marně hledající vhodnou přistávací plochu se jakoby stává zosobněním společnosti, která se ocitla v mravní i hospodářské krizi. Zatímco hašteřiví prominenti, často jen zdánliví pro svou směšnost a nekompetentnost, kteří cestují v luxusním oddělení, se dohadují o opatřeních, zbývající cestující "v ekonomické třídě" nic netuší, protože pro jistotu a klid byli uspáni...

Sestava lidí, kteří mají rozhodovat o záchraně letu, je veskrze obskurní. Vystupují tu vědma, čenichající ohrožení i krev, podvodný podnikatel i nájemný vrah, jenž má zlikvidovat nepohodlnou "sexuální podnikatelku", novomanželé na svatební cestě i herec telenovel prchající před nejnovější milenkou. Pitvoří se tu trojice "teplých" stevardů, piloti nádavkem řeší své rodinné problémy. Na diváky, nucené solidarizovat s tím či oním protagonistou, se přitom valí vulgární výrazivo, parodické zpodobnění náboženského obřadu u jakéhosi cestovního oltáříku i polykání omamujících koktejlů.

Rozkos1

Režisér zvolil až manýristicky klišovité povahopisy jednotlivých postav, mezi jejichž představiteli (hned na počátku) rozeznáme i Antonia Banderase a Penélope Cruzovou coby letištní zřízence. S inspirací telenovelami koketuje jak syžetové uspořádání, tak výrazy tváře, gesta i slova. Stačí si připomenout třeba "pozemskou epizodu" s vypadlým mobilem, který skončí v tašce náhodně projíždějící cyklistky, nebo rádoby zábavné vystoupení, které mělo cestující na palubě letadla rozveselit. Nevadí, že někteří pasažéři měli temnou minulost, traumatizující zážitek i působení "pravdomluvné" drogy je přivedou k přehodnocení dosavadních postojů - podvodný podnikatel je rozhodnut vydat se do rukou policie, nájemný vrah odchází zaláskován do oběti, sýčkující vědma se konečně zbaví panenství a herec se dušuje, že přestane lhát.

Rozkos2

Rozkoš v oblacích připomíná místy až neumělou televizní studiovou inscenaci, téměř celá - s výjimkou začátku a konce - se odehrává v kulise letadla, přičemž katastrofické okamžiky (například při riskantním přistávání) slyšíme jen ve zvukové stopě. Almodóvarův počin lze samozřejmě vnímat jako provokující hříčku, která hojně čerpá nejen z rozličných sexuálních tužeb a orientací, ale také obsahuje řekněme společenské přesahy, ať již v podobě podvodného podnikatele nebo ženy, která poskytovala jakoukoli potěchu nejmocnějším mužům tohoto světa, kteří se mohou obávat kompromitujících materiálů.

Rozkoš v oblacích si každý může vykládat podle svého, lze v něm nacházet jak verbální pornografii, tak politické podobenství. Hned úvodní titulek upozorňuje, že vyprávění příběhu je čirou fantazií a nemá s leteckým provozem nic společného. Takže nemá smysl pátrat, co vlastně zamýšlel sdělit režisér, navenek pokračující v melodramatech, jejichž postupy sice zveličuje a dovádí k absurditě, avšak bez toho, aby se jim prvoplánově vysmál. Zachovává jejich vážnost i závažnost, třebaže v takto nepatřičně navozovaném kontextu ztrácejí svůj prvotní rozměr a parodují sebe sama. Záleží jen na divákovi, nakolik je ochoten (a schopen) tyto mezižánrové posuny dešifrovat.

Rozkos3
Český název: Rozkoš v oblacích
Původní název: Los amantes pasajeros
Země původu: Španělsko

Režie: Pedro Almodóvar
Hrají: Penélope Cruz, Antonio Banderas, Paz Vega, Blanca Suárez, Lola Duenas, Javier Cámara
Scénář: Pedro Almodóvar
Kamera: José Luis Alcaine
Střih: José Salcedo
Hudba: Alberto Iglesias

Česká premiéra: 23. 5. 2013
Délka: 90 min.
Český distributor: Hollywood Classic Entertainment

Hodnocení: 70 %

Foto: Hollywood Classic Entertainment


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

RENATA PETŘÍČKOVÁ

redaktorka K21

Nechte si poradit, knihy jež uleví duši... Jak jste si asi všimli, zrovna já tu jsem většinou přes knihy, které se nějak zabývají psychologií a seberozvojem. To je velmi široké téma a také patří v knihkupectví k těm nacpanějším regálům. Nějak plynule jsem k nim došla přes pár pokusů s romantickými knihami v ranném mládí a už jsem u nich zůstala. Myslím si, že o takovou knihu alespoň čas od času člověk stojí. Které mne oslovily a ovlivnily nejvíce? Možná tou úplně první byl vždycky Malý princ, kterého když jsem doopravdy pochopila, tak to byl přenádherný sladkobolný pocit. Mám ráda také knihu Elisabeth Haich: Zasvěcení, to je ale bible pro celý život a jsem dosud ráda, že mnoho z tam řečeného je mi zatím zahaleno tajemstvím. Přístupnější a komerčnější jsou pak knihy Davida Deidy, pro muže Cesta pravého muže, a pro ženy snažící se mužům porozumět pak Když jde o muže. Z andělských děl Doreen Virtue pak Chci změnit svůj život, ale nemám na to čas, nebo V zajetí jídla, Zbavte se svých kil bolesti, což jsou její nejméně andělské, nejvíce psychologické a do hloubky ženské duše jdoucí tituly. A mezi poslední okouzlení patří Alberto Villoldo a Návrat duše, což je kniha, která je výtečným základem pro každého, kdo chce vůbec porozumět psychologii, kořenům šamanismu a své vlastní duše. A kdo má rád, stejně jako já tarot, tak kromě své vlastní knihy Základní tarot a Svět tarotu, ráda poradím cokoliv od Barbary Moore.Ta je mojí velkou učitelkou! A když bych měla poradit něco "naživo"? Pak jsou to přednášky Jaroslava Duška všude různě po republice a v pražských divadlech jeho Duše K, Čtyři dohody nebo Pátá dohoda. Přednášky Pjéra la Šéze, které jsou o jungovské psychologii, do které přidává své vlastní názory, které dovolím si říci - jsou velmi podnětné a odvážné. Když zajdu ještě dál, tak příští rok by měl Brno navštívit Clemens Kuby a opět představit své mentální léčení a možná i novou knihu, zatím nevíme...


Hledat

Mimísek 15

Partneři

Z archivu...

Nové komentáře

  • 09.06.2017 02:40
    Držte se ...
    Pane Juraji, Jsem ...
     
  • 19.05.2017 06:43
    ...
    chia semínka miluju.
     
  • 18.05.2017 09:05
    Děkujeme
    Dobrý den, děkujeme za ...

Facebook

Twitter


Literatura

Nejmilejší zvířátka – pro děti, které rády lepí samolepky

nejmilejsi zviratka 200Nakladatelství Fragment připravilo pro předškoláky několik sešitů zábavných úkolů s aktivitami se samolepkami, které pomohou děti zabavit při dlouhé cestě autem či vlakem nebo při deštivém počasí. Kromě seš...

Divadlo

Hanuš Bor, Sestry sBorovy, Veronika Kubařová a Tři chlapi v chalupě vystoupí v Rokoku

Hanus Bor 200V sobotu 29. listopadu od 21 hodin pořádá své hudební soirée v Divadle Rokoko herec Hanuš Bor, kterého už v dětství proslavilo účinkování v řadě filmů.

...

Film

Bez kalhot: spojení tance a nahých mužů funguje i na plátně

Jaký je asi svět striptérů? Jak vypadá jejich vystoupení na jevišti si dokáže představit asi každý. Jaký je ale život mužů, kteří se bez ostychu, za nějaký ten úplatek, svlékají, to už je pro většinu z nás větší záhada. Do této doby jsme si s tím mohli tak na...