Reklama
Banner
Banner

Dopřejte si rozkoš nejen v oblacích

Email Tisk

rozkos v oblacich 200Španělský režisér Pedro Almodóvar, proslavený už řadou provokujících filmů (Labyrint vášní, Na dno vášně, Volver, Kůže, kterou nosím), vytvořil v katastrofické tragikomedii Rozkoš v oblacích jakousi modelovou studii lidského chování ve vyhrocených okamžicích. Přebírá obvyklé motivické vzorníky vážně míněných "leteckých" dramat, avšak opět až do krajnosti ironizovaných. Ohrožením bezpečnosti cestujících prosakují stále obskurnější zápletky, které lze sotva brát vážně, natolik vyvěrají z nadsázky: namísto obav o život se jednotlivé postavy oddávají tělesným požitkům všeho druhu a zejména jejich zaujatému glosování.

Almodóvar s pamfletickým zaujetím spřádá svého druhu kolektivní portrét, pokrývající posádku i vybrané pasažéry. Ve stále rostoucím šklebu se tu diskutuje o bisexualitě i homosexualitě, probírá se věštecké nadání, zvažují nájemné vraždy i rozchod s milenkami. Letadlo dlouho kroužící nad Španělskem, protože banální nedopatření při startu zavinilo problémy s vysouváním podvozku, a marně hledající vhodnou přistávací plochu se jakoby stává zosobněním společnosti, která se ocitla v mravní i hospodářské krizi. Zatímco hašteřiví prominenti, často jen zdánliví pro svou směšnost a nekompetentnost, kteří cestují v luxusním oddělení, se dohadují o opatřeních, zbývající cestující "v ekonomické třídě" nic netuší, protože pro jistotu a klid byli uspáni...

Sestava lidí, kteří mají rozhodovat o záchraně letu, je veskrze obskurní. Vystupují tu vědma, čenichající ohrožení i krev, podvodný podnikatel i nájemný vrah, jenž má zlikvidovat nepohodlnou "sexuální podnikatelku", novomanželé na svatební cestě i herec telenovel prchající před nejnovější milenkou. Pitvoří se tu trojice "teplých" stevardů, piloti nádavkem řeší své rodinné problémy. Na diváky, nucené solidarizovat s tím či oním protagonistou, se přitom valí vulgární výrazivo, parodické zpodobnění náboženského obřadu u jakéhosi cestovního oltáříku i polykání omamujících koktejlů.

Rozkos1

Režisér zvolil až manýristicky klišovité povahopisy jednotlivých postav, mezi jejichž představiteli (hned na počátku) rozeznáme i Antonia Banderase a Penélope Cruzovou coby letištní zřízence. S inspirací telenovelami koketuje jak syžetové uspořádání, tak výrazy tváře, gesta i slova. Stačí si připomenout třeba "pozemskou epizodu" s vypadlým mobilem, který skončí v tašce náhodně projíždějící cyklistky, nebo rádoby zábavné vystoupení, které mělo cestující na palubě letadla rozveselit. Nevadí, že někteří pasažéři měli temnou minulost, traumatizující zážitek i působení "pravdomluvné" drogy je přivedou k přehodnocení dosavadních postojů - podvodný podnikatel je rozhodnut vydat se do rukou policie, nájemný vrah odchází zaláskován do oběti, sýčkující vědma se konečně zbaví panenství a herec se dušuje, že přestane lhát.

Rozkos2

Rozkoš v oblacích připomíná místy až neumělou televizní studiovou inscenaci, téměř celá - s výjimkou začátku a konce - se odehrává v kulise letadla, přičemž katastrofické okamžiky (například při riskantním přistávání) slyšíme jen ve zvukové stopě. Almodóvarův počin lze samozřejmě vnímat jako provokující hříčku, která hojně čerpá nejen z rozličných sexuálních tužeb a orientací, ale také obsahuje řekněme společenské přesahy, ať již v podobě podvodného podnikatele nebo ženy, která poskytovala jakoukoli potěchu nejmocnějším mužům tohoto světa, kteří se mohou obávat kompromitujících materiálů.

Rozkoš v oblacích si každý může vykládat podle svého, lze v něm nacházet jak verbální pornografii, tak politické podobenství. Hned úvodní titulek upozorňuje, že vyprávění příběhu je čirou fantazií a nemá s leteckým provozem nic společného. Takže nemá smysl pátrat, co vlastně zamýšlel sdělit režisér, navenek pokračující v melodramatech, jejichž postupy sice zveličuje a dovádí k absurditě, avšak bez toho, aby se jim prvoplánově vysmál. Zachovává jejich vážnost i závažnost, třebaže v takto nepatřičně navozovaném kontextu ztrácejí svůj prvotní rozměr a parodují sebe sama. Záleží jen na divákovi, nakolik je ochoten (a schopen) tyto mezižánrové posuny dešifrovat.

Rozkos3
Český název: Rozkoš v oblacích
Původní název: Los amantes pasajeros
Země původu: Španělsko

Režie: Pedro Almodóvar
Hrají: Penélope Cruz, Antonio Banderas, Paz Vega, Blanca Suárez, Lola Duenas, Javier Cámara
Scénář: Pedro Almodóvar
Kamera: José Luis Alcaine
Střih: José Salcedo
Hudba: Alberto Iglesias

Česká premiéra: 23. 5. 2013
Délka: 90 min.
Český distributor: Hollywood Classic Entertainment

Hodnocení: 70 %

Foto: Hollywood Classic Entertainment


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

LENKA KLESTILOVÁ

ředitelka terénní pečovatelské služby Kvalitní podzim života, z.ú

Film:


PHAR LAP

Nejsem ani fotbalista a ani hokej mě nebaví. Vlastně žádný sport mě nenadchl natolik, abych ho sledovala natož, abych se mu věnovala, ale nasel se jeden hrdina, který mě vážně inspiroval. Emotivní příběh z doby třicátých let, kdy v Austrálii řádila ekonomická krize, je plný nadějí a odhodlání vyhrát, ale i pádů. Krásně ukazuje, jak zkažená umí být lidská povaha. Moc, bohatství a závist, které světem vládnou. Australský film z roku 1983 mi přinesl mého sportovního hrdinu - Phar Lapa. Tenhle anglický plnokrevník byl osobnost. Přestože byl o 10 cm větší a o 150 kg těžší než jeho vrstevníci a prohrával závod za závodem, jeho trenér věřil v jeho dobrý rodokmen a trénoval ho až do úmoru. Jednoho dne se ryzák, od kterého už nikdo nic nečekal, najednou začal posouvat dopředu, až na konec zaujal první pozici. Od té doby byl jasným vítězem ve všech dostizích, ve kterých startoval. Pro sázkaře byl jistotou, ale Austrálii rozdělil na dvě části. Jednou byl milován, druhou nenáviděn. A to natolik, že jednoho dne zemřel. Hypotéz o příčině jeho smrti je mnoho, avšak ta pravá nebyla nikdy objasněna. Ať už za smrt toho koně může kdokoliv, jedno je jisté, můžou za to lidi a jejich hamižnost po penězích. Viník bohužel nikdy nebyl potrestán. Stále ho můžeme vidět v Melbournském muzeu. Snad se mi někdy povede se tam zajet podívat. Díky filmu se mi opravdu vryl do srdce!

Banner

Anketa


Partneři

Z archivu...

Nové komentáře

Facebook

Google+

Twitter


Literatura

Nebezpečné dědictví: královská krev přináší neštěstí

200 obrNakladatelství BB/art přináší především čtenářkám milujícím historické příběhy z tudorovské Anglie další román jedné v současnosti z nejčtenějších britských spisovatelek Alison Weirové Nebezpečné dědictví (A Dangerous Inheritance, 2012), jehož hrdinkami ...

Divadlo

Open-air představení Package tanečního souboru 420PEOPLE bude k vidění 19. 7. na Václavském náměstí!


package 200Legendární Package japonského choreografa Shusakua Takeuchiho v bravurním podání 420PEOPLE se po třech letech vrací do centra Prahy, a to přímo na Václavské náměstí. Představení fyzického divadla o lidech z kancelářského prostředí, nekone...

Film

Německy mluvené filmy dorazí do Prahy a Brna

pr 200Mnohé filmů, které v české distribuci sotva spatříme, zprostředkovávají početné přehlídky - tak se pořádají přehlídky středoevropských kinematografií, snímků natočených ve francouzštině, španělštině, nyní též německy. Festival německy mluvených filmů zvaný...