Reklama

Dopřejte si rozkoš nejen v oblacích

Email Tisk

rozkos v oblacich 200Španělský režisér Pedro Almodóvar, proslavený už řadou provokujících filmů (Labyrint vášní, Na dno vášně, Volver, Kůže, kterou nosím), vytvořil v katastrofické tragikomedii Rozkoš v oblacích jakousi modelovou studii lidského chování ve vyhrocených okamžicích. Přebírá obvyklé motivické vzorníky vážně míněných "leteckých" dramat, avšak opět až do krajnosti ironizovaných. Ohrožením bezpečnosti cestujících prosakují stále obskurnější zápletky, které lze sotva brát vážně, natolik vyvěrají z nadsázky: namísto obav o život se jednotlivé postavy oddávají tělesným požitkům všeho druhu a zejména jejich zaujatému glosování.

Almodóvar s pamfletickým zaujetím spřádá svého druhu kolektivní portrét, pokrývající posádku i vybrané pasažéry. Ve stále rostoucím šklebu se tu diskutuje o bisexualitě i homosexualitě, probírá se věštecké nadání, zvažují nájemné vraždy i rozchod s milenkami. Letadlo dlouho kroužící nad Španělskem, protože banální nedopatření při startu zavinilo problémy s vysouváním podvozku, a marně hledající vhodnou přistávací plochu se jakoby stává zosobněním společnosti, která se ocitla v mravní i hospodářské krizi. Zatímco hašteřiví prominenti, často jen zdánliví pro svou směšnost a nekompetentnost, kteří cestují v luxusním oddělení, se dohadují o opatřeních, zbývající cestující "v ekonomické třídě" nic netuší, protože pro jistotu a klid byli uspáni...

Sestava lidí, kteří mají rozhodovat o záchraně letu, je veskrze obskurní. Vystupují tu vědma, čenichající ohrožení i krev, podvodný podnikatel i nájemný vrah, jenž má zlikvidovat nepohodlnou "sexuální podnikatelku", novomanželé na svatební cestě i herec telenovel prchající před nejnovější milenkou. Pitvoří se tu trojice "teplých" stevardů, piloti nádavkem řeší své rodinné problémy. Na diváky, nucené solidarizovat s tím či oním protagonistou, se přitom valí vulgární výrazivo, parodické zpodobnění náboženského obřadu u jakéhosi cestovního oltáříku i polykání omamujících koktejlů.

Rozkos1

Režisér zvolil až manýristicky klišovité povahopisy jednotlivých postav, mezi jejichž představiteli (hned na počátku) rozeznáme i Antonia Banderase a Penélope Cruzovou coby letištní zřízence. S inspirací telenovelami koketuje jak syžetové uspořádání, tak výrazy tváře, gesta i slova. Stačí si připomenout třeba "pozemskou epizodu" s vypadlým mobilem, který skončí v tašce náhodně projíždějící cyklistky, nebo rádoby zábavné vystoupení, které mělo cestující na palubě letadla rozveselit. Nevadí, že někteří pasažéři měli temnou minulost, traumatizující zážitek i působení "pravdomluvné" drogy je přivedou k přehodnocení dosavadních postojů - podvodný podnikatel je rozhodnut vydat se do rukou policie, nájemný vrah odchází zaláskován do oběti, sýčkující vědma se konečně zbaví panenství a herec se dušuje, že přestane lhát.

Rozkos2

Rozkoš v oblacích připomíná místy až neumělou televizní studiovou inscenaci, téměř celá - s výjimkou začátku a konce - se odehrává v kulise letadla, přičemž katastrofické okamžiky (například při riskantním přistávání) slyšíme jen ve zvukové stopě. Almodóvarův počin lze samozřejmě vnímat jako provokující hříčku, která hojně čerpá nejen z rozličných sexuálních tužeb a orientací, ale také obsahuje řekněme společenské přesahy, ať již v podobě podvodného podnikatele nebo ženy, která poskytovala jakoukoli potěchu nejmocnějším mužům tohoto světa, kteří se mohou obávat kompromitujících materiálů.

Rozkoš v oblacích si každý může vykládat podle svého, lze v něm nacházet jak verbální pornografii, tak politické podobenství. Hned úvodní titulek upozorňuje, že vyprávění příběhu je čirou fantazií a nemá s leteckým provozem nic společného. Takže nemá smysl pátrat, co vlastně zamýšlel sdělit režisér, navenek pokračující v melodramatech, jejichž postupy sice zveličuje a dovádí k absurditě, avšak bez toho, aby se jim prvoplánově vysmál. Zachovává jejich vážnost i závažnost, třebaže v takto nepatřičně navozovaném kontextu ztrácejí svůj prvotní rozměr a parodují sebe sama. Záleží jen na divákovi, nakolik je ochoten (a schopen) tyto mezižánrové posuny dešifrovat.

Rozkos3
Český název: Rozkoš v oblacích
Původní název: Los amantes pasajeros
Země původu: Španělsko

Režie: Pedro Almodóvar
Hrají: Penélope Cruz, Antonio Banderas, Paz Vega, Blanca Suárez, Lola Duenas, Javier Cámara
Scénář: Pedro Almodóvar
Kamera: José Luis Alcaine
Střih: José Salcedo
Hudba: Alberto Iglesias

Česká premiéra: 23. 5. 2013
Délka: 90 min.
Český distributor: Hollywood Classic Entertainment

Hodnocení: 70 %

Foto: Hollywood Classic Entertainment


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

JANA LANGEROVÁ


redaktorka, tvůrce soutěží, 26 let (Štír a občas Střelec)

  • pochází z malé vesničky Zádveřice a nyní žije s manželem v ještě menší Lhotě, která leží 13 km od Zlína
  • Jana je čerstvou absolventkou fakulty multimediálních komunikací v oboru vztahy s veřejností a pracuje jako tisková mluvčí festivalu Chillibraní
  • s K21 je spojená už sedm let, začínala jako editorka a vypracovala se až k zástupkyni šéfredaktorky, nyní domlouvá soutěže a píše pro radost hlavně do literatury a mluveného slova. Udržuje se tak v tempu, má přehled a plní si knihovničku skvělými tituly
  • ve volném čase kromě kulturních věcí také moc ráda zahradničí (zajímají ji bylinky i pokojovky) a vaří různé dobroty. S manželem se věnují geocachingu - hledají poklady po okolí, často navštěvují různé metalové koncerty a jsou s partou přátel. Aktuálně propadli speedmintonu!
  • a Janino motto:To od Johna Lennona: „Každý září jako měsíc, jako hvězdy, jako slunce. Každý září. Přidej se.“
Banner

Anketa


Partneři

Hledat

Mimísek 23

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Reportážní pohádky Míši Veteškové

jak maminka vylezla na vez veteskovaMíša Vetešková překvapila vloni svými „pohádkami faktu“ Jak maminka vylezla na strom, které pojala jako omluvenku dceři za pozdní příchody domů z práce. Od té doby po...

Divadlo

Vzpoura nevěst: Láska je hezká věc, ale řízek je řízek

vzpoura nevest200Takový je podtitul nové inscenace Městského divadla Zlín Vzpoura nevěst. Jakkoli zní pragmaticky, půjde o svěží komedii, a to nejen o ženách a nejen pro ženy. Hru pro zlínské divadlo napsaly Michaela Doleželov...

Film

Finále Plzeň uctí Miroslava Ondříčka, Věru Plívovou-Šimkovou a Juraje Herze, který se stane předsedou poroty

finale plzen perexFilmový festival Finále Plzeň, který proběhne od 27. dubna do 3. května 2014 v plzeňské Měšťanské besedě, bude letos věnován třem jubilantům - velkým osobnostem českého filmu, které letos oslaví osmde...