Banner

Velký Gatsby - aktualizovaný, neaktualizovaný

Email Tisk

velky gatsby plakat 200Dalo se předpokládat, že nejnovější adaptace proslulého díla velikána americké literatury Francise Scotta Fitzgeralda neunikne zběsilým komparačním snahám odborné i laické veřejnosti. Zdá se, že věrnost předloze tentokrát (neboť jak uvádí distributor snímku, jedná se již o pátý audiovizuální přepis stejnojmenné novely) nebude tím hlavním parametrem hodnocení. Zdá se, že na pořadu dne je porovnávání nového filmu Baze Luhrmanna s dosud nejslavnějším filmovým zpracováním Velkého Gatsbyho, snímkem režiséra Jacka Claytona se šarmantním Robertem Redfordem v titulní roli.

Nelze tvrdit, že je toto srovnání neopodstatněné. Nepochybně však odpoutává pozornost od nejednoho pozitiva nového pojetí příběhu o lesku a bídě dvacátých let, který má ke své předloze blíže, než se na první pohled může zdát.

Vraťme se nejprve k oné protřepávané a přetřásané komparaci Luhrmannova filmu s tím Claytonovým. Je pravda, že o podobnosti není nouze. Divák znalý starší verze může u některých scén snímku nového prožít nejedno déjà-vu. Avšak ne každý Claytonův film viděl. Čistě kvantitativně vzato, pojí oba snímky velkorysost stopáže, v kvalitativní rovině pak u obou narážíme na ambivalentní přijetí. (Kdo chce, může spekulovat, není-li mezi těmito dvěma podobnostmi kauzální vztah.)

Oba dva snímky se pokoušely pojmout příběh mentalitou doby, ve které vznikaly. Clayton v sedmdesátých letech vyzdvihl romantickou linku, Luhrmann se nyní zaměřil na explicitnější dramatičnost. Zřetelně se to odráží v hereckých výrazech titulních představitelů. Zatímco Redfordův Gatsby byl tragický, fyziognomií podepřený romantický hrdina s prvky sympatické naivity, převtělil se Leonardo DiCaprio do labilního, chvílemi přímo vyšinutého jedince, zarputilého sociopata, místy možná až příliš připomínajícího postavu Howarda Hughese z biografického snímku Letec. Jenže právě takový je původní knižní hrdina, byť se tak trochu skrývá mezi řádky.

Máme-li přesto nutkání označit Velkého Gatsbyho za příběh o lásce, je nutné si uvědomit, že by se mohlo jednat o lásku k pozlátku, přepychu, úspěchu a v první řadě k sobě samému. Baz Luhrmann s obrazností sobě vlastní poodhaluje kontext Fitzgeraldova sociálně kritického díla. Jeho snímek je potemnělejší a ve výraznějších barvách, a to jak metaforicky, tak doslovně.

Oslepující záblesky pompézních večírků, ilustrující styl a náladu doby, nejsou zdaleka tím jediným, co přibližuje atmosféru dvacátých let současným divákům. Mistrovsky zpracovaná spektakulárnost Luhrmannova snímku netkví jen v obrazu, ale i v hudbě. Výsledek spolupráce Craiga Armstronga, Jay-Z, lidí kolem uskupení Black Eyed Peas a dalších hudebníků vysoko převyšuje běžný standard filmových soundtracků. Krom zakomponování emblematických dobových melodií, které se stalo víceméně běžnou praxí, je film doprovázen současnými písněmi pozměněnými pulsem jazzu a charlestonu. Nejedná se o plytkou stylizaci, ale o sofistikovanou syntézu typického tanečního rytmu bouřlivých dvacátých let s tanečními rytmy dneška, které se tak potkávají se svými kořeny.

Máte obavy, že by nové zpracování mohlo působit lehkovážně a povrchně? Upřímně řečeno, nenapadají mne jiná dvě slova, která by výstižněji charakterizovala atmosféru dvacátých let. A třeba nakonec právě to bude pojítkem, které dovede další generaci přiblížit příběh minimálně stejně tak dobře, jako se to ve své době povedlo často zmiňované Claytonově verzi. A možná i o něco lépe.

velky gatsby1

Oficiální text distributora:

Scenárista, producent a režisér Baz Luhrmann s pomocí své mimořádné představivosti znovu převedl na filmové plátno román F. Scotta Fitzgeralda Velký Gatsby. Luhrmann nabízí svoji vlastní vizuální interpretaci klasického příběhu a oživuje jeho děj dosud nevídaným způsobem. Hlavní roli v jeho filmu ztvárnil Leonardo DiCaprio.

Román „Velký Gatsby“ sleduje příběh Nicka Carrawaye, který opustí středozápad a na jaře roku 1922 se vydává do New Yorku, města ztělesňujícího uvolňující se morálku a populární jazz. Carraway hledá svou vlastní verzi amerického snu a usadí se nedaleko domu záhadného a časté večírky pořádajícího Jaye Gatsbyho a také kousek od své sestřenice Daisy a jejího záletného manžela s modrou krví Toma Buchanana. Nick se postupně stane součástí světa mimořádně bohatých lidí, jejich iluzí, lásek a zklamání. Nick jako svědek tohoto světa píše příběh nemožné lásky, věčných snů a automobilové tragédie, a nastavuje zrcadlo moderní době a jejím soubojům.

velky gatsby plakat

Velký Gatsby (The Great Gatsby)
drama, USA, 2013, 142 min
Premiéra v ČR: 16. květen 2013
Režie: Baz Luhrmann
Scénář: Baz Luhrmann, Craig Pearce
Kamera: Simon Duggan, ACS
Předloha: Francis Scott Fitzgerald
Hudba: Craig Armstrong
Herci: Leonardo DiCaprio, Tobey Maguire, Carey Mulligan, Joel Edgerton, Isla Fisher, Jason Clarke, Elizabeth Debicki a další

Hodnocení: 88 %

Zdroj foto: Warner Bross



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

GABRIELA KUBENOVÁ

výtvarnice

Kniha:


Daniel Glattauer - Dobrý proti severáku

Kniha Dobrý proti severáku je moderní a vtipnou variací na epistolární román. Emmi Rothnerová chtěla přes internet zrušit předplatné časopisu Like. Kvůli překlepu ale její e-mail dostane Leo Leike. Protože Emmi mu dál posílá e-maily, upozorní ji Leo na její omyl. Začne tak nezvyklá korespondence, jakou lze vést jen s osobou naprosto neznámou. Na tenkém ostří mezi absolutním neznámem a nezávaznou intimitou se oba víc a víc sbližují, až si nakonec musí nevyhnutelně položit otázku: snesly by milostné city, které rozkvetly v e-mailech, osobní setkání? A co by se stalo, kdyby ano? Anotace ke knížce, která psala o jednom e-mailovém omylu a nastartovala neobvyklou korespondenci, mne zaujala a e-knihu jsem hned zakoupila. Opravdu mě nepustila a přehltla jsem ji přes noc, dá se to, je to pro mě velice čtivé a děj má spád. Mám ráda podobná nedorozumění i v opravdovém životě a ne jedno se mi už i přihodilo, takže jsem se do toho začetla a stala se téměř součástí knížky.Po poslední větě nastalo… no tohle? To snad nemůže být konec, to nejde, aby to takhle skončilo, to mi snad ten autor udělal schválně…. Ale bylo to tak, byl to konec, žádné další stránky, žádné další věty a dokonce ani slova nenásledovala…. Tohle se mi u málokteré knihy stane……. Ale za pár měsíců jsem objevila volné pokračování…. „Každá sedmá vlna“, neváhala jsem ani minutu, knihu zakoupila, opět v digitální podobě, ačkoli jsem totální milovník knih, které můžu otevřít a ke které můžu i přivonět, a pro mě bylo to pokračování snad ještě lepší. Takže pokud jste milovníky zamotaných životních příběhu a šťastných konců, dejte se do čtení. Daniel Glattauer (nar. 1960) pochází z Vídně, je spisovatel a novinář. Píše sloupky, soudní reportáže a fejetony. Jeho kniha Dobrý proti severáku se stala bestsellerem, v roce 2006 byla nominována na Německou knižní cenu a byla přeložena do mnoha jazyků a adaptována do podoby divadelní i rozhlasové hry. V Německu se dosud prodalo více než osm set padesát tisíc výtisků. Na přání čtenářů vyšlo pokračování Každá sedmá vlna (2009).

Anketa


Hledat

Mimísek 9

Partneři

Z archivu...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Jedenáct – řetězec událostí, který odstartoval jeden „nečin“

mark watson jedenact 200Xavier Ireland je modrátorem nočního vysílání, v němž radí ostatním, jak přežít životní krize. Přitom sám se potácí ve vlastní nejistotě. V Anglii žije pět let pod novou identitou. Kdysi, to se ještě j...

Divadlo

Divadlo na Šantovce -září 2014

prog 200Nový program Divadla na Šantovce přinese pro každého něco!

...

Film

Rodinná komedie Strašidla – kouzla z trikového kufru

troska strasidla 200Nová rodinná komedie režiséra Zdeňka Trošky Strašidla vstoupí do kin již 18. srpna.

...