Banner

Velký Gatsby - aktualizovaný, neaktualizovaný

Email Tisk

velky gatsby plakat 200Dalo se předpokládat, že nejnovější adaptace proslulého díla velikána americké literatury Francise Scotta Fitzgeralda neunikne zběsilým komparačním snahám odborné i laické veřejnosti. Zdá se, že věrnost předloze tentokrát (neboť jak uvádí distributor snímku, jedná se již o pátý audiovizuální přepis stejnojmenné novely) nebude tím hlavním parametrem hodnocení. Zdá se, že na pořadu dne je porovnávání nového filmu Baze Luhrmanna s dosud nejslavnějším filmovým zpracováním Velkého Gatsbyho, snímkem režiséra Jacka Claytona se šarmantním Robertem Redfordem v titulní roli.

Nelze tvrdit, že je toto srovnání neopodstatněné. Nepochybně však odpoutává pozornost od nejednoho pozitiva nového pojetí příběhu o lesku a bídě dvacátých let, který má ke své předloze blíže, než se na první pohled může zdát.

Vraťme se nejprve k oné protřepávané a přetřásané komparaci Luhrmannova filmu s tím Claytonovým. Je pravda, že o podobnosti není nouze. Divák znalý starší verze může u některých scén snímku nového prožít nejedno déjà-vu. Avšak ne každý Claytonův film viděl. Čistě kvantitativně vzato, pojí oba snímky velkorysost stopáže, v kvalitativní rovině pak u obou narážíme na ambivalentní přijetí. (Kdo chce, může spekulovat, není-li mezi těmito dvěma podobnostmi kauzální vztah.)

Oba dva snímky se pokoušely pojmout příběh mentalitou doby, ve které vznikaly. Clayton v sedmdesátých letech vyzdvihl romantickou linku, Luhrmann se nyní zaměřil na explicitnější dramatičnost. Zřetelně se to odráží v hereckých výrazech titulních představitelů. Zatímco Redfordův Gatsby byl tragický, fyziognomií podepřený romantický hrdina s prvky sympatické naivity, převtělil se Leonardo DiCaprio do labilního, chvílemi přímo vyšinutého jedince, zarputilého sociopata, místy možná až příliš připomínajícího postavu Howarda Hughese z biografického snímku Letec. Jenže právě takový je původní knižní hrdina, byť se tak trochu skrývá mezi řádky.

Máme-li přesto nutkání označit Velkého Gatsbyho za příběh o lásce, je nutné si uvědomit, že by se mohlo jednat o lásku k pozlátku, přepychu, úspěchu a v první řadě k sobě samému. Baz Luhrmann s obrazností sobě vlastní poodhaluje kontext Fitzgeraldova sociálně kritického díla. Jeho snímek je potemnělejší a ve výraznějších barvách, a to jak metaforicky, tak doslovně.

Oslepující záblesky pompézních večírků, ilustrující styl a náladu doby, nejsou zdaleka tím jediným, co přibližuje atmosféru dvacátých let současným divákům. Mistrovsky zpracovaná spektakulárnost Luhrmannova snímku netkví jen v obrazu, ale i v hudbě. Výsledek spolupráce Craiga Armstronga, Jay-Z, lidí kolem uskupení Black Eyed Peas a dalších hudebníků vysoko převyšuje běžný standard filmových soundtracků. Krom zakomponování emblematických dobových melodií, které se stalo víceméně běžnou praxí, je film doprovázen současnými písněmi pozměněnými pulsem jazzu a charlestonu. Nejedná se o plytkou stylizaci, ale o sofistikovanou syntézu typického tanečního rytmu bouřlivých dvacátých let s tanečními rytmy dneška, které se tak potkávají se svými kořeny.

Máte obavy, že by nové zpracování mohlo působit lehkovážně a povrchně? Upřímně řečeno, nenapadají mne jiná dvě slova, která by výstižněji charakterizovala atmosféru dvacátých let. A třeba nakonec právě to bude pojítkem, které dovede další generaci přiblížit příběh minimálně stejně tak dobře, jako se to ve své době povedlo často zmiňované Claytonově verzi. A možná i o něco lépe.

velky gatsby1

Oficiální text distributora:

Scenárista, producent a režisér Baz Luhrmann s pomocí své mimořádné představivosti znovu převedl na filmové plátno román F. Scotta Fitzgeralda Velký Gatsby. Luhrmann nabízí svoji vlastní vizuální interpretaci klasického příběhu a oživuje jeho děj dosud nevídaným způsobem. Hlavní roli v jeho filmu ztvárnil Leonardo DiCaprio.

Román „Velký Gatsby“ sleduje příběh Nicka Carrawaye, který opustí středozápad a na jaře roku 1922 se vydává do New Yorku, města ztělesňujícího uvolňující se morálku a populární jazz. Carraway hledá svou vlastní verzi amerického snu a usadí se nedaleko domu záhadného a časté večírky pořádajícího Jaye Gatsbyho a také kousek od své sestřenice Daisy a jejího záletného manžela s modrou krví Toma Buchanana. Nick se postupně stane součástí světa mimořádně bohatých lidí, jejich iluzí, lásek a zklamání. Nick jako svědek tohoto světa píše příběh nemožné lásky, věčných snů a automobilové tragédie, a nastavuje zrcadlo moderní době a jejím soubojům.

velky gatsby plakat

Velký Gatsby (The Great Gatsby)
drama, USA, 2013, 142 min
Premiéra v ČR: 16. květen 2013
Režie: Baz Luhrmann
Scénář: Baz Luhrmann, Craig Pearce
Kamera: Simon Duggan, ACS
Předloha: Francis Scott Fitzgerald
Hudba: Craig Armstrong
Herci: Leonardo DiCaprio, Tobey Maguire, Carey Mulligan, Joel Edgerton, Isla Fisher, Jason Clarke, Elizabeth Debicki a další

Hodnocení: 88 %

Zdroj foto: Warner Bross



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

JAKUB ZAHRADNÍK

hudebnik a klavirista

Kniha:


Josef Kroutvor - PRAHA MIZERNÁ

"Po celé Praze postávají dvojice fízlů - jsou velmi nenápadní. Objevili se jako houby po dešti, jsou všude." Vypůjčil jsem si úryvek z knihy Josefa Kroutvora PRAHA MIZERNÁ. Josef je můj přítel a je to chodec, nejen pražský, ale třeba i benátský a je, stejně jako já, milovníkem Novohradských hor. Člověka maně napadne, kam se ti fízlové poděli? No, žijí přece dále mezi námi, milé děti... Josefovými zápiskami nahlížíme jako trhlinami ve zdech do proluk vlastní paměti. Praha mizerná je povětšinou Prahou normalizace, ale také vzpomínek na prvorepublikovou krásu a připomínkou devadesátých let, která umožnila projevit se podnikavým duchům, pardon, vlastně lidem. (Nebo přece jenom duchům?) Josef přesně vystihuje to, že Praha je vlastně vlastně ghetto a naše rozlety narazí vždy na směšně malé české poměry. S tím nemusí lidé nové doby souhlasit, ale třeba Kafka, Hašek, Čapek, Kundera, Hrabal a Kroutvor jsou myslím proti. "Pod Belvederem v parku, opět ve dvojicích, posedávají na lavičkách fízlové. Vypadají tak trochu jako buzeranti, jen by se měli k sobě více tulit." Škoda, že je ta kniha formátu, který nestrčím do kapsy, bral bych ji s sebou na vlastní potulky. Ale v zaplněné MHD s ní zase můžete někoho chutě odpálkovat.

Anketa


Chat s osobností

Hledat

Mimísek 3

Partneři

Z archivu...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

DVOJITÁ RECENZE: Noe – vše, co se plazí po zemi

Noe2 200Jana Vyskotová

Druhý díl komiksu Noe: vše co se plazí po zemi je netrpělivě očekávaným pokračováním čtyřdílné série, která vznikla podle první verze scénáře výpravného filmu. Strhující biblic...

Divadlo

Liška Bystrouška v revíru Divadla na Orlí

orli 200Novým titulem, který v listopadu 2014 uvede Komorní opera Hudební fakulty JAMU, je opera Leoše Janáčka Příhody lišky Bystroušky, kterou skladatel zkomponoval na motivy krátkých příběhů Rudolfa Těsnohlídka zveřejněných ...

Film

Herecká one woman show Helen Mirren

za zavrenymi dvermi szaboO tom, že průsečík dvou světů, dvou rozdílných lidských charakterů, které formovalo prožité, vytváří mnohdy prazvláštní třecí plochu, pojednává spousta nejen filmových děl. V případě prolínání každodennost...