Reklama
Banner

Ďáblice – po čertech povedená inscenace

Email Tisk

dablice perexPoslední premiéra letošní divadelní sezóny přivedla na prkna Městského divadla ve Zlíně Ďáblici. One woman a two men show, kterou na jevišti rozehráli Hana Tomáš Briešťanská, Zdeněk Julina a Zdeněk Lambor.

 

 


Mladá krásná žena, její nenaplněná touha po mateřství. Dále její postarší, neduživý muž. Samota kdesi v horách, pašeráctví, kterým si manželé vydělávají na vysněný dům na náměstí. A do toho mladý, ambiciózní, po úspěchu toužící hraničář, který je na manželský pár nasazen. Tři osoby, tři pomyslné vrcholy trojúhelníku. Trojúhelníku napjatých vztahů, vzbouřených emocí, intrik a přetvářek, bitvy, ze které může jen horko těžko vyjít vítěz. Spíše se bude jednat jen a pouze o poražené, kteří budou na konci revidovat počet a hloubku utržených ran. Nemožné, aby se konal happy end.

dablice1

Největší dramata vznikají z vyhrocených mezilidských vztahů, na tomto materiálu byla vystavěna inscenace Ďáblice. Inscenace drsná jako neohoblovaná prkna, která nechávají na rukou třísky. Stejně jako mají prkna na scéně daleko do sofistikovanosti, noblesy a uhlazenosti, tak nějak je na tom i celá inscenace. Žádný divák nezůstane na pochybách, že se před ním odehrává syrové, neotesané drama. Pochyby a tápání však často vzbuzuje otázka, kdo má v tu chvíli z „válčícího“ tria navrch, kdo pomocí přetvářky a intrik uvrhá zbylé dva do pozice momentálně prohrávajících. Vztahy všech tří postav se proplétají jako klubko hadů, kde občas jeden z nich zasáhne druhého jedovatou slinou, aby vzápětí inkasovat zásah sám. V okamžiku, kdy se zdá být jasné, kdo vychází z celé války vítězně, dochází ke zvratu a vše je jinak. Divák tak nemá šanci na oddychový čas, je děním na jevišti neustále udržován v napětí a ve střehu.

Všichni tři herci, dáma i oba pánové, rozehrávají na jevišti koncert, jejich výkon lze přirovnat k hudebnímu tělesu o třech virtuosech. Nelze říct, který z herců hraje první housle a kteří mu jen velmi zdařile sekundují. Všichni tři jsou si rovnocennými partnery, jejich herecké výkony jsou naprosto vyrovnané. Komorní prostředí koreluje s komorním rozměrem inscenace, strohé kulisy, strohé dialogy, to vše bohatě stačí. Zbytečně neodpoutávají divákovu pozornost od excelentních hereckých výkonů Hany Tomáš Briešťanské, Zdeňka Juliny a Zdeňka Lambora.

dablice4

Ač je Ďáblice vynikajícím dílem, pravděpodobně se divák nebude po opuštění sálu cítit lehce a povzneseně. To je prakticky nemožné. Představení bude dlouho doznívat a nejspíš zanechá hluboké stopy. Současně tak činí více než dobrou tečku za letošní divadelní sezónou a dala divákovi poznat, že ve zlínském divadle umí nejen komedie, muzikály, ale i komorní dramata.

Ďáblice

dablice2

Žánr: drama
Uvádí: Městské divadlo Zlín
Režie: Martin Františák
Dramaturgie: Jana Kafková
Hrají:
Žena – Hana Tomáš Briešťanská
Muž – Zdeněk Julina
Strážník – Zdeněk Lambor Premiéra: 17. 5. 2014
Hodnocení: 90 %

Zdroj foto: Městské divadlo Zlín

www.divadlozlin.cz

( 2 hlasů )


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

RENÁTA ŠŤASTNÁ

PR manažer a fundraiser v neziskové organizaci

Kniha:


JIŘÍ HOLUB - PROSTĚ NA MĚ ZAPOMNĚLI

Prošla mi rukama dlouhá řada knih, rozhodně desítky, ne-li pár stovek. Ale na první místo jednoznačně stavím tenkou knihu z pera Jiřího Holuba s názvem Prostě na mě zapomněli. Vydalo ji JaS nakladatelství, s.r.o. v roce 2015. Dlouho mi trvalo, než jsem ji vstřebala. Při čtení jsem se stala osmiletou Klárkou a žila její příběh. V létě roku 1945 jsem opustila Prahu a s rodiči a malým bratříčkem zamířila do staré vyrabované sudetské vesnice Svatý Wolfgang. Na tatínka tady čekalo slušně placené místo v kaolínce, maminka se těšila na život hospodyňky. Okamžitě jsem si zamilovala hory a okolí kolem domu, a protože jsem zvědavá a lačná po dobrodružství, vydávala jsem se, navzdory maminčiným zákazům, dál od domu. Při jedné cestě na maliny, jsem potkala Helgu - starou, otrhanou, vyhladovělou, ale přátelskou a vděčnou ženu, která tady vyrostla, starala se o svoji rodinu, vychovala děti a pak najednou zůstala úplně sama. Všichni ji opustili a jí zbyl jen smutek, trápení a obrovská bolest. A do té její beznadějné samoty jsem přišla já – malá holka bez předsudků, nechápající podlost a touhu po pomstě. Helga tak byla vytržena ze své beznadějné letargie a i přes to, že se zprvu bránila otevřít ta dávno zavřená dvířka do zraněné duše, nakonec pustila ven všechno, co ji trápilo, čím prošla a co ji zlomilo. Opustila svoji hrůznou minulost a otevřela svoje bolavé srdce. Díky mně už nebyla jen ta, na kterou jednoho děsivého dne ve vesnici všichni zapomněli. Na jedné straně to bylo velmi smutné, na straně druhé to ale vedlo k záchraně jejího života….

Jiří Holub mě vtáhnul mě do děje nejen slovy, ale i popisem. Úplně zřetelně jsem cítila emoce. Radost vystřídal strach, který mi ježil chloupky na rukách, byla jsem blažená, ale taky mě píchalo u srdce, když Helga vyprávěla o tom, co viděla a zažila. Měla jsem vztek a zlost a nakonec jsem si poplakala.

Banner

Národní divadlo

  • Národní divadlo seniorům
    Sleva pro seniory Národní divadlo nabízí seniorům ve věku 65 + vstupenky s 50% slevou na vyhrazená místa všech představení ND.*  Kromě této...

Aktuality

Partneři

Z archivu...

Čtěte také...

Studenti DAMU budou hledat šťastné konce

ksmrti 200Divadlo DISK uvede v pátek 18. prosince 2015 premiéru autorské inscenace K smrti šťastní, ze světa, v němž šťastným koncem zdaleka nic nekončí. Na jejím vzniku se podílí studenti DAMU ze 4. ročníku katedry alternat...

Nové komentáře

Facebook

Google+

Twitter


Aleš Česal: Tajemná tvář Karla Hynka Máchy
ImageV loňském roce jsme oslavili dvě stě let od narození básníka Karla Hynka Máchy. Po celý rok jsme mohli zhlédnout nejednu výstavu na téma Mácha, přečíst si nejednu knížku, ve které se autoři zabýv...
Molierova klasika přešitá podle vzoru dnešní společnosti má pořádné grády

misantrop 200Misantropa hraje kde kdo. Každý ho zná a alespoň jednou za život by ho měl v divadle vidět. Nutně to však nemusí být hra posazená do tehdejší doby. Hrát ho ale ve svetrech se sobem na hrudi a z původního textu zachovat pouze jm...

Filmová přehlídka Studia Béla

altStudio Béla oslavilo čtvrt roku svého provozu filmovou přehlídkou ukázek a tipů na zajímavé filmy. Šéfredaktor časopisu Cinepur Jan Kolář a filmoví kritici Aleš Stuchlý z rádia Wave a Ant...

Studna neobjevená 2 aneb Koho jste ještě neslyšeli
ImageHudební alba mapující tvorbu neznámých nebo spíše mediálně neviditelných umělců jsou v současné době vzácností.  O to víc potěší, pokud se projekt tohoto typu zrodí  a navíc má pokračování. Cédéč...