Goebbels/Baarová: síla, moc a poté křehkost a slzy

Goebbels/Baarová: síla, moc a poté křehkost a slzy


altV rámci Divadelní Flory v Olomouci jsme měli možnost zhlédnout představení excelentní inscenace Goebbels/Baarová.

 

 

Samotný název by nám měl být vodítkem v tom, co můžeme od představení očekávat. Goebbels/Baarová nepředstavuje dvojici Josepha Goebbelse a Lídy Baarové, ale nacistického pohlavára a českou herečku, kteří si byli v určité fázi života blízko. Stali se milenci, ale opravdovými? V té době mohlo jít o vše a Goebbels i Baarová v nejintenzivnější fázi vztahu hráli o vše, o svoje duše, o svá postavení. Jenže Goebbels byl, jako vždy, Hitlerovi po vůli, proto byl po stížnostech Goebbelsovy manželky Magdy uveden na onu ,,správnou“ cestu moci, kterou si sám vysnil a už z ní vlastně nesešel. Baarová se tak stala pouhou krátkou epizodou v životě Němce. Časově i citově. Jenže Goebbels pro Baarovou znamenal celoživotní utrpení, kostlivce ve skříni. Milník, těžký neodvalitelný balvan, se kterým se musela naučit žít.

alt

Spadla tma, kouř stoupá

Už při samotném nástupu Goebbelse na šikmou plošinu, která tvořila základní scénu, nám byl vnucen pocit respektu a méněcennosti. Z temna vystoupila postava muže oblečena do stejně tak tmavého obleku. Za doprovodu kouřových efektů a světla měli diváci možnost rozpoznat jeho tvář a v pozadí sedící Baarovou. Stejně tak, jak se ptal herec ve své divadelní figuře: ,,Kdo je ten muž?“ Zeptala jsem se sama sebe. Byl to Martin Pechlát, kdo se dokázal vcítit do Josepha Goebbelse a přenést diváky do minulosti.

,,Hořet a nedokázat zapálit“

Jeho strhující začátek, který se přeléval z klidné rozpravy, až do scén gradujících v naprosté úsilí a fanatičnost rozhodně mohl způsobit popáleniny. Hlediště s napětím sledovalo každý pohyb Pechláta, hltalo každé slovo, každou vyslovenou myšlenku. Pechlátovi se tedy podařilo to, co Goebbelsovi ne. Hořet a zapálit.

alt

Kde je Baarová? Pouze v jeho myšlenkách?

Naštěstí ne. Jen zatím vyčkávala v pozadí scény u svého stolku se šminkami a zrcadlem. Na oné šikmé plošině se tedy skutečně Goebbels a Baarová setkali jen letmo. Slovně však Baarová, v podání Gabrieli Míčové, doplňovala některé Pechlátovy výstupy. Jednoduše se poté čistě mužská scéna proměnila v čistě ženskou scénu. Na řadu přišla ona křehká, zlomená a traumatizovaná Baarová. Dochází zde k jakémusi uklidnění, smíření, což zdaleka neubírá hereckému výkonu Míčové. Dva protiklady se tak neuvěřitelně vyvážily, až způsobily soucit k Baarové a částečně i Goebbelsovi.
    
O Goebbels/Baarové
Autoři textu: Oliver Reese, Dušan D. Pařízek
Režie a scéna: Dušan D. Pařízek
Kostýmy: Kamila Polívková
Osoby a obsazení: Joseph Goebbels - Martin Pechlát, Lída Baarová - Gabriela Míčová
Uvádí Pražské komorní divadlo v Divadle Komedie, Jungmannova 1, Praha 1; premiéra 4. září 2009.

alt


Divadelní Flora, nejen Goebbels a Baarová
V rámci divadelního festivalu v Olomouci (10. května – 20. května)  jsme mohli zhlédnout širokou škálu hereckých výkonů, tanečních divadel, uměleckých počinů. Zkrátka každý si mohl nalít svého šálku čaje. Možná proto se stal letošní ročník Divadelní Flory rekordním. Téměř všechna představení byla vyprodána a nikdo neodešel zklamaný, ba naopak, kulturně obohacený a povznesený. Neměla by takto vypadat kultura? Myslím, že ano. Proto se s klidným srdcem mohou nejen divadelní nadšenci těšit na 17. Ročník Divadelní Flory v Olomouci.


Pořadatelé: Divadlo Konvikt, Moravské divadlo v Olomouci, město Olomouc
Finanční podpora: Olomoucký kraj, Ministerstvo kultury, Visegrad Fund

Zdroj foto: divadelniflora.cz


 

Přihlášení



Imago, imagines I.-II.

Autoři zvolili jako východisko koncepce nové syntetické publikace věnované středověkému umění v českých zemích latinské slovo imago (označující nejen dvourozměrný obraz, kresbu apod., ale i výtvory trojrozměrné a případně i díla architektonická). academia.cz

Život byl pes

Tak to jsem já – pes Život. Rozhodně jsem se nenarodil jako domácí mazlíček. Díky různým okolnostem, které vám budu vyprávět, a také díky mému vzhledu a povaze, nikoho nenapadlo ho ze mě udělat. grada.cz

Rozhovor

Nepodceňujte důležitost vyšetření sluchu. V roce 2050 bude jeho ztrátou postiženo až 900 milionů lidí

REJA Rozhovor Ing. Strnada perexU příležitosti Světového dne sluchu vám dnes přinášíme rozhovor s panem inženýrem Strnadem o sluchu, sluchových ztrátách a možnostech jejich kompenzace, o tom, jak si vybrat vhodné sluchadlo, a proč ...

Hledat

Chaty s osobností

Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Čtěte také...

Zničující a krutá láska na Větrné Hůrce

Vetrna hurka perexKdyž Kateřina a Heathcliff společně vyrůstali, slíbili si na svobodných úpětích Větrné Hůrky věčnou lásku. I když byl Heathcliff jen nalezenec, kterého do domu přivedl Kateřinin otec, aby se o něj postaral, Kateřina v tom nevid...


Literatura

Rajeshův přízvuk je skutečný

muj prizvuk200V nakladatelství XYZ vyšla kniha Můj přízvuk je skutečný a pár dalších věcí, které jsem vám neřekl, kterou by si měl přečíst každý milovník seriálu Teorie velkého třesku (The Big Bang Theory). Tuto zpověď totiž nevypráví nikdo jiný než Kunal...

Divadlo

Vánoce u Ivanovových aneb bezhlavé svátky naruby

vanoceV divadle Stará aréna uvádějí hru Vladislava Vveděnského Vánoce u Ivanovových čili Úplně předělaný snář. Jedná se o drama nebo komedii? Najdeme zde obojí. A jedno podtrhává druhé.  

...

Film

VI. Festival tanečních filmů: Jedinečná událost pro milovníky filmu a tance 23. – 25. dubna v kině Lucerna

Tanecni festival perexFestival tanečních filmů, jediný svého druhu v České republice, vstupuje do VI. ročníku. Od 23. do 25. dubna bude v pražském kině Lucerna k vidění unikátní kolekce desítek filmů dance for ca...