Experimentující Divadlo Líšeň zve začátkem podzimu Pražany na dvojici politicky angažovaných her

Experimentující Divadlo Líšeň zve začátkem podzimu Pražany na dvojici politicky angažovaných her

Tisk

lisen 200Dvojici politicky angažovaných inscenací z projektu Provokující divadlo uvede zkraje podzimu v Praze experimentální brněnské Divadlo Líšeň. 25. září půjde o ceněnou jevištní reportáž o putinovském Rusku s názvem PUTIN LYŽUJE, na niž naváže beseda s investigativním reportérem a odborníkem na téma Ondřejem Kundrou z redakce časopisu Respekt. Dne 8. října pak soubor v pražské premiéře předvede novou hru o inscenovaných politických procesech z 50. let, ZPOVĚĎ BACHAŘE a rovněž nabídne besedu, tentokrát s pamětníkem událostí.

 

 

Obě představení zvou k návštěvě do jedinečného prostoru ostrovní scény Vila Štvanice od 19 hodin, přičemž hra PUTIN LYŽUJE se odehraje v exteriéru ve vojenském stanu. Vstupenky budou v nejbližších dnech v předprodeji v síti GoOut.

PUTIN LYŽUJE

Profesionální experimentální Divadlo Líšeň vytváří od konce 90. let politicky angažované divadlo – dokumentární i satiru. Hru Putin lyžuje sice uvádí již řadu let, ale považuje ji za stále velmi aktuální: „Problémy Ruska se nás týkají čím dál víc. Čelní představitelé státu jsou obklopeni lidmi s velmi úzkými vazbami na Rusko, dokonce u nás působí ruské tajné služby způsobem, o kterém jsme se nedávno dozvěděli v souvislosti s Vrběticemi,“ vysvětluje režisérka inscenace Pavla Dombrovská. „O působení ruské rozvědky u nás zasvěceně píše redaktor Respektu Ondřej Kundra, se kterým se velmi rádi setkáme po představení na besedě, k níž srdečně zveme i diváky. Téma ruského vlivu považujeme za důležité zvláště před nadcházejícími volbami,“ doplňuje Dombrovská.

Jevištní reportáž zpracovává téma nástupu Vladimira Putina k moci a směřování Ruska k totalitě. Inspiruje se příběhy, o kterých psala novinářka Anna Politkovská. Stejně jako její kniha Ruský deník spojuje formou montáže příběhy, politické souvislosti i prosté lidské osudy. Inscenace se odehrává ve vojenském stanu, účinkují herci i speciální loutky – matrjošky za využití osobitých výtvarných prostředků.

Hra získala v roce 2011 cenu za režii a Cenu Jana Wilkowskiego v oboru loutkové animace na mezinárodním festivalu Spotkania v Toruni. Na festivalu Valise 2012 v Łomże ocenila porota herce účinkující v inscenaci – Luďka Vémolu a Tomáše Machka.

Investigativní reportér Ondřej Kundra z týdeníku Respekt, který bude hostem navazující besedy, se zabývá pozadím kauz, v nichž operuje ruská rozvědka GRU. Je mimo jiné autorem knih Putinovi agenti; Novičok nebo kulka: Jak umírají Putinovi kritici.

lisen putin plakat

ZPOVĚĎ BACHAŘE

Hra se obrací k příběhům z 50. let minulého století, volně se inspiruje konkrétními osudy, dokumenty a vzpomínkami, zvláště osudy Mons. Jana Podveského odsouzeného v souvislosti s babickými procesy. Podrobný vhled do praktik vyšetřovacích orgánů poskytl krátce vězněný vyšetřovatel státní bezpečnosti Bohumil Doubek v rozsáhlé výpovědi, kterou sepsal v rámci vlastní obhajoby.

Inscenace používá kromě činohry i originální výtvarné prostředky – masky a loutky. „Hru vnímáme jako naše vyrovnání s nezpracovanou zrůdnou minulostí a projev úcty k obětem,“ říká autorka scénáře a režisérka Pavla Dombrovská.

lisen Zpoved bachare

PROVOKUJÍCÍ DIVADLO

Projekt Provokující divadlo je vyústěním dlouholetých aktivit Divadla Líšeň. Od počátku existence souboru chápou jeho členové divadlo jako prostředek k dialogu ve veřejném prostoru. Postupně vznikla v jeho tvorbě i linie apelativních her, které uvádí společně s besedami s pamětníky, novináři nebo lidskoprávními aktivisty. Rozvíjí prostřednictvím divadla i těchto setkání témata, která hýbou naší současností, nebo naopak potřebují nově vnést do veřejné diskuse. Zahajovaný projekt nechce provokovat samoúčelně, ale je vyjádřením lidských postojů autorů hry, chce inspirovat a podněcovat k aktivitě směřující ke svobodě.

Divadlo Líšeň je profesionální experimentální divadlo založené v roce 1998 v Brně. Za více než dvacet let práce získalo mezinárodní renomé, nabízí originální poetiku a repertoár založený na autorských projektech. Využívá masky, objektové divadlo, loutkové divadlo pro dospělé, dlouhodobě pracuje s romskými umělci (muzikanty, tanečníky), vytváří politicky angažované divadlo – dokumentární i satiru. Výraznou linii jeho tvorby tvoří hry a projekty orientované na aktuální společenská témata.

Divadlo Líšeň hraje v Brně (Centrum experimentálního divadla ad.), po celé republice i na zahraničních festivalech. Pro širokou veřejnost i školy uvádí inscenace, workshopy a doprovodné vzdělávací programy. Navštěvuje znevýhodněné publikum v ústavech a stacionářích (projekt Divadlo zapomenutému publiku). Pořádá festivaly a kulturní akce.

Více informací:
https://www.divadlolisen.cz/repertoar/putin-lyzuje/
https://www.divadlolisen.cz/repertoar/zpoved-bachare/
www.divadlolisen.cz
https://www.facebook.com/divadlolisen


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Jonathan Srpen: „Zpočátku jsem si říkal, že jsem se nejspíš minul profesí.“

jonathan srpen200Jonathan Srpen vydal loni knihu Dvě tváře policisty a my jsme ho u té příležitosti vyzpovídali a zjistili jsme, jak se mu kniha psala, co bylo jeho cílem a jak se mu nyní daří. Jonathan Srpen je mladý kluk, který vede dvojí život. Je in...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Muzikálové herce z JAMU zaujalo dílo španělské řeholnice

hrad v nitru 200Nezvyklou látku si pro inscenaci Hrad v nitru zvolil její scénárista a režisér Dodo Gombár. Nový titul, který připravil se šesti studenty muzikálového herectví Divadelní fakulty JAMU, je inspirován stejnojmenným dílem španělské řeholnice Te...


Literatura

Chrám plný květů: poezie čistá a hravá jako potůček vinoucí se mechem

altV češtině doposud největší výběr toho nejlepšího z japonského národního pokladu - poezie haiku – přineslo na sklonku loňského roku na pulty knihkupců malé, nezávislé a nekomerční nakladatelství DharmaGaia ve spolupráci s Če...

Divadlo

Bella figura. Přehlídka komunikačních trapasů v Městském divadle v Brně

Bella Figura perexItalská povaha – stručná přehlídka po italské způsobu komunikace, kterou asi poprvé popsal fejetonista Bepe Severgnini. Ano, je to termín Bella Figura. Je obsažným názvem hry dramatičky Yasminy Rezy. V režii této autorky měla hr...

Film

Je to jen vítr aneb když hon na Romy nekončí

je to jen vitrPříběh filmu ´Je to jen vítr´ je založen na skutečném případu otřesných rasových útoků na místní romskou komunitu, který si před čtyřmi lety v Maďarsku vyžádal šest mrtvých včetně dvou malých dětí, a na zprávách, kt...