Zjistěte, Co je nového v médiích

Tisk

co je noveho v mediich 200Co je nového v médiích je název nejnovějšího přírůstku do edice Co je nového?, který vydává malé nakladatelství Nová beseda. Já jsem četla knížečku o hudbě, a tuto jsem si nechtěla nechat ujít.

 

 

Edice Co je nového? je určena pro všechny, kteří jsou dobří v něčem jiném. Renomovaní autoři a autorky srozumitelným jazykem pro čtenářky a čtenáře z jiných oblastí shrnují stav přemýšlení, bádání a diskuse, aktuálně zkoumané otázky a myšlenkové proudy z nedávného vývoje ve svém oboru. Navíc se jedná o útlé publikace mající do sta stran.

Autor se nejprve zaměřuje na soumrak novin, poté se věnuje například online žurnalistice, novým médiím, sociálním médiím nebo svobodě médií. Jiné kapitoly jsou zase o objektivitě, ztrátě důvěry nebo dezinformacím. Jednotlivé části jsou krátké, ale obsahují plno citací, studií i názorů.

Osobně se v médiích pohybuji už několik let a tím pádem nejsem úplně cílová skupina knihy, ale přesto jsem se dozvěděla spoustu zajímavostí a také nových informací. Například mě minulo, že Česká tisková kancelář používá automaticky generované zprávy, a to už od roku 2018. Kromě zpravodajství týkající se voleb se jedná například o články o cenách benzínu nebo se statistikami dopravních nehod.

Nejvíce šokující pro mě byla kapitola o dezinformacích plná čísel, ze kterých je patrné, že je potřeba začít s dezinformacemi něco dělat a věnovat jim pozornost. Je zde například citována studie Globsec Trends 2022 ukazující, že až 54 % Slováků a 30 % Čechů věří konspiračním teoriím. Zajímavé (a alarmující) také je, že pouze 12 osob šířilo v roce 2021 dvě třetiny amerického obsahu proti očkování, což ukázala analýza jedné neziskové organizace.

„Ani vymyšlené zprávy nejsou žádnou novinkou, která by přišla až s internetem. Avšak dnešní svět dezinformací a vymyšlených zpráv je odlišný v tom, že je může vytvářet prakticky kdokoli a za minimální náklady může oslovit rozsáhlé publikum. Změna se i rychlost šíření, cena produkce nepravd a možnost jejich cílení. Jaké to má důsledky? Až 52 procent Slováků si myslí, že Židé mají příliš velkou moc a ovládají politiky.“ (str. 62)

Co je nového v médiích jsem si přečetla s velkým zájmem a doporučuji ji každému, kdo se alespoň trochu zajímá o média, a to ve všech podobách.

Filip Struhárik je novinář. Pro slovenský Denník N připravuje týdenní newsletter MediaBrífing, který shrnuje nejnovější dění ve světě médií a na internetových platformách. Za své texty získal Novinářskou cenu a čestné uznání za přínos k rozvoji digitálních médií a online žurnalistiky. Je členem hodnotící komise v projektu Konšpirátori.sk, který poskytuje databázi dezinformačních webů. Jako zahraniční korespondent Reportérů bez hranic se zaměřuje na monitoring stavu svobody tisku na Slovensku.

co je noveho v mediich

Co je nového v médiích
Autor: Filip Struhárik
Žánr: populárně naučná
Nakladatelství: Nová beseda
Rok vydání: 2023
Počet stran: 100
Hodnocení: 87 %

https://www.novabeseda.cz/book/co-je-noveho-v-mediich


 

Zobrazit další články autora >>>