Marketingové trendy nebo „buzzwordy“? 7 důvodů, kdy si dát pozor

Marketingové trendy nebo „buzzwordy“? 7 důvodů, kdy si dát pozor

Tisk

buzzwordy perexNa internetu najdeme velké množství článků, jejichž autoři se snaží shrnout a predikovat marketingové trendy pro daný rok. Marketéři chtějí držet prst na tepu doby, aby trendy sledovali a využívali. Někdy to však není dobrý nápad. Společně s kreativní agenturou Fairy Tailors uvádíme 7 důvodů, proč by lidé měli být u sledování trendů opatrní a kritičtí.

 

1. Obecné principy se vydávají za trendy

Storytelling byl v roce 2015 důležitým marketingovým trendem. Bylo vyprávění příběhů novým směrem, kterým by se náš obor začal ubírat? Samozřejmě nebylo. Storytelling totiž není trend, ale nedílná součást marketingové komunikace. Vyprávění příběhů je přece samotná podstata toho, co jsme vždy dělali! „Totéž platí pro vysvětlení smyslu, budování důvěry nebo zprostředkování firemní vize. Nic z toho není trend, vše jsou nezbytné komponenty, bez kterých jsme se nikdy neobešli,“ uvádí Ondřej Tyleček, marketingový ředitel kreativní agentury Fairy Tailors.

buzzwordy2


2. Mnohé trendy jsou každý rok stejné

Influenceři, personalizace, umělá inteligence, data-driven marketing. Lze vůbec mluvit o trendech, když se v článcích beze změny opakují už po mnoho let? Z mnoha někdejších trendů se nakonec stala standardní součást komunikace. Využití influencerů nebo sociálních sítí není trend, ale běžná položka media mixu.

3. Pozor na zavádějící výklad

„Ti mladí dnes pořád koukají do telefonu,“ rozčilují se boomers, zatímco se sami každý večer od osmi do jedenácti dívají na televizi. Potřebu relaxovat a sledovat média máme všichni, mění se jen způsob, jakým to děláme. Mladší generace nepochybně konzumují obsah jiným způsobem než jejich předchůdci, čas strávený před obrazovkou je ale nakonec obdobný. Přes nesporný nástup sociálních sítí i mladší lidé stále sledují televizi, jen u toho v ruce zároveň drží svůj smartphone a projíždí Instagram. Lidé ve věku 25–34 let dle průzkumu Atmedia sledují televizi průměrně 2 hodiny 17 minut denně. „Růst času stráveného na sociálních sítích tedy nutně nemusí znamenat pokles času stráveného sledováním televize. Jistě však znamená pokles pozornosti, kterou mladší diváci televizi věnují,“ doplňuje Ondřej Tyleček, z kreativní agentury Fairy Tailors.

4. Nemusí to fungovat v každém odvětví

Některé trendy jsou z globálního pohledu významné, ale v konkrétních případech je jejich následování obtížné. Chatboti jsou skvělí a vašemu customer care týmu ušetří spoustu práce, ale pokud jste v prémiovém segmentu a máte náročnou a konzervativní klientelu, která očekává špičkový zákaznický servis, možná bude lepší tento trend vynechat. Udržitelnost je důležité téma, ale pokud jste síť čerpacích stanic, jejíž business stojí na prodeji fosilních paliv, pak budete muset kolem tématu udržitelnosti našlapovat velmi opatrně, abyste zůstali uvěřitelní. Právě trend udržitelnosti v posledních letech zaujal mnoho firem, které ve skutečnosti udržitelně nejednají, ale rády by to o sobě tvrdily. „Značky obviněné z greenwashingu nám ukazují, kam vede neuvážené následování trendu bez opory ve skutečném jednání firmy. V marketingové komunikaci platí, že lež má krátké nohy a co o sobě značka říká, to musí také dělat,“ upozorňuje Tyleček z Fairy Tailors.

buzzwordy1

5. Nemusí to fungovat v každé zemi
Inkluzivní marketing je výborná věc, ale má svá úskalí. Supermarket Lidl, který do svého českého letáku použil fotku černošského modela, by mohl vyprávět. Zároveň je nutné smeknout před marketingovým týmem řetězce, který kritiku odmítl a situaci využil ke zdůraznění hodnot značky. „Přesto považuji téma inkluze v marketingu v podmínkách etnicky a kulturně poměrně homogenní České republiky za výbušné. Je to příklad globálního trendu, jehož lokální využití je nutné pečlivě zvážit,“ dodává Ondřej Tyleček, marketingový ředitel kreativní agentury Fairy Tailors.

6. Nemusí to fungovat na každou cílovou skupinu

Některé značky na TikToku válí, ale pokud má vaše cílovka přes třicet, navrhuji jiné kanály. Než začnete bezhlavě využívat nejnovější trendy, přesvědčte se, že jsou pro vaše zákazníky relevantní a přináší jim přidanou hodnotu.

7. Best practice je pouze good practice

Přestože články o marketingových trendech radí, že máte psát krátké a úderné copy a natáčet rychlá videa, pamatujte, že dobrý obsah si své diváky najde. Čím jsou vaši followers starší, tím delší copy budou ochotní číst. To, že z makropohledu dobře fungují videa na pár vteřin, neznamená, že nebudete mít úspěch se skvělým, avšak obsažnějším videoobsahem. „Trendy jsou dobrý sluha a špatný pán. Neřešte trendy, jděte po podstatě. Dělat skvělou kreativu postavenou na pevných základech bude trendy vždy,“ říká marketingový ředitel fairytailors.cz Tyleček.


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

10. díl seriálu Březen, za kamna vlezem – nejlépe s knihou (tištenou, elektronickou, audio)

10 BMC perexBřezen býval měsícem knihy, starší ročníky si to dobře pamatují. Asi i v dřevních dobách býval touto dobou propad prodejů (i když se na ně asi tenkrát tolik nehrálo) a tak byl jarní měsíc vybrán jako vhodný ku čtení. Na nějaký čas nám, milovník...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Culturea 2014 – Zlínské seznámení se zeměmi divů

culturea 200V uplynulých dnech se ve Zlíně uskutečnil druhý ročník kulturního festivalu Culturea, který pořádá Fakulta multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Letos se nám představily dvě podmanivé země – Indie


Literatura

Příběh jedné rodiny na pozadí politických událostí. Neobyčejné osudy obyčejných lidí

200 hostJsem dítě devadesátých let. Narodila jsem se po revoluci a totalitu poznala jen z vyprávění. STB, domovní prohlídky, prověrky a nakonec i cinkání klíčů si umím jen představovat. Doposavad jsem se s realitou minulosti – o...

Divadlo

Muzikálová verze oscarového snímku měla premiéru v Brně

grandhotel perexTak jako kdysi Vídeň uvedla do světa operetu, tak se v Americe, na Broadway narodil muzikál. Každým rokem tam vznikají nová a nová díla, ne všechna však vydrží v repertoáru těch divadel víc měsíců a ne všechna se dostanou dál do světa....

Film

Světoběžný dokumentarista Joris Ivens

ivens 200Akademie múzických umění vydala již několik zasvěcených monografií věnovaných světově uznávaným filmařům, najmě dokumentaristům (nalezneme tu jména jako Jean-Luc Godard, Chris Marker, Karel Vachek, Jan Němec). Nyní přibyl svazek pojednávající o Joris...