Reklama
Banner
Banner

Klasnová: „Spojilo se nespojitelné, proto vznikly problémy.“

klasnova katerinaSloučením Národního divadla a Státní opery Praha došlo, podle slov členky sněmovního podvýboru pro kulturu Kateřiny Klasnové (VV), pouze k technickému spojení dvou operních domů. Je to drahé a logicky z toho podle ní plynou i personální problémy.

 


Dlouhodobě se zabýváte situací kolem sloučení Státní opery Praha a Národního divadla. Jak to začalo?

Jsem členkou sněmovního podvýboru pro kulturu a pamatuji si asi dvě nebo tři sezení s exministrem kultury Besserem, kdy jsme - politici napříč politickým spektrem - proti tomuto sloučení protestovali. Upozorňovali jsme na možné problémy, které z toho mohou vzejít, na to, že sloučení k ničemu dobrému nepovede, protože Státní opera je finančně poměrně  soběstačná. Tehdy dokonce existovala i nabídka ze strany primátora hlavního města Prahy, že by se město na jejím financování podílelo, že by mohla vzniknout metropolitní opera, což byl podle mě dobrý nápad.

Podle Bessera ale zřejmě ne…

Tehdejší ministr Besser razil transformaci hlava nehlava. Věděl, že neobstojí s tím, že to bude umělecky přínosné, a tak jeho jediným argumentem bylo, že opera si ekonomicky polepší. Říkal, že transformací se ušetří obrovské peníze. Dnes je ale už zcela jisté, a potvrdil to i náměstek ministerstva kultury Sankot, že ekonomický zázrak Bessera se nekoná. Ba naopak, že sloučení nikdy nebude znamenat finanční úsporu, ale vždy to bude znamenat moloch, do kterého se bude sypat mnohem víc peněz.
 
Ve slučování Národního divadla a Státní opery Praha ministerstvu kultury hodně pomáhal nedávno odvolaný ředitel ND Ondřej Černý. Co říkáte na jeho nedávné odvolání?

Jelikož se spojilo nespojitelné, logicky to generuje obrovské personální problémy. Třeba takové, že proti současnému pověřenému řediteli Národního divadla Václavu Pelouchovi  protestují odbory Státní opery, předtím byly zase potíže s ředitelem Černým. Důvody pro odvolání Černého nepochybně existovaly, vědělo se, že hospodaření Národního divadla není v pořádku. Paradoxem ale je, že nynější pověřený ředitel byl pravou rukou Černého. Proč byl dosazen, když byly výtky k hospodaření Národního divadla, což ministryně kultury potvrdila?

klasnova katerina

Vy jste s ministryní kultury o situaci ve sloučených subjektech hovořila?

S ministryní jsem hovořila o tom, že nejlepší by bylo od spojení Státní opery a Národního divadla odstoupit. I o tom, že exministr Besser nám nikdy nepředložil ekonomickou analýzu nebo uměleckou vizi. Došlo pouze k technickému spojení dvou operních domů, nic víc. Paní ministryně už ale nechce ustoupit. Škoda, že nemá více odvahy poté, co si ekonomickou analýzu nechala vypracovat. Při jednání s ministryní pro mě bylo novinkou, že se bude dělat rekonstrukce Státní opery, i když exministr Besser od tohoto záměru pomalu ustupoval. Teď je jisté, že se dělat bude. Asi za chodu, první odhad je 360 milionů korun. Přitom podle lidí ze Státní opery je budova v poměrně dobrém stavu a na bohatou rekonstrukci by stačilo pár desítek milionů.  Časem se možná ukáže, v čem bude ta „výhodnost“. Bylo by zajímavé sledovat, jestli v budoucnu náhodou nedojde k rozprodeji budov Národního divadla, protože má některé lukrativní budovy včetně velkého areálu bývalého anenského kláštera. Zakopaný pes je nejspíš v takové „výhodnosti“.

Foto: Archiv Kateřiny Klasnové



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

IVETA SVOBODOVÁ

spisovatelka

Film:


DÍTĚ BRIDGET JONESOVÉ

Do kina jsem vyrazila s obavami. Byla jsem druhým dílem dokonalé Bridget dost zklamaná a tak jsem čekala spíš nastavenou kaši. Nedělala jsem si velké naděje. Uběhla spousta let, hlavní protagonisté zestárli a Hugh Grant dokonce odmítl spolupráci na třetím pokračování. Také se dost dlouho odkládalo natáčení a ladil se scénář. O to víc jsem byla překvapená, že jsem se dvě hodiny bavila a ostatní v sále také. Už ani nevím, kdy naposled jsem slzela smíchy. Renée Zellweger, Colin Firth a Patrick Dempsey byli prostě fantastičtí a skvěle jim sekundovala sarkastická gynekoložka v podání Emmy Thompson. Ta se také podílela na scénáři, režie se opět se ctí chopila, tak jako u prvního dílu, Sharon Maquire. Jestli se chcete pobavit a uvolnit se, nenechte si ujít Dítě Bridget Jonesové, opravdu to stojí za to.

Banner

Anketa


Chat s osobností

Partneři

Čtěte také...

Celé znova „Chceme si Pošembeří tour užít, a pobavit lidi a vlastně i sebe!“

Cele znova 200Regionu Pošembeří v dubnu až květnu bude žít akcí s názvem Pošembeří tour, jejíž tváří se stala skupina Celé znova. My jsme toho využili a pořádně jsme vyzpovídali Stanislava Potměšila. Ten nám prozradil více o životě na vesnici (pohoda na v...

Nové komentáře

Facebook

Google+

Twitter


Bohumil Hrabal a Josef Král – pábitelé, co létají střemhlav i v kleci

stremhlavylet perexNovinář a historik Josef Král (nar. 1933) je autorem textů, vznikajících mezi léty 1984– 2011. Začal je psát ve svých šestačtyřiceti letech. Hranaté míčky s hřebíčky napřed vyšly samizdatem, neboť...

Bomba taneční sezóny, divadelní reality show i bejbypank pro děti a jejich rodiče

roxy be twentyV pondělí 15. října vypukne v prostorách ROXY a NoD týden BE TWENTY - sedmidenní oslavy 20. narozenin jednoho z nejstarších a nejvýznamnějších tuzemských klubů, který se pro mnohé stal ...

Poctivý životopisný film o legendách zločinu

zlocin 200Film Legendy zločinu (2015) je povedený snímek o klasickém gangsterském tématu, který ale patří mezi ty nejlepší, které kdy byly natočeny. Nechybí mu nic, zakládá se na skutečné události, je v něm zločin, krev i humor, ale celé to je navíc dost m...

McCafferty v Malostranské Besedě. Karel Gott a Anna K. tleskali ve stoje!

alt Páteční večer 25. května byl v Malostranské besedě pěkně živý. Vystoupení lídra kapely Nazareth Dana McCaffertyho přilákalo hned několik známých osobností, které se netajili sympatiemi a odměnili skvěle zvládnuté ar...