Jana Koubková: „Dobrá muzika je prostě dobrá muzika, je jedno, do kterého stylu patří“

Jana Koubková: „Dobrá muzika je prostě dobrá muzika, je jedno, do kterého stylu patří“

Tisk

Koubkova Jana 200K Janě Koubkové právem patří spousta přívlastků; je jedinečná (nejen) jazzová zpěvačka, skladatelka, moderátorka, která na pódiu i v rádiu skvěle komentuje jednotlivá čísla; a má mimořádný básnický talent, jímž komentuje veřejné dění. Její veršované hlášky mají myšlenku i vtip. Jedním dvojverším ozdobila i naše povídání: „Mé heslo: Zpívat se musí, covid se tím dusí!“

 

Rozhlasoví posluchači, mezi nimi i já, máme moc rádi každý čtvrtek dopoledne na stanici Vltava vaše hudební půlhodinky. Připadá mi, že je děláte s chutí, a že vaše invence a dramaturgické nápady by vystačily na dvakrát tak dlouhý pořad. Nemýlím se?

Nemýlíte. Chci svými Jazzovými dopoledními půlhodinkami posluchače bavit, třeba i rozesmát, protože jazz má spoustu nádherných podob. A už vůbec nemíním posluchače poučovat o nějakých stylech. Na to jsou jiné záslužné pořady. A taky si do toho s chutí rýmuji svou zvukomalebnorytmickoptákovskou poezii i poezii skvělých kolegů. K tomu si vybírám fajn zpěváky, kteří tu najazzlou pohodu vyjadřují.

Jste tělem i duší nepokojný, dynamický člověk, odkud se to ve vás vzalo?

Tak to asi jsou koubkovské geny za které já osobně nemůžu. Od šesti let jsem zpívala ve sboru doktora Bohumila Kulínského, sportovala jsem v lehké atletice, gymnastice, vodním slalomu. Všechno mi prostě šlo a bavilo.

Je obdivuhodné, že s léty se u vás skoro nic nemění: hlas, autorská invence, svěžest nápadů, ani temperament. Jak to děláte?

To souvisí s předchozí odpovědí. Jsem holt taková Jana Koubková. Nechtěla jsem být zpěvačkou, ale novinářkou, a když se mi to nepovedlo, novinařím i v tý muzice. Všeho si všímám, vše mě zajímá. A to se prolíná i s mým hudebním názorem. Třeba i s mou životosprávou, pohybem, schopností něco zorganizovat, vymyslet. Najít si k sobě skvělé kolegy atakdále. A mohu se i pochlubit i svými posledními knížkami Koubkokvoky a Básně z jazzové dásně, vydal Galén.

Pokud se nepletu, píseň a klip Blues (ne)ohrožené seniorky zrodil covid. Měla jste s ním osobně co do činění, zaútočil i na vás? („Covid, co teď řádí, není vybíravý,“ zpíváte ve své písni.)

Covid na mě zdravotně nezaútočil, ale zaútočil na moji svobodu, možnost dělat si dál svou práci, kterou mě vlastně na dlouho zakázal; a i teď je s koncertováním potíž. Prostě mne úplně vyhodil z životního rytmu, na který jsem léta zvyklá.

Mimochodem, je to krásná „bilanční“ píseň Jak to přijde, že se nebojíte být takhle osobní a upřímná?

Známý americký jazzman Quincy Jones tvrdil, že jazz je člověk, který o sobě mluví vždycky pravdu. A já to mám nejen kvůli jazzu, ale pravda přece vítězí, ne? A hlavně si myslím, že přiznáním svých neduhů dodám sílu i jiným lidem, kteří též zažívají nepohodu. Jde hlavně o to jít dál i s těmi neduhy. Život za to stojí, proto se i já snažím mít chuť žít!!

Jak připomínáte, v uplynulých dvou letech pandemie i vám omezila veřejné vystupování, koncerty. Přišla jste o hodně? A co jste v tom nepříjemném mezičase dělala?

Co mi vlastně udělal, trval hrozně dlouho. Nemožnost plánovat koncerty, scházet se s kolegy, kteří mají děti, rodiče, prarodiče a bojí se, aby něco nechytili. Takže „zkoušíme“ po internetu a mobilu... A já si nemám s kým aspoň popovídat, trčím v samotné samotě v nevědomí, jak dlouho to bude trvat. Jo, hodně čtu, procházkuju a snažím se něco vymyslet. Jenže ono to jaksi nejde…

Na nedávném říjnovém koncertě v rámci festivalu MENE TEKEL to ovšem vypadalo, že se žádná pauza ani nekonala. Jako byste byla na pódiu dva tři dny předtím. Jaký jste měla z toho koncertu pocit vy osobně?

Koncert v rámci Mene Tekel byl velkým osvěžením pro všechny muzikanty i publikum v téhle těžké době. A já už tři týdny předem doma řvala, zpívala s cédéčky, abych ten zlenivělý hlasivkový sval rozpohybovala a taky se rozdejchala, protože jazzová zpěvačka nejen zpívá, ale i improvizuje jako nástroj, komunikuje s muzikanty, publikem a svítí na ni světla, a ona pořád stojí a zpívá celým tělem. No taky jsem si na chvíli sedla, když kolegové hráli Dvořákovu Humoresku … Koncert se každopádně vyvedl!

Vaše současná Skupina Jany Koubkové je mnohá v řadě. Máte spočítáno, kolik skupin a souborů jste během své kariéry založila?

No, zase tolik jich nebylo, protože jsem si uměla vždycky najít nejen výborné muzikanty, ale zároveň i skvělé člověky a tím pádem se všichni tak nějak různě prolínáme. Ať už to byl Horký dech s Michalem Pavlíčkem, Hot Tety, Jazz Q M. Kratochvíla, E. U. Band s Peterem Lipou, JazzHalf Sextet s Viktorem Kotrubenkem; od vstupu do EU v r. 2004 se mnou hraje pianista Ondřej Kabrna, kolem kterého se obsazení různě střídá v Quartetu s Janem Kellerem na violoncello, Vítem Švecem na kontrabas a Janem Červenkou na bicí. A koncertujeme spolu i v DUU. Spíš je dobré podívat se na www.janakoubkova.cz na mou diskografii, kde to všechno je...

koubkova jana1

Zakládala jste taky hudební festivaly i další akce. Myslíte, že v současné době - bez ohledu na pandemii - je hudebních potažmo jazzových festivalů a přehlídek dost?

Letos uplynulo 40 let od mého založení 1. festivalu pro jazzové, bluesové a rockové zpěváky pod názvem VOKALÍZA v roce 1981. Táhla jsem to do r. 2000, ale nejdůležitější to bylo do r.1989. Pak už všichni mohli všechno – doba se změnila, nikdo nikomu nic nezakazuje. Různé festivaly a přehlídky různě fungují, jen bohužel o tom hodně rozhodují peníze! Nemáš? Neuděláš! A taky ty technické vymoženosti jako internet, YouTube, Facebook atd.

Prosím, řekněte pár slov ke své osobité autorská tvorbě: Které vaše písničky mají u publika největší ohlas – teď se to často posuzuje podle počtu kliků na YouTube –, a které máte nejradši vy?

Pokud se moje písničky k publiku dostanou, tak úspěch mají. Jenže bohužel česká rádia jako Radiožurnál, Dvojka a podobně mé jméno nezajímá, protože jsem označena jako jazzová zpěvačka, a o to je nezájem. A přitom já nejsem jen jazzová! Mám hodně pěknejch písní s mými texty, ale to si v rádiích ani neposlechnou. Jen občas na stanici Vltava. A které mám nejradši? Všechny! Ve všech je radost z muziky a společného tvoření s kolegy. Ale k jedné z prvních, ke skladbě Karmelitská – byla i s dívčím sborem – mám jakousi úctu.

Ráda střídáte styly, ve kterém je vám nejlépe?

Pravda, vyzkoušela jsem si různé styly a v každém z nich mě bylo vždycky dobře, jinak bych je ani nezkoušela. Každý z nich se v mém projevu různě objevuje a dohromady tvoří hudbu Jany Koubkové, za kterou si stojím!

Co pro vás znamená jazz?

Jazz je parádní druh hudby, ve kterém si každý vybere: od blues, swingu, mainstreamu, latin, ethno, freejazzu až po fusion... A je to tak, jak říkal Miles Davis: „Vždycky jsem nenáviděl škatulky. Vždycky. Nikdy jsem si nemyslel, že by pro ně mělo být v hudbě místo. Dobrá muzika je prostě dobrá muzika a je úplně jedno, kam patří !!!“

Cítíte se být víc autorkou textů, skladatelkou nebo interpretkou?

Cítím se být tím vším dohromady. Jedno bez druhého a třetího ani nejde.

Když moderujete své rozhlasové pořady nebo veřejná vystoupení, umíte skvěle vybírat z textů jiných autorů. Musíte k tmu asi hodně číst a sledovat literaturu…

No jasně. Dobrá literatura je základ všehomíra – dozvědět se, poznat nové názory, srovnat je s těmi svými. Teď třeba čtu Kunderův román Nevědění, který u nás nově vyšel.

Proč vás oslovuje beatnická poezie?

Beatnici? Pro mne znamenali svobodu a živočišnost ve vyjadřování. A fronty před knihkupectvím na vydání třeba Jacka Kerouacka Na cestě, A. Ginsberga, L. Ferlinghettiho a jiných. Zvláště za minulého režimu to byla oáza svobodných myšlenek.

koubkova jana2

Hodně jste cestovala. Která země vám utkvěla v paměti nejvíc?

Všechny země mám v paměti s velkou úctou. Třeba mám krásné vzpomínky na Ivory Coast – Pobřeží slonoviny v západní Africe, hlavně na spontánnost publika, kde jsem zpívala s hráčem na balafon Aly Keitou. Balafon neměl půltóny, takže jazzové standardy a blues nešlo bez půltónů zpívat. A přesto jsme krásně komunikovali i s publikem přes vzájemné naslouchání, usmívání a improvizování …

Kdy a kde kromě rozhlasu vás může publikum v nejbližší době vidět a slyšet?

„Nejbližší doba“ s covidem se těžko plánuje. Zatím mám potvrzeno 8. února Znojmo, 9. února tamtéž workshop a pak 11. února v Jazzové osvěžovně ve Frýdlantu. No s koncerty je to bída...

A nakonec: jak na Vinohradech vzpomínáte na Malou Stranu?

Když jsem těch čtyřicet let žila na Malé Straně v Karmelitské, byly jiné časy. Lidi se tam znali jak v obchodech, tak na ulici. Hlavně Malostranská beseda byla centrem pro kumštýře všeho druhu, i za komunismu to tam nějak žilo... Teď tam vládnou Italové a ti, co prostě mají peníze, a už tam není ta fajn atmosféra jako dřív. Tady na Vinohradech se mi líbí mezi těmi krásnými starými činžáky i malými obchůdky a vinotékami. Jo, je mi tu dobře.

Zdroj foto: © Emil Bratršovský, Janakoubkova.cz


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Seriál k měsíci čtenářů: Knihovny pro K21, Vesec

brezen-mesic-ctenaru 200Regály plné knih, u počítače dáma či pán, který obřadně přebírá vracené knížky a zapisuje nově vypůjčené. Místnost specificky vonící – tak voní jenom tištěné publikace, stojící jako vojáci v řadách. V sále tichý šum, jak čtenáři listují, tiše rozmlo...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Už dávno jsem se smířila s tím, že nejsem a nebudu dokonalá

jidr200Asi ne náhodou jsem natrefila na tři knihy s líbivými a lákavě barevnými obaly. První se jmenuje Meč pánů z Velhartic, druhá Meč a dívka z Herštejna a ta třetí Meč, srdce čarodějky. Jsou to knihy pro malé čtenáře a mají společnou autorku – Jindřišku Mend...


Literatura

Tiché roky přináší velmi silný a lidský příběh

tiche roky kniha 200Vydání Tichých roků Aleny Mornštejnové se podle mě stalo velkou událostí letošního jara. Po úspěchu autorčiny předešlé knihy Hana není divu a humbuk kolem ní považuji za opodstatněný.

 

...

Divadlo

Na podzim do divadla: A voda stoupá

200divO prázdninách divadla nehrají představení, ale připravují se na další sezonu. Díky nám si můžete vybrat, na co se v podzimních měsícíchzejdete podívat. V listopadu si můžete vyrazit do Divadla Rokoko na komedii A voda stoupá.

...

Film

Nedotknutelné něžnosti ovládly francouzské kino

altV lidském životě lze nalézt spoustu zátěžových situací na hranici snesitelnosti, ať již se týkají vlastních nesnází (zvláště závislosti na cizí péči) nebo obrazné i doslovné ztráty těch nejbližších, to jest v první řadě partnera či dětí. Tato traumata prozko...