Vegetariánka ani zdaleka není jen o bojkotu masa

Vegetarianka 200Ve vydavatelství OneHotBook vyšla kniha Vegetariánka, která v roce 2016 získala cenu Man Booker International. Jedná se o podmanivé dílo jihokorejské autorky Han Kang a interpretaci dostali na starosti hned čtyři interpreti.

Han Kang se narodila v roce 1970 a pochází ze spisovatelské rodiny. Vystudovala korejskou literaturu, koncem 90. let absolvovala seminář tvůrčího psaní na univerzitě v Iowě. Roku 1993 debutovala jako básnířka a povídkářka, za svá díla získala v Koreji několik ocenění. Román Vegetariánka je její první próza, která byla přeložena do angličtiny a v roce 2018 vyšla v češtině i její další kniha s názvem Kde kvete tráva.

Kniha je rozdělena do tří částí: Vegetariánka, Mongolská skvrna a Hořící stromy. Hlavní hrdinkou je Jonghje, která se jednoho dne probudí z krvavé noční můry a její život se začne dramaticky měnit. Ze všeho nejdřív přestane jíst maso, tím pádem hubne a začíná být nemocná jak fyzicky, tak psychicky. To vše sledují také její blízcí a na jejich vztahu je zde ukázáno, jaké je postavení ženy v dané společnosti a jak to nemá lehké.

Vegetarianka interpreti

Vypravěčem je kromě Jonghje také její manžel, švagr a sestra. Každá postava je úplně jiná, s čímž pracuje také interpretace audioknihy. Projev Martiny Krátké jako Jonghje zní jakoby z dálky, je odosobněný a plný skrytých děsů. Občas také působí hodně pronikavě, za což jsou zodpovědné také výrazné pauzy v řeči. Pravým opakem je pak postava manžela v podání Filipa Kaňkovského. Ten je takový arogantní machýrek a kariérista a v jeho hlase se opravdu promítá potřeba Jonghje plně ovládat. Hlas švagra, Marka Holého, mi z počátku s Kaňkovským trochu splýval, ale jejich projev je odlišný. Švagr má v sobě totiž duši umělce a Jonghe se pro něj stává objektem sexuálních fantazií. V závěru knihy se pak objevuje postava sestry Inhje, které Zdeňka Žádníková Volencová vetkla do hlasu jakousi rozvážnost, ale také starostlivost spojenou se sesterskou láskou.

Vegetariánka je zvláštním dílem a opravdu pro nás představuje něco úplně odlišného. Já dílo brala jako setkání se s jihokorejskou literaturou, což se mi splnilo. Místy jsem žasla, ale nějak jsem si k hrdinům nedokázala vytvořit sympatie a při čtení jsem čekala na nepopsatelné „něco“, co nepřišlo. Možná by to chtělo číst knihu, nebo poslouchat s větším soustředěním a zaujetím a více hledat informace skryté za řádky. Nebo zkrátka jen nejsou takové knihy pro mě. Já už bych se tedy k Vegetariánce nevracela, ale to nic nemění na kvalitě audioknihy i knihy samotné.

Vegetarianka obalka

Vegetariánka
Autor: Han Kang
Interpreti: Martina Krátká, Zdeňka Žádníková Volencová, Marek Holý, Filip Kaňkovský
Vydavatelství: OneHotBook
Délka: 6 hodin 8 minut
Typ: audiokniha
Hodnocení: 68 %

Šárka Eliášová: Tak se prozpívávám a protancovávám...

sarka 200Pokud hodláte vyrazit do Londýna, je dost možné, že v parku nebo v klubu narazíte na skupinu The Shinings.

P. D. Jamesová: Zahalte jí tvář

james 200První detektivní román anglické spisovatelky P. D. Jamesové právě vychází na CD. Audioverze vznikla na základě rozhlasové úpravy pro BBC v překladu Kateřiny Hilské.

...

Jak se ve válce utváří mentalita lidí?

moralni dilema 200Druhá světová válka stále patří k nejčastěji zkoumaným historickým skutečnostem.  Anglický historik Michael Burleigh, od něhož známe již Nové dějiny Třetí říše a Pozemské mocnosti, však v objemné, více než sedmisetstránkové knize MOR...

Program Divadla Kalich na září 2017

m 2122Pojďte se s námi podívat na program Divadla Kalich v měsíci září.

...

Křečovitá taškařice Život je život/ dvojrecenze

zivot je zivot perexJak moc se liší pohled našich dvou redaktorů na komedii Život je život? Jan Jaroš uvádí: Milan Cieslar - po diváckém úspěchu "nekorektní" komedie Láska je láska - zjevně již opustil někdejší u...