Freyju s Huldarem tentokrát spojí Panenka

panenka 200Královna islandské krimi Yrsa Sigurðardóttir přichází s další knihou! Tentokrát se jedná o pátý díl s Freyou a Huldarem s názvem Panenka.

Jak to tak u knihy této islandské spisovatelky bývá, prolíná se v nich hned několik příběhů, které se později spojí. Hned ten úvodní představuje Dísu s dcerou Rósou. Ty jsou s kolegou z práce na výletě na rybářské lodi a uloví starou rozbitou panenku. Malá Rósa si ji chce vzít domů a následujícího rána je panenka pryč a Dísa leží v koupelně v tratolišti krve mrtvá. Na druhé straně detektiv Huldar pátrá po lidských ostatcích na mořském dnu a bojuje s identifikací nalezených kostí. Do toho policie řeší brutální vraždu bezdomovce a do toho se objevuje Freya mající na starosti asistovat u případu nahlášeného sexuálního zneužívání v domově sociální péče o nezletilé.

Tyto jednotlivé zápletky se postupně navzájem propojují a autorka přednáší čtenářovi spoustu motivů. V ději figurují jak drogy, tak peníze i vztahy a vše dolaďuje nevlídná atmosféra Islandu. K tomu je zde opět chemie mezi Huldarem a Freyou a čtenáři Yrsy musí skákat nadšením. Já se k nim rozhodně řadím, protože jsem se do Panenky okamžitě zakousla a moc si čtení užívala.

Oproti předchozím dílům byla Panenka rozhodně méně brutální a možná i trochu jiná, ale opět propracovaná a velmi dobře napsaná. Někteří si stěžují na rozvláčnost, a naopak odbytý konec, ale tak to u detektivek někdy bývá a mně to v tomto případě opravdu nevadilo a Panenku považuju za velmi dobrý díl.

Yrsa Sigurðardóttir (1963) je celosvětově uznávaná islandská autorka detektivní a thrillerové literatury. V roce 2005 vydala svůj první detektivní román Poslední rituál (Metafora, 2007), který jí okamžitě vysloužil přídomek „královna severské krimi“ a který znamenal začátek oceňované série s právničkou Tórou Gudmunsdóttir. Své postavení jedné z nejlepších detektivních autorek současnosti upevnila řadou samostatných thrillerů, jež byly dosud přeloženy do více než 30 jazyků, a především pak v roce 2014 románem DNA (Metafora, 2017), prvním dílem volné série s dětskou psycholožkou Freyjou a detektivem Huldarem. Na ten hned o rok později navázala druhým dílem Černá díra (Metafora, 2018) a posléze třetím dílem Katarze (Metafora Grada, 2019) a čtvrtým Poprava (Metafora Grada 2021). Novinky o Yrsiných knihách můžete sledovat na facebookové stránce Yrsa Sigurðardóttir CZ.

panenka

Panenka
Autor: Yrsa Sigurðardóttir
Překlad: Hana Sichingerová
Žánr: krimi, detektivka
Nakladatelství: Metafora (Grada)
Počet stran: 432
Hodnocení: 91 %

Přečtu kolem pětačtyřiceti knih za rok a nejradši mám šálek dobrého kakaa

Vrata3Vratislav Šálek patří mezi výrazné osobnosti magazínu Kultura 21, pro který pilně pracuje již řadu let. Jeho hlavní pracovní náplní je komunikace s nakladatelstvím a zprostředkovávání knižních výtisků k recenzi. Co na sebe v rozhovoru prozradil?

Napínavá zamotaná detektivka: Bez viny

bez viny 200V září vydalo nakladatelství Ikar další knihu nejúspěšnější německé autorky Charlotte Linkové. Detektivní příběh Bez viny je třetím dílem knižní série Kate Linvillová a Caleb Hale a přinese nám pořádně zamotaný případ.

...

Hra na lež

lez200Tak pěkně tenhle příběh začal. Dvě spokojené rodiny, cíle, plány, radosti i běžné starosti. Mít doma dospívající dceru není vždycky jednoduché. Každá má svoji povahu a chová se tak, jak je jejímu věku přiměřené. Ale ruku na srdce – v období puberty se obča...

Pozemšťan. Premiéra ONE MAN SHOW v Divadle Bolka Polívky v Brně

Pozemstan perexDruhou premiérou letošní sezony byla pod patronací principála Bolka Polívky 5. dubna autorská inscenace Pozemšťan v podání herce Pavola Seriše a v režii Hany Mikoláškové. Komediální pantomimou a vlastními komentovanými vstupy herec vypráv...

Tibetští mniši a televize

altFilm, který se může pyšnit nálepkou “první skutečně tibetský film”, Tiché svaté kameny, odpovídá kritériím profesionálního filmu délkou i technickým zpracováním. Herecké obsazení je sice poskládané z neherců, ale i ti pod režijním vedením ...