Les nás může mnohé naučit a je potřeba se o něj starat

Moudrost lesa 200Nakladatelství Kazda vydalo další knihu lesníka a především milovníka přírody Petera Wohllebena, tentokrát s názvem Moudrost lesa.

Kniha je rozdělena do několika větších kapitol, mezi které patří například Kultivované stromy, Lov, Naše lesy, Divoce rostoucí stromy, Pod ochranou, Kdo tahá v lese za drátky nebo Pod vrcholky stromů a níž nebo Budoucnost lesa. Autorovým cílem bylo ukázat, jak je potřebné mít pevný a zdravý vztah s přírodou kolem nás a předává, co jej samotného les naučil.

V úvodu se čtenář dočte osobní vyprávění o tom, jak se Peter Wohlleben stal hajným a jak měl první les a musel se naučit své profesi. Poté je odborný a zabývá se fungováním lesa jako takového, zatímco závěr hraje na poněkud ekologickou strunu a zabývá se tím, jakou má les budoucnost a jak ho můžeme chránit. Moudrost lesa obsahuje podle mého názoru tak nějak od každého něco a tím pádem je poněkud nesourodá. Těžko říct, zda to vadí, nebo jde o ozvláštnění. Každopádně přiznávám, že něco se mi četlo lehce a rychle, něco zase hůře. Musela jsem se více soustředit, občas přeskakovala očima dál a dál a vychutnávala si hlavně různé autorovy příhody a názory.

Velmi mě zaujalo například povzdechnutí v části Lov a její podkapitole nazvané Pryč s lovem?, kde se Peter Wohlleben pozastavuje nad tím, že lov nečekají významné reformy, ale měl by se alespoň zprofesionalizovat, protože k získání loveckého lístku stačí několika týdenní kurzy. „Dokonce i senioři, kteří sotva vylezou na posed, zacílí třesoucí se rukou na divočáka či jelena. Je to pak div, že při lovu pravidelně dochází k těžkým zraněním? Podle toho, zda věříme číslům mysliveckých sdružení, odpůrců lovu či statistických úřadů, je to v německy mluvících zemích každoročně až osm lidí, kteří přicházejí o život právě takhle. Jednu z nejnebezpečnějších činností vůbec, užívání zbraní na jednom z nejhustěji osídlených území světa, vykonává armáda laiků.“ (str. 135)

Nicméně Peter Wohlleben je jedinečná postava, ke které si snadno vybudujete sympatie. Je jasné, že přírodu opravdu miluje a záleží mu na ní. Navíc má spoustu znalostí i zkušeností a já jsem moc ráda, že se je neustále snaží předat dalším a dalším lidem. Moc mě také potěšilo, že při čtení ani nejde poznat, že jde o zahraničního autora. Může za to fakt, že Německo je od nás blízko a navíc jsou v knize místy také doplněna různá česká fakta, za což patří dík hlavně nakladatelství.

Pokud rádi vyrážíte do lesa, nebo se chcete dozvědět více o práci hajného, tak po knize Moudrost lesa určitě sáhněte. Dozvíte se spoustu zajímavých věcí a určitě se také zamyslíte.

Peter Wohlleben studoval lesnictví a pracoval 23 let na lesní správě v Porýní-Falc. Ze zaměstnání odešel, aby se mohl věnovat ekologicky orientovanému lesnímu hospodářství a v roce 2016 založil také Lesní akademii. Své znalosti a zkušenosti předává prostřednictvím knih, seminářů, lesních toulek nebo v různých televizních pořadech. Mezi jeho další knihy vydané u nás patří například Tajný život stromů. Co cítí, jak komunikují , Citový život zvířat, Les návod k použití nebo Tajná síť přírody. Jak stromy vyrábějí mraky a žížaly regulují divoká prasata.

Moudrost lesa

Moudrost lesa
Autor: Peter Wohlleben