Tristan Gooley: Orientace v přírodě

Tristan Gooley: Orientace v přírodě

Email Tisk

orientace v prirode 200Na podzim vyšla v nakladatelství Alferia kniha pro všechny dobrodruhy a ty, kteří se rádi pohybují v přírodě a rádi by jí lépe porozuměli. Britský odborník na slovo vzatý Tristan Gooley nám poradí, jak se bez technik, strojů a nástrojů orientovat v přírodě jen na základě informací, které získáme z okolí.

 



Tristan Gooley (* 1973) je zakladatel školy orientace v přírodě. Vedl expedice na pěti kontinentech, zlézal hory v Evropě, Africe a Asii, plavil se přes oceány, pilotoval malé letadlo do Afriky a na Arktidu. Je jediným žijícím člověkem, který sám překonal Atlantik na lodi i v letadle. Je členem Royal Inbstitute of Navigation a Royal geographical Society a píše pro Sunday Times, New York Times a BBC.

Hned na úvod nás čeká Obsah, kde se dozvíme, co nás v knize čeká. Samozřejmostí je Předmluva: Dvě cetsy a Úvod s podtitulem Umění orientace v přírodě. Dále autor knihu rozdělil na osm hlavních kapitol: Diny a doliny: Země, Dokonalá iluze: Slunce, Nebeská klenba, Vrtkavý Měsíc, Moře, Živly, Tvorové a jejich zvyky a Kde jsem?. Na závěr tu máme oddíly Jednota: Epilog, nechybí obsáhlé Zdroje a poznámky, Bibliografie, Poděkování a Rejstřík.

Lidská schopnost orientace v přírodě má své limity, jsme omezeni svými znalostmi, které však nejsou v širším povědomí lidí. Navíc se v dnešní době spoléháme na moderní technologie a vymoženosti. To se tato kniha snaží napravit a ukázat nám, že můžeme najít správnou cestu díky porozumění přírodě na základě naší dedukce. V úvodu se dovídáme, co je to orientace, jak se vyvíjela a měnila, proč se jí věnovat a jak se připravit.

Autor se snaží ke každé kapitole napasovat nějaký příběh, pověst či báji a na jejím základě ilustrovat, proč je orientace tak důležitá. Spousta informací je člověku známá, ale autor je podává uceleně a přidává další poznatky a tipy, jak se orientovat v prostoru. Oproti některým zvířatům nám chybí vnitřní kompas, který by nám radil, a proto se musíme spolehnout na indicie, které nám poskytuje všemocná příroda. A důležité je třeba vědět i to, nejenom kam míříme, ale kde se právě nacházíme.

Orientace v přírodě bylo spíše odborné čtení, přímo nabité informacemi. Našli jsme zde celou řadu odkazů na staré báje a pověsti, ale i na vědce a další osobnosti. Informace byly až vyčerpávající, o tom žádná. Jen jsem čekala trochu záživnější čtení. Nicméně pro lidi, kteří svůj volný čas tráví aktivně někde venku a chtěli by o orientaci v přírodě vědět víc, je toto základ se vším všudy.

orientace v prirode

Název: Orientace v přírodě
Autor: Tristan Gooley
Originální název: The Natural navigator (2010)
Žánr: naučná literatura
Nakladatelství: Alferia
Rok vydání: 2018, pevná vazba
Počet stran: 278
Hodnocení: 70 %

https://www.grada.cz/orientace-v-prirode-10095/



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 
Banner

Rozhovor

Štěpán Pácl: „Boj proti přesile má smysl.“

paclSvět plný krátkých cest za rychlým uspokojením je silnou inspirací pro odvážné tvůrce. Divadelní režisér Štěpán Pácl si troufl na dramatickou látku, která byla v českých podmínkách dlouhá léta nezpracována. Ostatně – jd...

Hledat

Chaty s osobností

Z archivu...

Čtěte také...

LETNÍ TIPY nakladatelství VYŠEHRAD

vysehradHistorická detektivka, dobrodružný román, monografie emancipované šlechtičny a praktický rádce, jak poskytnout první pomoc.

...

Literatura

Jedna vražda stačí - Matylda na stopě 1

Mjedna vrazda staci 200ám ráda příběhy s detektivní zápletkou. Záhady mě přitahují ale spíš jako nezúčastněného posluchače, když se pak dozvím celý příběh od začátku i s rozuzlením, jsem šťastná. Kladu si otázku, jak bych se asi zachovala já v takov...

Divadlo

Zábavný kabaret o božské Marilyn

200divZnámé iniciály MM byly zárukou kasovního trháku i přesto, že jejich samotná majitelka a platinová kráska Marilyn Monroe byla velice nespolehlivá a svou image vystavěla na svém největším nešvaru - nedochvilnosti. Snad se i právem domnívala, že na hvězdu její...

Film

Zákruty filmové kolektivizace

altKdyž se na televizní obrazovce izolovaně vynoří nějaký film, zpravidla bývá pro nezasvěceného diváka obtížné zařadit si ho do přiměřeného kontextu, vnímat jej jako určitý korálek umístěný na dlouhé vývojové škále. Týká se to rovněž kolektivizačního drama...