Když se novinář vydá na cestu po Rusku

Když se novinář vydá na cestu po Rusku

Couchsurfing 200Nakladatelství Kazda vydalo knihu Couchsurfing v Rusku. Aneb jak jsem málem začal rozumět Putinovi od německého novináře Stephana Ortha. Na tento počin narazili Kazdovi v knihkupectví, kde ležela vedle oblíbeného díla Tajný život stromů a oni mu věří, že také dokáže změnit životy a nahlížení. Zároveň tak startují také novou edici o netradičních formách cestování.

Do Ruska se autor vydal s cílem zjistit, co je propaganda a co je skutečnost, protože o něm všude panuje spousta rozporuplných informací. Chtěl si tak udělat svůj vlastní obrázek a vydal se na desetitýdenní cestu, v rámci, které navštívil jak Moskvu, tak vesnice na Sibiři, Krym, Vladivostok, Petrohrad, republiku Altaj a mnoho dalšího.

Couchsurfing je skvělý způsob, jak poznat zemi trochu jinak, a především se dobře seznámit s jejími obyvateli. Jedná se o sociální síť a internetovou službu, díky které je možné najít bezplatné ubytování. Člověk se zde zaregistruje a může vybírat z nejrůznějších profilů. Některé autor vtipně glosuje v úvodu knihy, například: „Olja 24 let, která á ráda skupinu Manowar a Britney Spears, pracuje pro jistý módní časopis, má „hrozně roztomilou kočičku jménem Adolf“ a jako společnou zábavu navrhuje, že by se dalo „dívat na balet a popíjet vodku“. (str. 21)

Osobně mě také titul zaujal hned, jak jsem o něm viděla zmínku. Těšila jsem se jak na couchsurfing, tak popis Ruska samotného. To, že jde o dílo novináře byl další příjemný bonus. Radostně jsem se tedy pustila do čtení a autorův styl si mě hned získal. Text je plný různých postřehů („Postřeh č. 6: Větou „To je prostě Rusko!“ se dá vysvětlit spousta věcí, pro které jinak žádné rozumné vysvětlení není.“ (str. 75)) a také abecedy – čtverečků věnující se různým fenoménům (například alkoholu nebo pohádce Máša a medvěd). Stephan Orth si všímá různých detailů například v obchodech, hodnotí své okolí a dohromady tak přináší velmi čtivé a také zajímavé dílo.

Při čtení jsem také dost často vzpomínala na mou návštěvu Ukrajiny v roce 2006, která byla v lecčem podobná, i když těžko popsat v čem přesně. Možná jde o podobnou náturu lidí, plno vodky nebo různé neuvěřitelné zážitky jako je luštění křížovky v azbuce s pánem domu nebo romantiku lůžkových vlaků. Možná proto se mi nejvíce líbilo vyprávění z Altaji, na které se Stephan Orth vydal s Ruskou Naďou ve vypůjčeném voze a měla jsem hned chuť tam být taky.

Couchsurfing v Rusku. Aneb jak jsem málem začal rozumět Putinovi je skvělá kniha, která opravdu stojí za to a mám v plánu se k ní jednou vrátit. Přináší velmi zajímavý a čtivý obraz o Rusku, prezentuje jej velmi lidsky a také s nadhledem.

Stephan Orth, ročník 1979, pracoval jako redaktor v dovolenkovém resortu při redakci Spiegel Online, až se v roce 2016 osamostatnil coby nezávislý novinář. Jako couchsurfer cestuje už od roku 2004. Měl u sebe hosty z celého světa a setkal se s hostiteli ve více než třiceti zemích. Orth je autorem bestselleru „Couchsurfing v Íránu“, u vydavatelství Malik vyšla kromě toho také jeho kniha „Dědečkův ledovec“. Za své reportáže získal Orth několikrát cenu „Columbus“, udělovanou Svazem německých cestovatelských novinářů. www.stephan-orth.de

Couchsurfing

Couchsurfing v Rusku. Aneb jak jsem málem začal rozumět Putinovi
Autor: Stephan Orth
Žánr: cestopis
Nakladatelství: Knihy Kazda
Rok vydání: 2018
Počet stran: 250 stran + 32 fotografií
Hodnocení: 92 %

Hana Hindráková přináší další napínavý příběh z exotického prostředí

hindrakova perexSe spisovatelkou Hanou Hindrákovou už jsme na našich stránkách hovořili v září loňského roku. Nyní se znovu setkáváme u příležitosti vydání její další knihy s názvem Dobrovolnice, který se odehrává v Keni....

Redakce mezinárodního deníku zevnitř a na dřeň – Imperfekcionisté Toma Rachmana

imperfekcioniste 200 „Každý, kdo kdy byť přičichl k novinařině, pozná, že Imperfekcionisté jsou opravdu příběhy ze života.“ The Guardian

...

Který kluk by nemiloval vojáčky?

vojacci 200Když se spojí otec se synem, dva velké zájmy a spolupráce s nakladatelstvím, může vzniknout skvělý počin. A jedním z nich je rozhodně kniha Vojáčci zaměřené na legionáře, rytíře a samuraje.

...

BALET RODIN V ČR A ROZHOVOR S BORISEM EIFMANEM

Rodin 200Rodin – jediná dvě baletní představení v České republice věhlasného St. Petěrburského baletního souboru Eifman Ballet již téměř zaplnila hlediště Státní opery! Taneční představení Rodin uvede baletní soubor Borise Ei...

Skončil 13. ročník Přehlídky animovaného filmu v Olomouci, festivalu filmové animace a současného umění

paf 20013. Přehlídka animovaného filmu v Olomouci probíhala od čtvrtka 4. do neděle 7. prosince 2014, a to v Uměleckém centru Univerzity Palackého (Konvikt), Galerii U Mloka, Vitríně Denisce, Divadle hudby a pojízdné tramvajové Galerii dé. Festival navštívilo...