Natáčení hudby J. Weinbergera poprvé po dlouhé době v Praze

Natáčení hudby J. Weinbergera poprvé po dlouhé době v Praze

Tisk

weinberger200Hudba Jaromíra Weinbergera, česko-amerického hudebního skladatele 20. století, bude v Praze nahrána poprvé po téměř 100 letech.

 

 

Jaromír Weinberger, narozený na Vinohradech v roce 1896, opustil Prahu v roce 1935 a nakonec se v roce 1939 usadil v USA.

Mezi díly, které Český národní orchestr nahraje, bude Sentimentální rozhovor (1917) a Ďábel ve zvonici (1940) s houslovými sóly. Obě díla vycházejí z literárních zdrojů – první z básně Paula Verlaina a druhé z povídky Edgara Allana Poea.

Tyto nahrávky provede ve světové premiéře Lihay Bendayan, profesor houslí na Jeruzalémské akademii v Izraeli s dirigentem světového renomé Tristanem Willemsem. Ten zasvětil posledních 13 let zkoumání života a díla Weinbergera. Jeho výzkum vedl k objevu více než 200 rukopisů dříve neznámých děl. Materiálu, který Tristan Willems shromáždil, je na 15 CD. Připravuje také i podrobnou biografii autora.
Lihay i Tristan jsou členy pedagogického týmu I-AME Mezinárodní asociace pro hudební vzdělávání (International Association for Music Education), která každé léto pořádá tradiční hudební a výtvarnou akademii.

Lihay Bendayan je profesorem na Jeruzalémské akademii hudby a tance, vedoucí oddělení houslí a komorní hudby, několik let zde zastával pozici vedoucího smyčcového oddělení a děkana. Působil i na HEMU – Lausannské Univerzitě hudby na Sionu.

Na housle hraje od pěti let. Jeho prvním učitelem byl Michael Gaisler v Izraeli. V devíti letech hrál pro Isaaca Sterna, který ho doporučil legendární Iloně Feher, u níž studoval do 13 let. Pokračoval u profesora Yaira Klesse v Izraeli, u profesora Rodney Frienda v Londýně, u francouzského houslisty Jean-Pierre Walleze v Ženevě, u maďarského virtuoza Tibora Vargy ve Švýcarsku a u amerického zázraku Miriam Solovieff v Paříži.

Lihay Bendayan s opravdovým nasazením kombinuje svou koncertní kariéru s intenzivní pedagogickou činností. Je často zván k vedení mistrovských lekcí na prestižní evropské univerzity a mezinárodní mistrovské kurzy, jako je např. Sibeliova Akademie v Helsinkách, Akademie hudby KMH ve Stockholmu, Akademie Franze Liszta v Budapešti, Hamburská a Würzburská Vysoká škola v Německu, Fakulta hudby na Univerzitě v Bělehradu, Krakovská hudební akademie, Londýnské mistrovské série, Bavorská hudební akademie v Hammelburgu, Akademie Musicalta ve Francii a další. Po několik let působí jako pedagog na letní mezinárodní akademii I-AME. Je také zván pravidelně do porot význačných houslových soutěží, v České republice například do Kocianovy houslové soutěže. Jeho studenti z celého světa hrají na předních pozicích významných orchestrů a často vítězí v mezinárodních houslových soutěžích.

weinberger0

Tristan Willems získal formální hudební vzdělání na Northwestern University, kde studoval pod vedením členů orchestru Chicago Symphony a získal vůbec první titul “Woodwinds Performance” udělený touto univerzitou. Studium bylo zaměřené na výuku studia několika dřevěných dechových nástrojů a na mnohostrannost a ovládání široké škály repertoáru a hudebních stylů. Poté pokračoval ve studiu dirigování na New York University.

Jeho kariéra zasáhla prakticky všechny stránky hudebního oboru: účinkoval a komponoval pro divadlo, byl členem různých orchestrů ve Spojených státech (fagot, klarinet, hoboj a saxofon), je autorem více než pěti set skladeb a aranžmá, založil hudební vydavatelství (Brazinmusikanta Publications a Willemsmusiik), byl viceprezidentem společnosti Jeffrey James Arts Consultants (firma zabývající se uměleckým managementem) a založil 4-Tay, Incorporated (nahrávací společnost).

Od roku 1994 do roku 2002 byl Dr. Willems hudebním ředitelem a dirigentem sboru a orchestru Britten-on-the-Bay v New Yorku. Ve stejném roce založil Adolphe Saxquartette, se kterým účinkoval po celém světě. Kvarteto bylo pozváno na mnoho světových saxofonových kongresů a vystoupilo na několika konferencích Severoamerické saxofonové aliance. Ve Spojených státech učil Dr. Willems na státní hudební škole a pracoval na několika vysokých školách a univerzitách jako profesor dirigování, hudebního managementu a aplikovaných dechových nástrojů. Jako dirigent spolupracoval a nahrával s orchestrem Slovenského rozhlasu, Státní filharmonií Košice, Českým národním orchestrem a Budapešťským symfonickým orchestrem. V minulosti vyučoval také na Reykjanesbær School of Music na Islandu a byl profesorem dechových nástrojů a komorní hry na Národní hudební konzervatoři Edwarda Saida v Jeruzalémě. V současné době žije a pracuje v norském Opplandu a v Praze. V létě se účastní jako dirigent akademický orchestr na na letní hudební akademii I-AME.

Tristan je autorem několika knih a článků; jeho nejnovější projektem je kritické vydání sebraných děl česko-amerického skladatele Jaromíra Weinbergera a jeho biografie.

weinberger1

KDY: 11. září 2023 (09:00-13:00)
KDE: Weilova 1144/2, 102 00 Praha 10, Hostivař
KDO: Český národní orchestr, Lihay Bendayan – housle, Tristan Michael Willems – dirigent
CO: Světová premiéra nahrávek orchestrální hudby Jaromíra Weinbergera. Informace o tom, jestli skladby byly provedeny chybí a Tristan Willems hledá informace v korespondenci a dobových pramenech.

Tyto dvě skladby budou prozatím dostupné na platformách digitálního streamování koncem tohoto roku. CD bude natočeno a vydáno v průběhu příštího roku.¨

weinberger


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Recenze? Učím se z nich nic nedělat, říká herec Ondřej Brett

ondrej brett perexJe nepřehlédnutelný jednak svou výškou, jednak hereckým potenciálem, což stačil prokázat v řadě rolí na jevišti Divadla Petra Bezruče v Ostravě. Charismatický absolvent brněnské JAMU má navíc i jméno, které dobře zní -  Ondřej Br...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!


Literatura

Než vyjde pravda najevo – štěstí skryté v kávě

 

nez pravda vyjde najevo 200V uličkách Tokia se nachází kavárna s názvem Funiculi Funicula a na první dojem se neliší od všech ostatních. Přesto je naprosto unikátní – lze v ní totiž cestovat v čase. Není to ovšem jen tak. Cestov...

Divadlo

Smějte se! Přichází jeho urozenost Leonard z Prasečkova

pan-z-praseckova 200Více jak po půl století se vrací na české jeviště Molièrova komedie-balet Pán z Prasečkova. Hra, která sloužila pro pobavení šlechty po náročném lovu, se teď snaží získat diváky, pod režijním vedením Han...

Film

Opět se koná přehlídka francouzského filmu

fff perexUž po dvacáté  - v Praze ve dnech 22.-29.11.2017 a poté v dalších městech České republiky (Brno, České Budějovice, Hradec Králové, Ostrava) - se k publiku obrací přehlídka trochu domýšlivě nazvaná Festival francouzského filmu.