Novodobá světová premiéra opery Gli Oblighi dell’Universo ozdobí zářijový Festival barokních umění Český Krumlov

Novodobá světová premiéra opery Gli Oblighi dell’Universo ozdobí zářijový Festival barokních umění Český Krumlov

Tisk

Festival baroknich umeni 200Unikátním barokním divadlem na českokrumlovském zámku budou 17., 18. a 19. září znít vznešené tóny holdovací serenaty Gli Oblighi dell’Universo (Závazky Všehomíra). Novodobá světová premiéra díla Antonia Draghiho bude součástí XIV. ročníku Festivalu barokních umění Český Krumlov. Více než tři sta let starou operu uvede prvotřídní barokní orchestr Hof-Musici pod vedením Ondřeje Macka společně se zkušenými sólisty, v režii Zuzany Vrbové. Vstupenky je možné zakoupit v předprodeji na http://vstupenky.ckrumlov.cz/infocentrum-krumlov/General/List/TitleDetail/510876

„V případě vládních restrikcí, jež by znemožnily účast publika na představení, jsme díky spolupráci s rakouským dokumentaristou Alexandrem Stipsitsem připraveni představení nahrávat a zpřístupnit na internetu," říká Jiří Kiprý, ředitel festivalu.

Gli Oblighi dell’Universo v programu Festivalu barokních umění Český Krumlov je poctou významnému, přesto však neprávem opomíjenému skladateli, a zároveň jedinečnou příležitostí nahlédnout do hudebního a divadelního života v zemích Koruny české v době vrcholného baroka. Draghiho serenata je s nejvyšší pravděpodobností první operou provedenou v českých zemích mimo Prahu. Premiéru měla 9. června 1680 na pardubickém zámku u příležitosti narozenin císaře Svaté říše římské a českého krále Leopolda I., který v Pardubicích pobýval na útěku z Prahy před morovou epidemií. 

festival barokniho umeni 1

„17. století bylo dobou, kdy se války střídaly s morovými epidemiemi. Múzy však přesto neumlkaly, spíše naopak. Ke dvěma ničivým morovým epidemiím (v letech 1679/80 a 1713–15) se vztahují stavby významných votivních kostelů a zejména morových sloupů, které jsou dodnes neodmyslitelnou součástí náměstí českých, moravských i rakouských měst a městeček. Draghiho serenata Gli Oblighi dell´Universo, napsána v Praze a provedena v Pardubicích roku 1680 právě v době vrcholící morové epidemie, je dalším dokladem toho, jak doba, někdy přezíravě označovaná za ´dobu temna´, ani v tíživé situaci nezapomínala na umění," dodává Ondřej Macek.

Antonio Draghi (1634–1700), rodák z Rimini, byl jedním z nejznámějších a nejvlivnějších italských skladatelů své doby a se svými více než 150 scénickými díly je považován za nejplodnějšího skladatele v dějinách opery. Jeho sloh vychází z benátské opery druhé třetiny 17. století. Roku 1658 byl povolán k císařskému dvoru ve Vídni, kde zůstal až do konce života. Ve Vídni působil nejprve jako basista v kapele císařovny vdovy Eleonory, roku 1668 se stal nejprve vicekapelníkem a následujícího roku kapelníkem tohoto tělesa. Tento významný post zastával až do konce roku 1681. Spolu s činností v kapele císařovny vdovy ovšem pracoval rovněž pro kapelu vládnoucího císaře Leopolda I. – nejprve jako librettista, později také jako skladatel. Po roce 1669, kdy byl u dvora zaměstnán jako dvorní básník Nicolò Minato, se Draghi věnoval již jenom hudební kompozici a postupně se stal nejvýznačnějším autorem oper a oratorií celé leopoldinské éry. Roku 1674 pro něho hudbymilovný císař vytvořil post intendanta dvorního divadla, roku 1682 se konečně stal vrchním dvorním kapelníkem a tuto prestižní funkci zastával až do své smrti roku 1700. 

Festival barokniho umeni2

Oficiální stránky festivalu: www.festival.krumlov.cz


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Dramaturg festivalu Contempuls: „Zajímavé věci se dějí pořád, ale nejzajímavější jsou ty koncerty“

unnamedNěkolik otázek jsme položili dramaturgu festivalu současné komponované hudby Contempuls Petru Baklovi. Ten nám prozradil zajímavosti o koncertech, ale také o práci dramaturga obecně. Festival Contempuls se koná 21., 2...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!


Literatura

Historie jednoho obrazu

koncert bez basnika 200Nevzpomínám si na knihu, která svým názvem a podtitulem absolutně odkryla svůj děj. Když vidíte „Koncert bez básníka“ ještě to nemusí být tak jasné, ale když se dostanete k podtitulu „Román o tom, jak básník Rilke zmizel...

Divadlo

Hladová země ukazuje, jakou moc mají peníze

hladova zeme perexPředstavte si městečko, kde lidé pracují jen minimálně. Většinu času stráví na hostinách a oslavách. Za místní pracují chlapi v dolech, kteří kutají. Jediné, co musí místní udělat, je požehnat jim a poslat je pod zem. A jít to pa...

Film

Hon: nezištné lži na komunální úrovni

hon jagten 200Obecně vzato jsou skandinávská dramata opředena řadou mýtů. Například, že seveřané točí často filmy o patologických jevech ve společnosti (násilí, alkoholismus, rodinné krize) a že je točí realisticky a bez cíleného uspokojování diváckých oč...