Reklama
Banner

Něžnost

Email Tisk

altV roce 1966 celý svět dojalo slavné francouzské milostné drama “Muž a žena“ o lásce naplňující životy ovdovělého muže a osamělé ženy. Režisér Claude Lelouch tímto něžným, vizuálně vzrušujícím filmem o lásce tak poprvé na sebe upozornil. V hlavních rolích excelovali Jean-Louis Trintignant jako automobilový závodník a herečka Anouk Aimée jako filmová skriptka. Oba prožívali romanci plnou humoru a opravdovosti, jíž se prolínaly nároky jejich kariér a rodičovství. Film „Muž a žena“ vyhrál Zlatou palmu na festivalu v Cannes, získal oscarové nominace za nejlepší ženský herecký výkon a nejlepší režii a vyhrál Cenu Akademie za nejlepší zahraniční film a nejlepší původní scénář. Je to milostný příběh své doby a všech dob. Nezapomenutelná je snad na světě nejznámější píseň o lásce, která velmi sugestivně prolíná celým filmem.

Po skoro 37 letech tak přichází do našich kin film podobného ražení, hořkosladká, a přitom romantická komedie „Něžnost“ o lásce, osudu a dalších něžnostech. Režie filmu se ujali David a Stéphane Foenkinos, kteří do hlavních rolí obsadili zkušenou francouzskou herečku Audrey Tautou (Amélie z Montmartru - 2001) a francouzského herce Françoise Damiense. Snímek byl natočen podle stejnojmenného románu Davida Foenkinose, který získal 10 literárních cen, byl přeložen do 21 jazyků, a prodalo se ho přes 700.000 výtisků. Snímek byl letos nominován na dvě ceny César. O hudbu se postarala Émilie Simon - známá mladá francouzská zpěvačka a skladatelka elektronické hudby, která vytvořila k filmu jakoby paralelní vesmír, který s ním je ale v perfektní symbióze.

A o čem ten film je? Nathalie (Audrey Tautou) vede spokojený život. Je mladá, krásná a má skvělého manžela. Když ale při běžeckém tréninku její milovaný muž zemře pod koly automobilu, zhroutí se jí svět. Aby unikla svým temným myšlenkám a pocitům, zaměří se výhradně na práci. Po třech letech truchlení jednoho dne ale z ničeho nic, aniž ví, proč se tak stalo, políbí toho nejnepravděpodobnějšího muže, nepříliš hezkého Švéda - svého spolupracovníka Markuse (François Damiens). To, co spolu zamilovaný pár prožívá, vyvolává mnoho otázek a zároveň i odpor u kolegů v práci. Pod vlivem své lásky spolu nakonec Nathalie a Markus utíkají pryč, aby mohl jejich vztah pokračovat a přežít.

Výběr herečky Audrey Tautou se ukázal velmi zdařilý, protože ona dokáže velmi přirozeně vyzařovat najednou sílu, křehkost i humor, dokáže zahrát silnou osobnost, kterou nezlomí současný trend mnohdy přežilých etických vztahů mezi lidmi, ani současná honba po penězích, ani autoritativní a ješitný šéf. Sama se vypracovala z divadelní uvaděčky do pozice šéfové ve velké švédské firmě, a po tragédii s manželem celé tři roky se intenzivně věnuje jenom práci, aby přehlušila bolest po milovaném muži, o kterého tak tragicky brzy přišla. Například dokáže ve dvě hodiny v noci rozesílat svým spolupracovníkům maily, a tak v kolektivu příliš oblíbená není, zatímco její přátelé, rodina a zejména její babička jí poskytují silnou oporu. Ve filmu sledujeme přerod truchlící vdovy v upjatém ohonu v normální, ze života se postupně radující se a stále krásnější ženy, jež nachází kýženou něžnou lásku u nepříliš vzhledného podřízeného kolegy Marcuse, kdy ho políbí ve své kanceláři tak nečekaně a spontánně, že i Marcus zahoří láskou k ní.

alt

Základní scénou filmu se tak stala scéna s prvním polibkem, která je velmi nečekaná, protože při ní vidíme v podstatě poprvé hlavní mužskou postavu. Podle slov režiséra Stéphane Foenkinose totiž uvidíme hlavní mužskou postavu po 30 minutách filmu a navíc zezadu, kdy překvapený Markus vášnivý polibek od Audrey nečeká a jeho údiv je tudíž nefalšovaný. On sám pak velmi nesnadno hledá cestu ke stále uzavřenému srdci Nathalie, i když ji ze začátku hned upoutal svou skromností a svým smyslem pro humor. Například na otázku Nathalie, proč se odstěhoval ze Švédska do Paříže, odpověděl bryskně, že se diví, že se neodstěhovali ze Švédska všichni Švédové, apod., a to Nathalii šťastně rozesmává. A protože podle slov autoritativního, ženatého a ješitného šéfa, který sám má o Nathalii nepříliš mravný zájem, je Marcus příliš slušňák a příliš vtipný, odesílá šéf nepohodlného soka pracovně do Stockholmu. Milenci, jež se jimi stanou až v závěru filmu, prožívají nejen při oboustranných vzpomínkách na dětství nečekané štěstí a souznění, takže se nakonec dočkáme kýženého happy endu.

Oproti současnému přívalu amerických krváků a sci-fi je tento křehký, poetický a humorný film o jedinečnosti lásky i o osobním znovuzrození určen divákům, kteří si v životě prožili v oblasti milostných vztahů již své a touží po romantických příbězích. A nečekejme však žádné nahaté ani lechtivé scény, vše totiž odpovídá názvu filmu „Něžnost“.

alt

Film do českých kin uvádí společnost D-cinema, která se stala tuzemským partnerem mezinárodní sítě SPI International. Rozšiřuje tak svoji distribuční nabídku vedle naučných a hudebních snímků na celovečerní hrané. D-cinema se také zabývá digitalizací kin a jejich audiovizuálním vybavením.

Více informací o filmu na www.dcinema.cz.
Ve stejné době navíc přichází na pulty českých knihkupectví knižní předloha - román Něžnost od Davida Foenkinose. Více informací o knize na www.argo.cz.


Něžnost /  La Délicatesse
Francie / 2011 / 108 minut
Žánr: Komedie / Romantický
Režie: David Foenkinos, Stéphane Foenkinos
Scénář: David Foenkinos
Hrají: Audrey Tautou, François Damiens a Bruno Todeschini
Premiéra v ČR: 30. června 2012
Titulky/dabing: v původním znění, české titulky
Distribuce v ČR: D-cinema

Zdroj foto: dcinema.cz


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

KVĚTOSLAVA ENGLEROVÁ

knihovnice obce Statenice

Kniha:


JAN BAUER - KLASIKOVÉ V NEDBALKÁCH

Kniha Klasikové v nedbalkách aneb Za kulisami českého 19. století z pera Jana Bauera mě oslovila hlavně tím, co jsme se ve škole o našich slavných klasicích neučili. Všeobecně je známo, že život těchto osobností byl plný bídy, ústrků a jedním slzavým údolím. O tom, že to byli také lidé z masa a kostí s lidskými chybami, se ve škole neučilo. Jejich životopisy nelze shrnout do pouhého soupisu děl. Víte, že Mácha hovořil většinou německy, že Palacký napsal Dějiny národa českého nejprve německy, že Dobrovský, Rettigová a Světlá se museli učit češtinu až v dospělém věku? A s češtinou bojoval i Josef Mánes. Nejvíce mě zaujal příběh Karla Havlíčka Borovského, který byl pasován na národního mučedníka. Havlíček byl r. 1851 odvezen do tyrolského Brixenu. V kouzelné alpské krajině byl ubytován v luxusním hotelu, kde se zastavovali i příslušníci habsburského panovnického rodu. Český novinář zde měl zajištěnou plnou penzi a mohl k sobě zvát manželku i dceru. V květnu 1852 se za Havlíčkem rozjela i jeho rodina. Cestovní výlohy ve výši 150 zlatých jim zaplatilo pražské policejní ředitelství. Nato si Havlíček pronajal domek se zahradním altánem s krásnou vyhlídkou. Veškeré jídlo jim nosili z luxusního hostince. Kromě toho dostával náš novinář od rakouského ministra vnitra ročně 500 zlatých, které mu byly vypláceny pravidelně v měsíčních splátkách, aniž musel něco dělat. Pravdou ale je, že byl Havlíček pod stálou policejní kontrolou. A takových zajímavých příběhů je tu mnohem víc. Kniha vystihuje zajímavosti ze života našich klasiků čtivou formou bez bulvární příchutě a nesnižuje přitom význam osobností, které hrají zásadní roli v našem národním kulturním fondu.

Banner

Partneři

Nové komentáře

Facebook

Google+

Twitter


Gordon Smith: Zprávy z druhého břehu

200litJe to kniha mrazivá, nebo naopak hřejivá? Asi záleží na tom, jaký máte vztah k člověku, jehož životní poslání se nazývá „médium“. Tedy zprostředkovatel zpráv od našich mrtvých blízkých nám živým. Gordon Smith patří ke špičce v tomto oboru a pravidelně vystu...

Casting na popravu – události léta 1945 ve Švandově divadle

pankrac 200Válečné a poválečné období i po sedmdesáti letech stále láká ke zpracování mnoho umělců různých žánrů. Přece jenom tato doba s sebou přinesla naprosto neuvěřitelné situace a osudy. Jak by to vypadalo, kdyby se v jedné pankrácké cele potkaly Adi...

Hon: nezištné lži na komunální úrovni

hon jagten 200Obecně vzato jsou skandinávská dramata opředena řadou mýtů. Například, že seveřané točí často filmy o patologických jevech ve společnosti (násilí, alkoholismus, rodinné krize) a že je točí realisticky a bez cíleného uspokojování diváckých oč...

Festival Eurotrialog Mikulov - odvážný festival s odvážnou dramaturgií

festival eurotrialog mikulovMikulovský festival se  opět věnuje nekomerční hudbě a  uvede speciality, které jinde k vidění nebudou. Festival Eurotrialog Mikulov si za 13 let své existence vybudoval pověst jednoho z nejzajímavěji dramaturgicky o...