Banner

Něžnost

Email Tisk

altV roce 1966 celý svět dojalo slavné francouzské milostné drama “Muž a žena“ o lásce naplňující životy ovdovělého muže a osamělé ženy. Režisér Claude Lelouch tímto něžným, vizuálně vzrušujícím filmem o lásce tak poprvé na sebe upozornil. V hlavních rolích excelovali Jean-Louis Trintignant jako automobilový závodník a herečka Anouk Aimée jako filmová skriptka. Oba prožívali romanci plnou humoru a opravdovosti, jíž se prolínaly nároky jejich kariér a rodičovství. Film „Muž a žena“ vyhrál Zlatou palmu na festivalu v Cannes, získal oscarové nominace za nejlepší ženský herecký výkon a nejlepší režii a vyhrál Cenu Akademie za nejlepší zahraniční film a nejlepší původní scénář. Je to milostný příběh své doby a všech dob. Nezapomenutelná je snad na světě nejznámější píseň o lásce, která velmi sugestivně prolíná celým filmem.

Po skoro 37 letech tak přichází do našich kin film podobného ražení, hořkosladká, a přitom romantická komedie „Něžnost“ o lásce, osudu a dalších něžnostech. Režie filmu se ujali David a Stéphane Foenkinos, kteří do hlavních rolí obsadili zkušenou francouzskou herečku Audrey Tautou (Amélie z Montmartru - 2001) a francouzského herce Françoise Damiense. Snímek byl natočen podle stejnojmenného románu Davida Foenkinose, který získal 10 literárních cen, byl přeložen do 21 jazyků, a prodalo se ho přes 700.000 výtisků. Snímek byl letos nominován na dvě ceny César. O hudbu se postarala Émilie Simon - známá mladá francouzská zpěvačka a skladatelka elektronické hudby, která vytvořila k filmu jakoby paralelní vesmír, který s ním je ale v perfektní symbióze.

A o čem ten film je? Nathalie (Audrey Tautou) vede spokojený život. Je mladá, krásná a má skvělého manžela. Když ale při běžeckém tréninku její milovaný muž zemře pod koly automobilu, zhroutí se jí svět. Aby unikla svým temným myšlenkám a pocitům, zaměří se výhradně na práci. Po třech letech truchlení jednoho dne ale z ničeho nic, aniž ví, proč se tak stalo, políbí toho nejnepravděpodobnějšího muže, nepříliš hezkého Švéda - svého spolupracovníka Markuse (François Damiens). To, co spolu zamilovaný pár prožívá, vyvolává mnoho otázek a zároveň i odpor u kolegů v práci. Pod vlivem své lásky spolu nakonec Nathalie a Markus utíkají pryč, aby mohl jejich vztah pokračovat a přežít.

Výběr herečky Audrey Tautou se ukázal velmi zdařilý, protože ona dokáže velmi přirozeně vyzařovat najednou sílu, křehkost i humor, dokáže zahrát silnou osobnost, kterou nezlomí současný trend mnohdy přežilých etických vztahů mezi lidmi, ani současná honba po penězích, ani autoritativní a ješitný šéf. Sama se vypracovala z divadelní uvaděčky do pozice šéfové ve velké švédské firmě, a po tragédii s manželem celé tři roky se intenzivně věnuje jenom práci, aby přehlušila bolest po milovaném muži, o kterého tak tragicky brzy přišla. Například dokáže ve dvě hodiny v noci rozesílat svým spolupracovníkům maily, a tak v kolektivu příliš oblíbená není, zatímco její přátelé, rodina a zejména její babička jí poskytují silnou oporu. Ve filmu sledujeme přerod truchlící vdovy v upjatém ohonu v normální, ze života se postupně radující se a stále krásnější ženy, jež nachází kýženou něžnou lásku u nepříliš vzhledného podřízeného kolegy Marcuse, kdy ho políbí ve své kanceláři tak nečekaně a spontánně, že i Marcus zahoří láskou k ní.

alt

Základní scénou filmu se tak stala scéna s prvním polibkem, která je velmi nečekaná, protože při ní vidíme v podstatě poprvé hlavní mužskou postavu. Podle slov režiséra Stéphane Foenkinose totiž uvidíme hlavní mužskou postavu po 30 minutách filmu a navíc zezadu, kdy překvapený Markus vášnivý polibek od Audrey nečeká a jeho údiv je tudíž nefalšovaný. On sám pak velmi nesnadno hledá cestu ke stále uzavřenému srdci Nathalie, i když ji ze začátku hned upoutal svou skromností a svým smyslem pro humor. Například na otázku Nathalie, proč se odstěhoval ze Švédska do Paříže, odpověděl bryskně, že se diví, že se neodstěhovali ze Švédska všichni Švédové, apod., a to Nathalii šťastně rozesmává. A protože podle slov autoritativního, ženatého a ješitného šéfa, který sám má o Nathalii nepříliš mravný zájem, je Marcus příliš slušňák a příliš vtipný, odesílá šéf nepohodlného soka pracovně do Stockholmu. Milenci, jež se jimi stanou až v závěru filmu, prožívají nejen při oboustranných vzpomínkách na dětství nečekané štěstí a souznění, takže se nakonec dočkáme kýženého happy endu.

Oproti současnému přívalu amerických krváků a sci-fi je tento křehký, poetický a humorný film o jedinečnosti lásky i o osobním znovuzrození určen divákům, kteří si v životě prožili v oblasti milostných vztahů již své a touží po romantických příbězích. A nečekejme však žádné nahaté ani lechtivé scény, vše totiž odpovídá názvu filmu „Něžnost“.

alt

Film do českých kin uvádí společnost D-cinema, která se stala tuzemským partnerem mezinárodní sítě SPI International. Rozšiřuje tak svoji distribuční nabídku vedle naučných a hudebních snímků na celovečerní hrané. D-cinema se také zabývá digitalizací kin a jejich audiovizuálním vybavením.

Více informací o filmu na www.dcinema.cz.
Ve stejné době navíc přichází na pulty českých knihkupectví knižní předloha - román Něžnost od Davida Foenkinose. Více informací o knize na www.argo.cz.


Něžnost /  La Délicatesse
Francie / 2011 / 108 minut
Žánr: Komedie / Romantický
Režie: David Foenkinos, Stéphane Foenkinos
Scénář: David Foenkinos
Hrají: Audrey Tautou, François Damiens a Bruno Todeschini
Premiéra v ČR: 30. června 2012
Titulky/dabing: v původním znění, české titulky
Distribuce v ČR: D-cinema

Zdroj foto: dcinema.cz


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

JAKUB ZAHRADNÍK

hudebnik a klavirista

Kniha:


Josef Kroutvor - PRAHA MIZERNÁ

"Po celé Praze postávají dvojice fízlů - jsou velmi nenápadní. Objevili se jako houby po dešti, jsou všude." Vypůjčil jsem si úryvek z knihy Josefa Kroutvora PRAHA MIZERNÁ. Josef je můj přítel a je to chodec, nejen pražský, ale třeba i benátský a je, stejně jako já, milovníkem Novohradských hor. Člověka maně napadne, kam se ti fízlové poděli? No, žijí přece dále mezi námi, milé děti... Josefovými zápiskami nahlížíme jako trhlinami ve zdech do proluk vlastní paměti. Praha mizerná je povětšinou Prahou normalizace, ale také vzpomínek na prvorepublikovou krásu a připomínkou devadesátých let, která umožnila projevit se podnikavým duchům, pardon, vlastně lidem. (Nebo přece jenom duchům?) Josef přesně vystihuje to, že Praha je vlastně vlastně ghetto a naše rozlety narazí vždy na směšně malé české poměry. S tím nemusí lidé nové doby souhlasit, ale třeba Kafka, Hašek, Čapek, Kundera, Hrabal a Kroutvor jsou myslím proti. "Pod Belvederem v parku, opět ve dvojicích, posedávají na lavičkách fízlové. Vypadají tak trochu jako buzeranti, jen by se měli k sobě více tulit." Škoda, že je ta kniha formátu, který nestrčím do kapsy, bral bych ji s sebou na vlastní potulky. Ale v zaplněné MHD s ní zase můžete někoho chutě odpálkovat.

Anketa


Chat s osobností

Hledat

Mimísek 3

Partneři

Z archivu...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Knížka pro Lucinku i jiné holčičky

lucinka perexKdyž Milena Lukešová před čtyřmi desítkami let tuhle knížku psala, netušila, jak oblíbenou a generacemi vyhledávanou se stane. Tehdy totiž zvolila úplně obyčejné téma, řekla bych nadčasové. Knížka pro Lucinku vypráví úplně obyčejný příběh o Luc...

Divadlo

Nora - Domeček pro panenky

nora domov loutek divadlo21Tragédie moderní doby. Příběh z dob, kdy muži měli majetkovou a morální moc nad svými ženami. Příběh z dob, kdy ženy byly bezbrannou a rozkošnou ozdobou mužova života. Příběh z dob, kdy ženy unikaly z této situace pomocí manipulace...

Film

7 dní v Havaně aneb jak její obyvatelé žít umějí

7 dni v havane„Film 7 dní v Havaně“ je velmi netradičním filmem, který se bude promítat v našich kinech. Zaujme nás zejména svým poutavým pohledem na Havanu  roku 2011.  Pokud jste ještě v Havaně nebyli, anebo jste mě...