Reklama
Banner
Banner

Něžnost

Email Tisk

altV roce 1966 celý svět dojalo slavné francouzské milostné drama “Muž a žena“ o lásce naplňující životy ovdovělého muže a osamělé ženy. Režisér Claude Lelouch tímto něžným, vizuálně vzrušujícím filmem o lásce tak poprvé na sebe upozornil. V hlavních rolích excelovali Jean-Louis Trintignant jako automobilový závodník a herečka Anouk Aimée jako filmová skriptka. Oba prožívali romanci plnou humoru a opravdovosti, jíž se prolínaly nároky jejich kariér a rodičovství. Film „Muž a žena“ vyhrál Zlatou palmu na festivalu v Cannes, získal oscarové nominace za nejlepší ženský herecký výkon a nejlepší režii a vyhrál Cenu Akademie za nejlepší zahraniční film a nejlepší původní scénář. Je to milostný příběh své doby a všech dob. Nezapomenutelná je snad na světě nejznámější píseň o lásce, která velmi sugestivně prolíná celým filmem.

Po skoro 37 letech tak přichází do našich kin film podobného ražení, hořkosladká, a přitom romantická komedie „Něžnost“ o lásce, osudu a dalších něžnostech. Režie filmu se ujali David a Stéphane Foenkinos, kteří do hlavních rolí obsadili zkušenou francouzskou herečku Audrey Tautou (Amélie z Montmartru - 2001) a francouzského herce Françoise Damiense. Snímek byl natočen podle stejnojmenného románu Davida Foenkinose, který získal 10 literárních cen, byl přeložen do 21 jazyků, a prodalo se ho přes 700.000 výtisků. Snímek byl letos nominován na dvě ceny César. O hudbu se postarala Émilie Simon - známá mladá francouzská zpěvačka a skladatelka elektronické hudby, která vytvořila k filmu jakoby paralelní vesmír, který s ním je ale v perfektní symbióze.

A o čem ten film je? Nathalie (Audrey Tautou) vede spokojený život. Je mladá, krásná a má skvělého manžela. Když ale při běžeckém tréninku její milovaný muž zemře pod koly automobilu, zhroutí se jí svět. Aby unikla svým temným myšlenkám a pocitům, zaměří se výhradně na práci. Po třech letech truchlení jednoho dne ale z ničeho nic, aniž ví, proč se tak stalo, políbí toho nejnepravděpodobnějšího muže, nepříliš hezkého Švéda - svého spolupracovníka Markuse (François Damiens). To, co spolu zamilovaný pár prožívá, vyvolává mnoho otázek a zároveň i odpor u kolegů v práci. Pod vlivem své lásky spolu nakonec Nathalie a Markus utíkají pryč, aby mohl jejich vztah pokračovat a přežít.

Výběr herečky Audrey Tautou se ukázal velmi zdařilý, protože ona dokáže velmi přirozeně vyzařovat najednou sílu, křehkost i humor, dokáže zahrát silnou osobnost, kterou nezlomí současný trend mnohdy přežilých etických vztahů mezi lidmi, ani současná honba po penězích, ani autoritativní a ješitný šéf. Sama se vypracovala z divadelní uvaděčky do pozice šéfové ve velké švédské firmě, a po tragédii s manželem celé tři roky se intenzivně věnuje jenom práci, aby přehlušila bolest po milovaném muži, o kterého tak tragicky brzy přišla. Například dokáže ve dvě hodiny v noci rozesílat svým spolupracovníkům maily, a tak v kolektivu příliš oblíbená není, zatímco její přátelé, rodina a zejména její babička jí poskytují silnou oporu. Ve filmu sledujeme přerod truchlící vdovy v upjatém ohonu v normální, ze života se postupně radující se a stále krásnější ženy, jež nachází kýženou něžnou lásku u nepříliš vzhledného podřízeného kolegy Marcuse, kdy ho políbí ve své kanceláři tak nečekaně a spontánně, že i Marcus zahoří láskou k ní.

alt

Základní scénou filmu se tak stala scéna s prvním polibkem, která je velmi nečekaná, protože při ní vidíme v podstatě poprvé hlavní mužskou postavu. Podle slov režiséra Stéphane Foenkinose totiž uvidíme hlavní mužskou postavu po 30 minutách filmu a navíc zezadu, kdy překvapený Markus vášnivý polibek od Audrey nečeká a jeho údiv je tudíž nefalšovaný. On sám pak velmi nesnadno hledá cestu ke stále uzavřenému srdci Nathalie, i když ji ze začátku hned upoutal svou skromností a svým smyslem pro humor. Například na otázku Nathalie, proč se odstěhoval ze Švédska do Paříže, odpověděl bryskně, že se diví, že se neodstěhovali ze Švédska všichni Švédové, apod., a to Nathalii šťastně rozesmává. A protože podle slov autoritativního, ženatého a ješitného šéfa, který sám má o Nathalii nepříliš mravný zájem, je Marcus příliš slušňák a příliš vtipný, odesílá šéf nepohodlného soka pracovně do Stockholmu. Milenci, jež se jimi stanou až v závěru filmu, prožívají nejen při oboustranných vzpomínkách na dětství nečekané štěstí a souznění, takže se nakonec dočkáme kýženého happy endu.

Oproti současnému přívalu amerických krváků a sci-fi je tento křehký, poetický a humorný film o jedinečnosti lásky i o osobním znovuzrození určen divákům, kteří si v životě prožili v oblasti milostných vztahů již své a touží po romantických příbězích. A nečekejme však žádné nahaté ani lechtivé scény, vše totiž odpovídá názvu filmu „Něžnost“.

alt

Film do českých kin uvádí společnost D-cinema, která se stala tuzemským partnerem mezinárodní sítě SPI International. Rozšiřuje tak svoji distribuční nabídku vedle naučných a hudebních snímků na celovečerní hrané. D-cinema se také zabývá digitalizací kin a jejich audiovizuálním vybavením.

Více informací o filmu na www.dcinema.cz.
Ve stejné době navíc přichází na pulty českých knihkupectví knižní předloha - román Něžnost od Davida Foenkinose. Více informací o knize na www.argo.cz.


Něžnost /  La Délicatesse
Francie / 2011 / 108 minut
Žánr: Komedie / Romantický
Režie: David Foenkinos, Stéphane Foenkinos
Scénář: David Foenkinos
Hrají: Audrey Tautou, François Damiens a Bruno Todeschini
Premiéra v ČR: 30. června 2012
Titulky/dabing: v původním znění, české titulky
Distribuce v ČR: D-cinema

Zdroj foto: dcinema.cz


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

IVETA SVOBODOVÁ

spisovatelka

Film:


DÍTĚ BRIDGET JONESOVÉ

Do kina jsem vyrazila s obavami. Byla jsem druhým dílem dokonalé Bridget dost zklamaná a tak jsem čekala spíš nastavenou kaši. Nedělala jsem si velké naděje. Uběhla spousta let, hlavní protagonisté zestárli a Hugh Grant dokonce odmítl spolupráci na třetím pokračování. Také se dost dlouho odkládalo natáčení a ladil se scénář. O to víc jsem byla překvapená, že jsem se dvě hodiny bavila a ostatní v sále také. Už ani nevím, kdy naposled jsem slzela smíchy. Renée Zellweger, Colin Firth a Patrick Dempsey byli prostě fantastičtí a skvěle jim sekundovala sarkastická gynekoložka v podání Emmy Thompson. Ta se také podílela na scénáři, režie se opět se ctí chopila, tak jako u prvního dílu, Sharon Maquire. Jestli se chcete pobavit a uvolnit se, nenechte si ujít Dítě Bridget Jonesové, opravdu to stojí za to.

Banner

Anketa


Partneři

Z archivu...

Nové komentáře

Facebook

Google+

Twitter


Krok vpřed v české literatuře. Koho vypijou lišky

koho vypijou lisky 200Nakladatelství HOST mě neustále, zas a znovu přesvědčuje, že je prostě sázkou na jistotu. Na jistou kvalitu knih. Ať už se jedná o odbornou publikaci z edice Teoretická knihovna, prózu či ,jako v tomto případ...

Divadlo ABC se roztančí v rytmu argentinského tanga

Drz me pevne miluj me zlehka200Režisér Miroslav Hanuš připravuje v Divadle ABC vlastní adaptaci nejnovějšího románu oblíbeného amerického autora Roberta Fulghuma plnou tance, písní a mo...

Filmový muzikál „Bídníci“ aneb kdy(ž) se lůzou staneme?!

bidnici 200Do nového roku 2013 vstupujeme do českých kin s novými muzikálovými „Bídníky“, kteří přicházejí z Velké Británie v režii Toma Hoopera (oscarového tvůrce filmu „Králova řeč“). Victor Hug...

Hypnotizující Amparo Sánchez

Amparo perexAmparo Sanchez se svou kapelou přenesla ve středu 11. února návštěvníky paláce Akropolis svou hudbou do barevných exotických dálek plných latinských energických tónů. Představila pražskému publiku své aktuální album Espíritu del Sol. Věřím, že ne...