Banner

Kniha o pozapomenutém proklatci nové vlny

Email Tisk

nemec perexJan Bernard patří k význačným filmovým badatelům, spojeným zejména s pražskou FAMU, kde byl během 90. let děkanem. Zabývá se jak teoretickými otázkami, tak zkoumáním tvorby významných režisérů (Pier Paolo Pasolini, Evald Schorm). Nyní k nim přidal Jana Němce, před půlstoletím proslulého potížisty, jehož podobenství - najmě O slavnosti a hostech - byla vnímána jako politicky podvratné poťouchlosti. Knihu o něm nazval jednoduše: JAN NĚMEC - Enfant terrible české nové vlny.

 

 


A protože nahromadil obrovské množství materiálu, jeho práce vyjde ve dvou částech. Nyní je k dispozici první díl, zachycující roky 1954 až 1974, kdy Němec, zbavený možnosti dál pracovat, odchází do emigrace. Jan Němec je zajisté svérázný, sebestředný umanutec, jenž v milostném poblouznění neváhal střílet do oken (kdysi) a svévolně vypověděl chystaný sborník rozhovorů s ním (nyní - viz http://www.cameraobscura.wz.cz/nemec/). Jenže jeho filmy, jakkoli kdysi kritikou ceněné, si nikdy nedokázaly získat diváky, ani když je provázela skandální pověst kvůli cenzurním potížím. Dokonce nezaujaly ani v případě, kdy měly pobavit.

Na rozdíl od podobenství Věry Chytilové či Evalda Schorma se Němcovy snímky vyznačovaly vizuálně strohým rozumářstvím, které neoslovilo. V dobách, kdy náročný, vypravěčsky stylizovaný Schormův Farářův konec vyhledalo přes půl milionu diváků a Formanovu komedii Lásky jedné plavovlásky dokonce přes dva miliony, snímek O slavnosti a hostech - na snímku - přilákal pouhých čtyřicet tisíc zájemců (údaje podle Havelkovy Čs. filmového hospodářství). Komunističtí ideologové se pak demagogicky tázali, pro koho Němec a jemu podobní tvůrci své pochybné filmy vlastně natáčejí, navíc za peníze pracujícího lidu. Dokonce v tehdejším Národním shromáždění zazněla protestní interpelace, zaštítěná poslancem Pružincem.

nemec 2

Bernardova kniha téměř krok za krokem mapuje jednotlivé etapy v Němcově profesním (a do jisté míry i soukromém) životě. Probírá léta učednická, kdy studoval na FAMU. Již tehdy narážel na neschválené projekty, už tehdy přečníval. Avšak hned svými prvními projekty uchvacoval, od počátku se jeho díla vyznačovala motivy pronásledování, ponižování, manipulace, ať již byla zasazena do jakýchkoli kulis.

Nejprve se Němec jistil válečnou kulisou, jakou vkládá do svých prvních filmů Sousto a Démanty noci, i osobností spisovatele Arnošta Lustiga. Když ale hodlal přejít do "nadčasové" roviny, již narazil. Kafkovu Proměnu se mu podařilo natočit až v emigraci, Klímovo Utrpení knížete Sternenhocha následovalo až po pádu komunistického režimu, neprošly ani náměty podle ruské klasiky (Dostojevskij, Tolstoj). A počátkem 70. let se jakékoli šance rozplynuly úplně.

Jan Bernard podrobně popisuje genezi jednotlivých Němcových filmů, jak dlouhých, které jsou nejznámější (Démanty noci, O slavnosti a hostech, Mučedníci lásky), tak krátkých, ať již hraných (povídka v hrabalovském filmu Perličky na dně) nebo dokumentárních (Strahovské události o bouřícich se studentech, Oratorium pro Prahu, dokument o vpádu ruských vojsk propašovaný do rakouské televize). Na sklonku 60. let, již vyobcován z Barrandova, našel dočasné útočiště v Československé televizi - natočil tam několik písničkových pořadů, jednak s Karlem Gottem (Čas slunce a růží), jednak s Martou Kubišovou (Náhrdelník melancholie, Proudy lásku odnesou - na snímku).

nemec 3

Bernard zkoumá, jak vznikaly jednotlivé verze scénářů, jak probíhalo natáčení, zda nastaly problémy s uvedením, jaký byl ohlas v domácím i zahraničním tisku. Podrobně rozebírá jednotlivé snímky v jejich základních složkách, zajímá se o vypravěčské uchopení, zvažuje možné výklady. Postupuje chronologicky a ke každému projektu, realizovanému i nerealizovanému, sumarizuje snad veškeré dostupné informace, cituje z bezpočtu materiálů, aby co nejšířeji postihl veškeré dobové kontexty. Odkazuje se k mnoha osobním rozhovorům jak s režisérem samým, tak mnoha pamětníky, kteří s ním přišli do kontaktu. Nechybějí ani přetisky tehdejších dokumentů, ať již podepsaných Němcem nebo naopak namířených proti němu.

nemec 1

Vznikla mimořádně cenná publikace, které bych vytkl jedinou vadu: svého protagonistu zbytečně adoruje, zdráhá se domýšlet, nakolik Němcovy filmy zestárly a přestaly komunikovat. Protože venkoncem rozhodující je jejich schopnost oslovit i dnes. Například Chytilové Sedmikrásky, Juráčkova a Schmidtova Postava k podpírání, krátké hrané filmy Švankmajerovy, Schormův Farářův konec si schopnost oslovit i provokovat z valné části uchovaly, nejspíš i pro svou stále dráždivou nadsázku; v případě Němcových filmů si tím jist nejsem. Česká televize se odhodlala trojici Němcových hraných filmů (Démanty noci, O slavnosti a hostech, Mučedníci lásky) vysílat v tomto tisíciletí jen jednou a obávám se, že kvůli mizivému diváckém zájmu bude sotva pomýšlet na další opakování. Proto by asi nebylo od věci ke knize přidat ještě DVD s Němcovými filmy…


Jan Bernard: JAN NĚMEC. Enfant terrible české nové vlny. Díl I. 1954-1974.
Vydala Akademie múzických umění, Praha 2014. 648 stran.
Hodnocení: 90%

nemec 4

Foto: kniha, Česká televize

( 9 hlasů )


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

GABRIELA KUBENOVÁ

výtvarnice

Kniha:


Daniel Glattauer - Dobrý proti severáku

Kniha Dobrý proti severáku je moderní a vtipnou variací na epistolární román. Emmi Rothnerová chtěla přes internet zrušit předplatné časopisu Like. Kvůli překlepu ale její e-mail dostane Leo Leike. Protože Emmi mu dál posílá e-maily, upozorní ji Leo na její omyl. Začne tak nezvyklá korespondence, jakou lze vést jen s osobou naprosto neznámou. Na tenkém ostří mezi absolutním neznámem a nezávaznou intimitou se oba víc a víc sbližují, až si nakonec musí nevyhnutelně položit otázku: snesly by milostné city, které rozkvetly v e-mailech, osobní setkání? A co by se stalo, kdyby ano? Anotace ke knížce, která psala o jednom e-mailovém omylu a nastartovala neobvyklou korespondenci, mne zaujala a e-knihu jsem hned zakoupila. Opravdu mě nepustila a přehltla jsem ji přes noc, dá se to, je to pro mě velice čtivé a děj má spád. Mám ráda podobná nedorozumění i v opravdovém životě a ne jedno se mi už i přihodilo, takže jsem se do toho začetla a stala se téměř součástí knížky.Po poslední větě nastalo… no tohle? To snad nemůže být konec, to nejde, aby to takhle skončilo, to mi snad ten autor udělal schválně…. Ale bylo to tak, byl to konec, žádné další stránky, žádné další věty a dokonce ani slova nenásledovala…. Tohle se mi u málokteré knihy stane……. Ale za pár měsíců jsem objevila volné pokračování…. „Každá sedmá vlna“, neváhala jsem ani minutu, knihu zakoupila, opět v digitální podobě, ačkoli jsem totální milovník knih, které můžu otevřít a ke které můžu i přivonět, a pro mě bylo to pokračování snad ještě lepší. Takže pokud jste milovníky zamotaných životních příběhu a šťastných konců, dejte se do čtení. Daniel Glattauer (nar. 1960) pochází z Vídně, je spisovatel a novinář. Píše sloupky, soudní reportáže a fejetony. Jeho kniha Dobrý proti severáku se stala bestsellerem, v roce 2006 byla nominována na Německou knižní cenu a byla přeložena do mnoha jazyků a adaptována do podoby divadelní i rozhlasové hry. V Německu se dosud prodalo více než osm set padesát tisíc výtisků. Na přání čtenářů vyšlo pokračování Každá sedmá vlna (2009).

Anketa


Chat s osobností

Hledat

Mimísek 6

Partneři

Z archivu...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Tajemství umění

Tajemstvi umeni 200Tahle zvoleným rozměrem překvapivě malá knížka vzhledem k tomu, co slibuje na své zadní straně, tj. výběr 80 výjimečných obrazů a soch z celého světa napříč staletími, se snaží určit, proč a čím tato díla tolik uchvacují.

<...

Divadlo

Mezinárodní festival dokumentárního divadla AKCENT 10. – 27.11. Divadlo Archa

akcent200Letošní ročník mezinárodního festivalu dokumentárního divadla AKCENT představí pestrý výběr inscenací, které v aktuálním společensko-politickém kontextu zkoumají místa a situace, kde se rodí zlo. Vedle uznávaných světových tvůrců festival uvede i t...

Film

Recenze: Prázdniny v Provence

prazdniny v provence200Tento film vypráví o trojici muzikantů, již znechucených povinností ustavičně vystupovat, kteří se jednoho dne sbalí a prchnou do slunné Provence k tetě jednoho z nich. Záhy vplují do malé české komunity, která se ve francou...