Jak moc se může lišit subjektivní zkušenost a to, co považuje za skutečnost justice?

Jak moc se může lišit subjektivní zkušenost a to, co považuje za skutečnost justice?

Tisk

Na-prvni-pohled perexTessa Ensler (Marie Štípková) je elitní obhájkyní. V soudní síni se cítí jako doma a její práce ji nesmírně baví. Aby vyhrála, je ochotná udělat cokoliv. Promyslet dokonalou taktiku, pokládat správné otázky, po kterých mohou následovat jen správné odpovědi.

 

Mezi její klienty patří i muži nařčení ze znásilnění. Tesse je však jedno, zda to udělali nebo ne. Věří ve spravedlnost systému a odvolává se na to, že konečné rozhodnutí je na porotě. Ona jen hledá nesrovnalosti v příběhu oběti. Jen dělá svou práci. Jenže pak se obětí znásilnění stane i ona. Její pohled na problematiku se radikálně změní. I když Tessa zná pravidla platící v soudních síních, rozhodne se za sebe postavit a bojovat. Dosáhne spravedlnosti nebo bude další z žen, před jejich utrpením zákon zavřel oči?

Kontroverzní a zároveň úspěšné drama

Hra nazvaná Na první pohled, kterou uvádí pražské Švandovo divadlo, byla poprvé uvedená před rokem v londýnském Divadle Harolda Pintera. Toto komorní drama se otevřeně vyjadřuje k nejednoznačným a palčivým tématům současného společenského diskurzu a ukazuje, že to, jak znásilněná žena vnímá své znásilnění, a to, jak tento čin vnímá justice, jsou dvě zcela odlišné skutečnosti.

Na-prvni-pohled 1

Marie Štípková

Z cynické právničky zoufalou obětí

Na začátku hry vystupuje Tessa sebevědomě a také trochu arogantně. Ostatně, má být na co hrdá: její pracovní úspěchy jsou úžasné. Její cynismus, pro právnickou kariéru tak užitečný, je nepochopitelný, šokující a místy nechutný. Poté, co se sama stane obětí znásilnění, však Tessa pochopí, že se mýlila a že zákony nejsou na straně obětí, nýbrž na straně obžalovaných. Její osobnost se zcela přetvoří – stává se zranitelnou, vyděšenou, neustále o sobě pochybující. Jediné, co jí zůstalo, je její bojovnost. Tuto změnu Štípková ztvárňuje tak uvěřitelně, jako by to, co hraje, sama skutečně prožila. Zejména tehdy, když Tessa upadá do beznaděje. Protože pochopí svou bezmocnost, tuhne divákovi krev v žilách.

Proměnu hrdinky podtrhují i výměny kostýmů a samotná scéna, které dominuje velká kožená sedačka tělové barvy. Na velkém plátně na pozadí je v některých scénách promítaný pohled na scénu z výšky, což evokuje pocit hrdinky, která jako by místy vystoupila ze svého těla a na všechno se koukala shora. Dalším motivem, který na plátně uvidíte, je hrdinčina tvář, která se postupně zvětšuje, až z ní jsou nakonec vidět jen oči. Ty se ukážou v momentě, kdy hrdinka pochopí, že i když v boji se systémem, který dlouho obhajovala, pravděpodobně nevyhraje, něco se musí změnit, aby se to nestalo i dalším ženám. Její závěrečný proslov přibližuje, jak se oběti cítí, a vyzývá ke změně. Nijak nemoralizuje, „jen“ vysvětluje, co a proč je špatně a povzbuzuje k zamyšlení.

Na-prvni-pohled poster

NA PRVNÍ POHLED
Autor: Suzie Miller
Překlad: Zuzana Josková
Dramaturgie: David Košťák
Žánr: drama
Režie: Lucie Ferenzová
Inspice a asistent režie: Blanka Popková
Hudba: Markéta Ptáčníková
Produkce: Tereza Marková
Scénografie: Jana Hauskrechtová
Kostýmy: Zuzana Sceranková
Hrají: Marie Štípková, Markéta Ptáčníková
Uvádí: Švandovo divadlo Praha
Premiéra: 7. 10. 2023
Délka představení: 1 hod 30 min bez přestávky

Hodnocení: 75 %

Odkaz/ Zdroj foto: https://www.svandovodivadlo.cz/inscenace/779/na-prvni-pohled


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Karla Kubíková: „Během psaní Hájovny jsem byla Lindou, ženou pod zámkem.“

karla kubikova 200Karla Kubíková žije ve středních Čechách a svůj profesní život strávila ve školství. Vydala knihy Rafanda (2007) a Samoživitelka (2008). V roce 2009 získala první místo v soutěži RWE za nerealizovaný TV scénář Dvě Františky. Zúčastnil...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Jak si vedli němečtí divadelníci v Praze?

az k horkemu konci divadloAspoň trochu vstoupila do povědomí ta skutečnost, že v meziválečné Praze kvetlo dvojjazyčné písemnictví, české a německé (přesněji německo-židovské), velké zjevy jako Franz Kafka se již dávno staly nedílnou součástí pr...


Literatura

Broukobol pro milovníky proudů slov

broukobol 200V nakladatelství Argo vyšla loni kniha Broukobol lákající jak barevným až psychedelickým přebalem s Johnem Lennonem, tak jeho osobnostní.

 

...

Divadlo

Vršovické divadlo MANA uvede inscenaci To nemyslíš vážně, Pavlíčku o osudu Pavla Kohouta

To nemyslis vazne Pavlicku 200Silný příběh inspirovaný životem mimořádného českého dramatika Pavla Kohouta To nemyslíš vážně, Pavlíčku uvede divadlo MANA v pražských Vršovicích. Kohoutův podivuhodný osud, jeho vtip, bystrost i prozření...

Film

Úkryt v ZOO – snaha chránit, i přes vlastní nebezpečí

ukryt v zoo 2 (2)„Až za mřížemi byli konečně v bezpečí.“ Příběh válečného Polska a nebezpečí, v jakém se nacházeli nejenom Židé, ale všichni obyvatelé tehdejší Varšavy, umocněné prostředím malebné ZOO, vybombardované v první den obsazení...