Nora, osekaná, Helmerová

Nora, osekaná, Helmerová

Email Tisk

nora uvodkaHenrik Ibsen a jeho Nora (původně Domeček pro panenky) patří k divadelní klasice. Hra byla napsaná před více než sto lety, ale její téma – postavení žen ve společnosti - je živé dodnes. Inscenace brněnské Reduty (Národní divadlo Brno) přijela v půlce května hostovat do pražského Studia Hrdinů.

 


Je předvánoční čas a manželé Helmerovi diskutují svou finanční situaci. Po novém roce se Torvald, manžel, stane ředitelem banky a život má být rázem jiný, jenže…Jenže to by na povrch nesmělo vystoupit tajemství Nory z minulosti, které ale vzniklo z popudu čisté ochranářské lásky. Nicméně Torvald nemá až takové pochopení, jaké by se patřilo a dokonce po zjištění, co se stalo, prohlašuje, že by se Nora neměla starat o jejich společné děti, že takového úkolu není hodna.
Alespoň tak je to v původní verzi – v inscenaci brněnské Reduty ve hře zůstávají pouze Nora a Torvald a ostatní postavy se objevují pouze v monolozích Nory, na scéně se na živo neukážou. Eva Novotná (představitelka Nory), tak nejenže musí zvládnout svou náročnou postavu, musí suplovat i Kristinu, doktora Ranka, ale i nepřítele Nilse Krogstada.

nora


Skvělý výkon Evy Novotné je to, co vás udrží v pozornosti. Jak sebou šije, je napjatá, nepostojí na jednom místě, nervozita z prozrazení jejího přečinu je všudypřítomná. A po vší hysterii následuje ale rychlý přechod ke konci hry. Najednou je vše jasné, tiché, bez příkras, Nora je smířená, rozhodnutá a sděluje manželovi, že odchází od rodiny, aby našla sama sebe.
Tedy, kromě rozsáhlé redukce hry, přichází závěr až příliš rychle, jakoby říkal, no tak honem, ať to máme za sebou. I celkově takto brněnská verze vyznívá. Rychlovka pro dnešní turbulentní dobu. Ale řekla bych, že je tím dílo dost poškozeno. Pokud by na představení přišel někdo, kdo o hře nic neví, asi by byl poměrně zmatený.
Přitom hru i dnes můžeme vnímat stále aktuálně – může hovořit o tom, že žena může být samostatná a úspěšná i bez muže a nemusí být považovaná za sobeckou, že každý má právo najít sám sebe, že je třeba ale dbát na své závazky. A především, že to, že jsou dva lidé manželé a mají spolu děti, ještě zdaleka neznamená, že se znají. Ve společné domácnosti můžete žít s naprostým cizincem, který se vás v potřebné chvíli nezastane.
Závěrečná scéna, příchod tří králů s nadměrnými hlavami vypadá bizarně, hororově, zajímavě a netradičně, ale celkový dojem nezachrání. S klasickým dílem by se mělo zacházet šetrněji.

nora1


Nora
Studio Hrdinů (hostující inscenace divadla Reduta, Národní divadlo Brno), 16. 5. 2015
Režie a úprava: Rastislav Ballek
Scéna: Stefan Milkov
Kostýmy: Katarína Kováčiková
Hrají: Eva Novotná, Petr Halberstadt
Premiéra: 1. listopadu 2013
Hodnocení: 60 %

Zdroj foto: www.studiohrdinu.cz


 




Přihlášení



Anketa

Národní divadlo


Partneři

Hledat

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (8)

Aktuality

Městská divadla pražská
Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Z archivu...

Čtěte také...

22. Setkání Stretnutie je za námi, návštěvnost vzrostla

Setkani Vasaryova 20022. ročník česko - slovenského divadelního festivalu Setkání Stretnutie 2017 v Městském divadle Zlín se vydařil. Ve dnech 16. - 20. května přilákal pestrý nejen divadelní program 7500 diváků, což je o 1500 více než loni. Patro...


Literatura

Karneval - bizarní vyprávění velkoměstského taxikáře

Karneval perexRomán Karneval je bizardním vyprávěním osudu velkoměstského taxikáře, který bloudí ulicemi Montrealu jako Moucha, tak si i sám hrdina říká, Moucha. Proč? Protože rozděluje taxikáře do dvou sk...

Divadlo

V listopadu na Noc divadel 2017 - už popáté


divadlo perexTřetí listopadová sobota bude již tradičně patřit Noci divadel, která letos oslaví 5 let své existence.

...

Film

Zlín Film festival, sekce Noční horizonty: Pluto

pluto200Díky zlínskému filmovému festivalu a jeho sekci Noční horizonty se na plátna zlínských kin dostanou snímky, které se běžně do české distribuce nedostávají. Divácký vkus v kombinaci s rentabilitou provozu kin jsou neúprosnými kritérii, jež bohužel mnoho...