Teror. Dechberoucí soudní proces v divadle Reduta v Brně

Teror. Dechberoucí soudní proces v divadle Reduta v Brně

Tisk

brno perexFerdinand von Schirach (narozen v roce 1964) je berlínský advokát, spisovatel  a dramatik. Jeho romány „Pád Collini“ a „Tabu“ jsou prodávány v milionech, jsou to dnes už mezinárodní bestsellery, publikované ve více než 40 zemích světa. Jeho první divadelní hra "Terror" měla premiéru v Deutsches  Theater v Berlíně. Ve svých esejích a projevech autor pravidelně komentuje významné společensko-politické otázky

 

Na brněnské scéně Národního divadla, v Redutě, jsme byli svědky premiéry jeho známého soudního přelíčení, pod počeštěným názvem  Teror.
Velmi stručně o ději: Koná se proces se stíhacím pilotem Larsem Kochem, který byl vyslán do vzduchu, aby se pokusil přinutit unesené letadlo Boeing, se 160-ti lidmi na palubě přistát. Terorista v kokpitu měl v úmyslu navést letadlo na stadion, kde právě bylo 70 000 diváků. Vojenský pilot  mněl vizuální kontakt s Boeingem, 35 minut se pokoušel o komunikaci, použil výstražnou střelbu. Ale úmysl únosce se zdál být neodvratný. Proto proti rozkazu, nakonec 50 vteřin před pádem letadla na stadion ten Boeing s lidmi na palubě raketou sestřelil. Zabil 160 pasažérů, ale odvrátil katastrofu mnohem větší, pád letadla mezi 70 000 diváků.
Téma hodné zvláštního procesu, ve kterém jsou pokládány základní otázky etiky a společenského žití. Je to přednější ústavní zákon, který má chránit obecně naší civilizaci? V tom zákoně je zakotveno, že nikdo, ve jménu  jakéhokoliv důvodu nesmí vědomě zabít nevinného. Nesmí tedy ani střílet na unesené letadlo. Na druhé straně je zde etický princip volby menšího zla. A na základě tohoto principu stíhací pilot jednal, vědom si porušení rozkazů i zákona nejvyššího, porušení ústavy. Autor zde vytvořil opravdu otevřený prostor pro hodnocení kritické situace, tak aktuální dnešní době terorismu.

 

brno teror 02

 

Výborně napsaná hra, s monology, které skutečně vedou k zamyšlení nad dobou, ve které žijeme.  Jenom je škoda, že se v popisovaném příběhu objevují faktické popisy situace, které nemají vždy oporu v logice. Už první,  základní fakt: Kdyby stíhací pilot raketou Boeing nesestřelil v poslední minutě před pádem letadla, stejně by těch 160 lidí na palubě zemřelo, výbuchem mezi 70 000 lidí na stadionu. Tím, že by letadlo nesestřelil, prodloužil by jim život o 55 vteřin.  Další nezodpovězené problémy jsou detailní. Prý ti lidé na stadionu by byli schopní opustit jej za patnáct minut. 70 000 lidí za tak krátkou dobu? To je nesmysl. Navíc, ve hře se ani náznakem neřeší, kdo byl odpovědný za to, že se stadion nezačal vyklízet. Trvalo skoro hodinu, od kdy  terorista ozmámil svůj úmysl zasáhnout stadion a pak rádiovou komunikaci vypnul. No a takový detail, že nešlo o vraždu, jak zaznělo v obvinění, ale mělo jít o zabití (to není v právní kvalifikaci totéž) a další detail, že celou kauzu neměl řešit civilní, ale vojenský soud, to už jsou jenom drobnosti. 

 

brno teror 03

 

Po přestávce dostali všichni diváci skleněnou kuličku na možnost rozhodování. K nim se totiž soudce obracel, jako k porotě. Diváci měli rozhodnout, je li stíhací pilot Lars Koch vinen, nebo nevinen.  Vzhledem k průběhu celého procesu, když se se sbíraly kuličky a položily na atraktivní váhy na jevišti, jasně vyplynula převaha těch diváků, které volili volbu: nevinen. Zajímavých bylo snad 25% těch, kteří který volili: vinen. To je důkaz, že argumenty žalobkyně přece jenom zůstali vyslyšený a že otázka viny a neviny v tomto případě nemá jednoduchou odpověď.
Autor hry, F. von Schirach je advokát. Ten proces sepsal autenticky. Ovšem inscenátoři, byť si asi byli vědomi jistých „konstrukčních“ nejasností popisovaného příběhu, neměli asi možnost až tak zasahovat do obsahu, aby to měnilo základní atributy hry. To hlídá autorský zákon. Takže výtka k jistým faktickým nedostatkům nevede k překladu a dramaturgii, ale jenom k autorovi.
Nicméně, i přes tyto výhrady jde o mimořádně sugestivní text, který nám, divákům, umí položit jedny z nejzákladnějších otázek našeho bytí v civilizované společnosti.

 

brno teror 01


Režisér Martin Glaser vycházel z hereckých specifik protagonistů a jednoduchou, čistou režii, kde kladl důraz hlavně na správnou volbu tempa a rytmu inscenace, dokázal z textu vytěžit to podstatné a sugestivní, co má na rozumové hodnocení a na emoce diváka nejvíce zapůsobit. Proto volil také jednoduchou čistou scénu Pavla Boráka i kostýmy Markéty Oslzlé – Sládečkové. Předsedu senátu hrál  Zdeněk Dvořák. On už svou postavu, svou mimikou i rétorikou byl, jakoby předurčen k této roli. Je to prostě na scéně nepřehlédnutelná osobnost.  Obžalovaný pilot Jana Grundmana neměl velký prostor na hlubší, emocionální projev. Hrál přesně to, co hrát musel. Přesného a věcného vojáka, který si byl vědom toho, že jeho čin bude souzen. Výborně sehrála svou postavu státní zástupkyně Eva Novotná. Přesná, rázná, konající službu zákonům republiky. Nebyl to stroj, citující paragrafy. Dokázala svůj komplikovaný postoj propojit: na jedné straně chápající žena, na straně druhé, striktní obhájkyně litery zákona. Jejím oponentem byl Martin Sničák, jako obhájce. Zprvu rezervovaný, působící dojmem tak trochu trémisty, aby pak svůj projev postupně rozbalil, zahrál schopného, v argumentech silného advokáta.Svědek  Leuterbach, nadřízený vojenského stíhače, hrál Dušen Hřebíček ve věrohodné pozici člověka, který chápe pohnutky pilota, ale je vlastně v opozici, protože musí hájit vojenský řád.Druhá svědkyně, Meiserová, hraná Klárou Apolenářovou  měla  vděčnou roli. Nešťastné ženy se vždy hrají lépe, než ty šťastné.  Manželka a matka, které umřel v tom Boeingu muž, byla poznamenána  emocemi  záště nad zmařeným životem, který zavinil stíhací pilot. Plna neštěstí a smutku, diváky skutečně dojmula.


Režie excelentní, herecké výkony také. Až na prvotní výtky, které padají na autorovu hlavu, bylo představení tak sugestivní, že se divákům, vůbec nezdálo, jak rychle ty dvě hodiny soudního procesu uplynuly. Lze jenom k poslední premiéře blahopřát.


Peter Stoličný

 

Zdroje fotografií: www.ndbrno.cz

 


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Marie Doležalová s úsměvem: „Někdy dělám Sašu, někdy ne...“

marie dolezalova 200Mladou herečku Marii Doležalovou hodně proslavila role Saši v sitcomu televize Nova Comeback. Jak na něj vzpomíná? Kromě televizních rolí a moderování hraje také v divadle a skupině Olat...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Zdenek Merta a Leona Machálková se potkají u klavíru v MdB

merta 200Zdenek Merta není jen známý a úspěšný skladatel a klavírista, ale také zpěvák, showman, vtipný společník a zábavný vypravěč. Diváci Městského divadla Brno jej velmi dobře znají i jako zdatného moderátora neobvyklé divadelně-hudební talk show Zdenek M...


Literatura

Továrna na panenky – o vzácnosti svobody

TovárnaV továrně na panenky v Londýně, kde Iris pracuje, plynou dny jeden za druhým a všechny jsou stejné. Ve stejnou dobu vstávat, ve stejnou dobu obědvat a jít spát. Pracuje tu se svou sestrou Rose, která se bez výhrad podvoluje tomuhle způsobu života. Iris vša sní o něčem jiném – její váš...

Divadlo

Lordi v Českých Budějovicích byli famózní, skvělí a vysloužili si aplaus - fotoreportáž

Lordi perexNáš fotoreportér Rudolf Hojdar nafotil sérii snímků z českobudějovckého vystoupení souboru Lord of The Dance, které se konalo 27. února 2014 v Budvar Aréně. Ačkoliv časový prostor k pořízení fotografií byl, dle pokynů pořadatelů, velmi krátký, můžeme se díky...

Film

Žádný film není jako film o Mupetech
ImageOriginálu se opravdu jen těžko něco přiblíží. Nejenom, že Mupeti jsou nenahraditelné loutkové příšerky, ale také nikdo další neměl v Disney produkci tak šílený nápad. O nadabované české verzi se zmíním dále v textu....