Reklama
Banner
Banner

Divadelní svět 2012

Email Tisk

divadelni-svet 2012 200Na začátku nového roku se hodnotí. Hodnotí se rok uplynulý, jeho činy, výsledky. Ohlédnutí zpátky může přinést zajímavá srovnání, poukázat na to nejdůležitější a navnadit do budoucnosti. I redakce divadla není výjimkou. Začtěte se tedy do toho, jak loňský divadelní svět vnímají naši redaktoři a nejen oni!

 

V roce 2012 redaktoři divadelní rubriky Kultury21 napsali 93 článků. Přinesli vám 34 recenzí divadelních představení, 49 krát vás pozvali do divadla či na divadelní festivaly. Právě z festivalů vám přinesli 4 reportáže. Třikrát jsme vás zasvětili do situací, které vznikají či vládnou v politice divadel a přinesli jsme i dva články o knihách, které se výhradně týkají divadla. Měli jsme zkrátka napilno. Divadelní svět totiž nikdy nespí a my také ne! Hodnotili jsme, sledovali jsme a pilně jsme usedali do hledišť ve více než 20ti divadlech po celé České republice. Kdy jindy se na moment zastavit, ohlédnout se a zesumírovat si co bylo nejlepší, co naopak nejslabší a co bychom si přáli v dalším roce? Právě nyní je ta pravá chvíle, aby se oslovení zástupci divadel i samotní redaktoři podělili o svoje dojmy.

Cenu za Nejlepší představení 2012 získává…

• Nora aneb Domeček pro panenky
Za představení 18. prosince 2012 v Divadle D21 ohodnocené 100% redaktorkou Martinou Černou.
(http://www.kultura21.cz/divadlo/5749-nora-domecek-pro-panenky-divadlo-21)
• Komediomat
Za představení 8. října 2012 ve Studiu Z Zlín ohodnocené 100% redaktorkou Janou Vlčkovou.
(http://www.kultura21.cz/divadlo/5268-komediomat-zlin)
• Ženský úsměv
Za představení 2. července 2012 divadelního souboru Teatr Nikoli v rámci festivalu Apostrof ohodnocené 100% redaktorkou Martinou Černou
(http://www.kultura21.cz/divadlo/4707-apostrof-zensky-usmev)

Co nás v roce 2012 nejvíce potěšilo

„Pro Divadlo D21 není těžkým úkolem vybrat si ‚senzaci‘, jelikož právě v nové sezóně 2012/2013 se odehrálo spoustu velkých událostí. Hlavním bodem je změna názvu z Malého Vinohradského divadla na Divadlo D21. Se změnou názvu je spojený i zcela nový směr a síla, která prostoupila celé divadlo a soubor. Předělali jsme a zvelebnili foyer, ve kterém se od nové sezóny dokonce i vystavuje. Co se dramaturgie týče, umělecké vedení zvolilo téma sezóny, kterým jsou Prachy, moc a sláva. Hned první premiérou byly Gulliverovy cesty v režii Jiřího Ondry, které byly prostoupeny autorskou hudbou Davida Hlaváče. Divadlo D21 tak obstojně zvládlo svůj první ‚malý muzikál‘, ze kterého jsme byli nadšeni nejen my. S nehasnoucí energií se soubor ihned vrhl do dalšího projektu, kterým je Nora (http://www.kultura21.cz/divadlo/5749-nora-domecek-pro-panenky-divadlo-21) , jež měla premiéru v polovině prosince. V hlavní roli zářila Stela Chmelová, za režisérským pultíkem zase Tereza Karpianus, která je čerstvou maminkou. Doufáme, že Divadlo D21 vkročilo do nových vod správnou nohou a přejeme do nového roku 2013 nejen sobě, nýbrž i Kultuře 21 hodně úspěchů, diváků a čtenářů.“
Jana Fléglová, Divadlo D21

divadelni-svet 2012 3

„Rok 2012 pro náš prostor NoD byl velmi úspěšný a naplnil nás optimismem a radostí z naší práce, protože se nám povedlo pomoci k životu několika výjimečným projektům, které jsou naprosto originální, překvapující a silné, a které se chystáme uvádět i v dalším roce. Za prvé bych jmenovala projekt Manson (http://www.kultura21.cz/divadlo/3992-divadelni-pohybove-predstaveni-manson-v-nodu-kdy-je-tanec-eufemismem-pro-agresi) , odvážný projekt který vzešel ze spolupráce dvou vynikajících souborů – DOT 504 a Teatr Novogo Fronta. Pak máme radost z projektu Valentýn (http://www.kultura21.cz/divadlo/4516-nod-valentyn-zasahl-a-bolel), výjimečné performance neuvěřitelně talentovaného herce a mima Petra Krušelnického. Velkou radost máme i z projektů, které měly premiéru v prosinci – nový projekt Spitfire Company One Step Before the Fall a Requiem Lenky Bartůňkové. Uzavřela bych to tak, že máme radost ze spoluprácí, které se nám naskytly, a ze setkání s výjimečnými tvůrci, s nimiž rádi spolupracujeme. Máme radost, že můžeme zvát zahraniční umělce a že můžeme spolupracovat s takovými skvělými festivaly, jako jsou 4+1 dny v pohybu nebo Malá inventura. A těšíme se na rok 2013, protože té radosti přinese určitě ještě víc :)“

Šárka Matoušková, NoD

divadelni-svet 2012 2

„K tomu nejlepšímu, co jsem v divadle zažila nejen za rok 2012, ale i celkově, bezesporu patří hra Splašené nůžky. Neustále jsem čekala, až v programu nebude ‚vyprodáno‘, a budu moci sama vidět toto představení, které láká následující větou: Komedie s detektivní zápletkou, v níž detektivem jsou i diváci. Autorem předlohy je Paul Portner, který děj zasadil do kadeřnického salónu, nad kterým se stane vražda. Vrah není jasný, a proto je nutné do vyšetřování (a především rekonstrukce situace) zapojit publikum. V Městském divadle Zlín se na place objevila šestice skvělých herců, kteří předvedli opravdu osobitý výkon. A vyšetřování samotné? Neuvěřitelné, čeho si lidé všimli a jak spolupracovali. Krom toho všeho byl scénář velmi aktuální, plný drobných, ale působivých vtipů. Z divadla jsem tehdy odcházela uslzená smíchy a neuvěřitelně nadšená.“
Jana Vlčková, redaktorka K21

"Vítězství v kategorii „divadelní nej“ si neodnáší žádné jednotlivé představení, na celé čáře vyhrává zlínský divadelní festival Setkání Stretnutie 2012. A to hned z několika důvodů. Především je to taková vlaštovka, která nedělá jaro, ale festivalové léto. Člověk má možnost po dlouhém zimním půstu nasát opět onu nezaměnitelnou atmosféru open air akcí. Vypustit potomky do parčíku u divadla a svlažit vyprahlé hrdlo zlatavým mokem. Díky edici 2012 jsem si rozšířila přehled především o definici, co je punkové divadelní představení – představení, během něhož jsou používány rekvizity pouze získané darem, nalezené, případně ukradené. Za tento poznatek vděčím pohádce Vlk a hlad Divadla dobré kávy, jejímž autorem je Jakub Folvarčný. V kategorii „objev roku“ s převahou zvítězil brněnský spolek KočéBR a inscenací Kytice od Karla Jaromíra Erbena, kteroužto jsem zhlédla též v rámci festivalu Setkání Stretnutie 2012." 
Pavlína Jiráková, redaktorka K21

„Jsem velký fanoušek Divadelního klubu Jirásek a Divadelního klubu mladých v České lípě. Těším se vždy na jimi nastudované hry a letos to byla, pro mnohé z nás kultovní komedie, Tři muži ve člunu a pes na motivy stejnojmenné knihy Jeroma Klapky Jeromeho. Pro divadelní prkna ji upravil František Zborník, který je i vedoucím DKJ. Představení bylo součástí tradičního festivalu Českolipský divadelní podzim, což je každoročně očekávaná místní společenská událost. Těšila jsem se moc, jak na oblíbený britský humor, tak na místní ochotníky, kteří do ztvárnění rolí dávají všechno. Perlička k tomuto představení je, že autorem knihy byl zmíněný J. Klapka Jerome, v tomto zpracování v něm hrály další dvě osoby s příjmením Klapka a v zákulisí visí cedulka s nápisem požárník Klapka. Takže vlastně takové rodinné představení. Další významnou událostí byla světová premiéra vztahového dramatu Dekameron.“
Radka Mothejzíková, redaktorka K21

Co nás v roce 2012 zklamalo či se nepovedlo

„Největším zklamáním celého roku je pro mě bezesporu konec Malé Scény ve Zlíně. Toto divadélko spolupracující s místní liduškou, mi imponovalo nenáročným repertoárem v podání mladých herců. Hry byly často o vztazích a vždy dokázaly rozesmát. Kromě toho hrávali také hodně pohádek, na které jsem se v budoucnosti chystala chodit s dětmi. Nicméně konec byl neodkladný – na představení chodilo málo lidí a herecké generaci docházel elán i finance. V lednu si na rozloučenou zajdeme na hru Ženy aneb my všechny jsme princezna, kterou napsat Petr Nýdrle a je o životě zlínských třicátnic.“
Jana Vlčková, redaktorka K21

divadelni-svet 2012 4

„Ani letos mě divadelní svět nepotěšil dvěma věcmi, které se ukrývají naproti jevišti. Publikum. Nepotěšilo mě hned ve dvou ohledech. V počtu a v dresscode. Divadelní tuzemská scéna zajisté bohužel nabízí divácky nezajímavá a nelákavá představení, kde se o ohromné škodě při malé účasti diváků, mluvit nedá. Na druhou stranu počty diváků v hledištích jsou někdy žalostné a to na představeních, která by snad měla být i povinná. Divadlo by nemělo být řemeslo a kulturní událost vytlačená do pozadí a považovaná za bizarnější oldschoolovou záležitost. Divadlo by mělo být pevně ukotveno v našich životech, v našem kulturním vyžití a zálibách. Stejně tak jako nepsaný dresscode. Dnes se už dávno nenosí velká večerní a snad je to i málokde požadováno, přesto by naše oblečení do divadel nějakou úroveň mít mělo. V tomto jsou Češi, a především bohužel muži, velmi pozadu. Slušné a slušivé oblečení je projev úcty dalším divákům a především pak všem, kteří se na tom či onom představení podíleli. Některá nepsaná pravidla nejsou bezdůvodná…“
Martina Černá, redaktorka K21

Co si přejeme a očekáváme v roce 2013

„V roce se třináctkou na konci bych samozřejmě chtěla do divadla chodit mnohem více. Do karet mi hraje to, že už nyní mám za sebou Komediomat, takže si to už v lednu splním. Nerada bych promeškala i nový zlínský muzikál Řek Zorba podle románu Nikose Kazantzakise, ve kterém se v hlavní roli předvede charismatický Dušan Sitek. Uvidíme, jak se nadcházející rok vyvine a co prkna znamenající svět přinesou.“
Jana Vlčková, redaktorka K21

 divadelni-svet 2012 1

"Musím se přiznat, že divadlo jsem ještě před několika lety nějak extra nemusela. Vše se začalo pozvolna měnit pohádkami, které jsem se syny začala navštěvovat, úsilím nemít doma kulturní barbárky. Nyní se velice ráda nechávám přenášet z tady a teď do jiných časoprostorů a jen nerada se vracím zpět. A říkám si, že bych tuto divadelní teleportaci mohla podstupovat častěji než zhruba jednou za dva měsíce. Ač si předsevzetí do nového roku zásadně nedávám, tentokrát snad učiním výjimku a budu po celý rok 2013 tvrdě makat na tom, abych do hlediště usedala častěji, ve večerních hodinách především. Vyměnit vytahané domácí tepláky a společenské šaty je už samo o sobě povznášející. A ještě jedno přání mám, je nechutně pragmatické a o penězích. Konkrétně aby se podařilo zlínskému divadlu sehnat dostatek finančních prostředků na uspořádání dalšího ročníku festivalu Setkání Stretnutie. Bez tohoto „votvíráku“ mého festivalového léta, by nejspíše zela ošklivě rozšklebená díra v mém festivalovém programu."
Pavlína Jiráková, redaktorka K21

„V nastávajícím roce si jistě ohlídám novinky v divadelním programu, protože miluji ten svět na jevišti a obdivuji, jak herci dokážou ztvárnit jednotlivé charaktery a emoce jejich hrdinů.“
Radka Mothejzíková, redaktorka K21

Divadelní svět je něčím ohromným, skoro nekonečným. Vždy se v něm něco děje a vždy skýtá v sobě nějaké překvapení. Zkrátka nikdy nezklame. Nejste spokojeni s počtem svých návštěv divadel v loňském roce? Letos máte šanci to napravit:-)

Zdroj foto: FB profil Divadla D21, Nod a Komediomat, www.malascenazlin.cz


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

IVETA SVOBODOVÁ

spisovatelka

Film:


DÍTĚ BRIDGET JONESOVÉ

Do kina jsem vyrazila s obavami. Byla jsem druhým dílem dokonalé Bridget dost zklamaná a tak jsem čekala spíš nastavenou kaši. Nedělala jsem si velké naděje. Uběhla spousta let, hlavní protagonisté zestárli a Hugh Grant dokonce odmítl spolupráci na třetím pokračování. Také se dost dlouho odkládalo natáčení a ladil se scénář. O to víc jsem byla překvapená, že jsem se dvě hodiny bavila a ostatní v sále také. Už ani nevím, kdy naposled jsem slzela smíchy. Renée Zellweger, Colin Firth a Patrick Dempsey byli prostě fantastičtí a skvěle jim sekundovala sarkastická gynekoložka v podání Emmy Thompson. Ta se také podílela na scénáři, režie se opět se ctí chopila, tak jako u prvního dílu, Sharon Maquire. Jestli se chcete pobavit a uvolnit se, nenechte si ujít Dítě Bridget Jonesové, opravdu to stojí za to.

Banner

Anketa

Národní divadlo

  • Národní divadlo seniorům
    Sleva pro seniory Národní divadlo nabízí seniorům ve věku 65 + vstupenky s 50% slevou na vyhrazená místa všech představení ND.*  Kromě této...

Aktuality

Městská divadla pražská
Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Partneři

Čtěte také...

Veselé paničky windsorské: sólo pro Bolkovu pantomimu

vesele panicky windsorskeŘíká se, že hru Veselé paničky windsorské si u Shakespeara objednala přímo královna Alžběta. V představení Jindřich IV. se jí totiž zalíbila postava rytíře Jana Falstaffa a chtěla h...

Nové komentáře

Facebook

Google+

Twitter


Ukázka z knihy Dům číslo 6

200 dumV půl šesté se dostal zpátky do kanceláře. Tak rád by zajel domů k Markétě a dal si horkou koupel a teplý čaj, zapnul zprávy a u nich pěkně usnul na pohovce. Takhle může leda tak do noci čučet do spisu na výpovědi Kieczka a jeho „ta ví hovno“, než bu...

Slovácké divadlo v Uherském Hradišti získalo další dvě nominace na prestižní cenu

Cena Ravenhilla 200Po nominacích na Ceny divadelní kritiky, ceny Divadelních novin a poté, co se Slovácké divadlo umístilo v desítce nejlepších českých divadel, se v Uherském Hradišti radují zase. Od čtvrtku 8. dubna se slováčtí divadelníci chlubí i ...

Jak se měnila typografie filmových titulků

Málokdy si to plně uvědotitulky 200mujeme, ale téměř každý film - nejen český - začíná nějak řešenými úvodními titulky (nejedná se tedy o podtitulky provázející zahraniční filmy, ponechané v původním znění). Díky úvodním nápisům se dovíme, jak se film nazýv...

Hudba a emoce

emoce200Před nedávnem jsem se dočetla, že z celé kulturních oblasti dovede nejvíc emocí vyvolat hudba. Autorovi dávám za pravdu, ano hudba má moc skutečně velmi silnou.

...