SOČR a Petr Popelka otevírají sezonu v Rudolfinu

SOČR a Petr Popelka otevírají sezonu v Rudolfinu

Tisk

SOCR 200Zahajovací večer řady „Klasika v Rudolfinu“ přivede na pódium Dvořákovy síně jednu z nejvyhledávanějších mladých houslistek současnosti. Španělka María Dueñas zahraje virtuózní Koncert Ericha Wolfganga Korngolda. Dále uvede šéfdirigent orchestru Petr Popelka První symfonii Gustava Mahlera, zvanou Titán. To vše v pondělí 2. října od 19.30 v Rudolfinu. Přímý přenos vysílá ČRo Vltava a Eurorádio, záznam nabízí ČRo D-dur.

 

Oblíbený Houslový koncert brněnského rodáka Ericha Wolfganga Korngolda je nesen pozdně romantickým hudebním jazykem, třebaže je datován rokem 1945. Dílo klade (zejména ve finále) značné požadavky na virtuozitu, zároveň obsahuje mnoho melodických a lyrických epizod. Jeho premiéra se konala v únoru 1947 v programu orchestru St. Louis Symphony s Jaschou Heifetzem jako sólistou. Koncert je věnován Almě Mahlerové, vdově po slavném skladateli, která od roku 1940 rovněž žila v Americe, stejně jako Korngold.

První z Mahlerových symfonií vznikla mezi koncem roku 1887 a březnem 1888, v konečné podobě však měla premiéru až v roce 1896 v Berlíně. Úvodní věta je plná zvuků přírody. Druhá si kouzelně pohrává s tanečními rytmy. Ve třetí větě, smutečním pochodu s variacemi na písničku Frère Jacques, hudba balancuje, jako u Mahlera ostatně často, na hraně pokleslé triviálnosti a parodie, nicméně záměrně a s hlubokým smyslem. Finále potom otvírá nebesa, bouří, bojuje – a nakonec hlásí v heroickém závěru vítězství. Dílo, vystavěné do ohromující hudební architektury, obsahuje zvuky loveckých rohů, ohlasy venkovských tanců i klezmerových kapel a narážek na vlastní písně i na lidové melodie. Ve své době, ještě za Brahmsova života, byl Mahlerův Titán skutečným zjevením.

María Dueñas, housle

Španělská umělkyně okouzluje publikum úchvatnou škálou barev linoucích se z jejích houslí. Mimořádná technická zdatnost, umělecká vyzrálost a odvážná interpretace jí zajistily nadšené recenze, pozvání k vystoupením s mnoha předními světovými orchestry a dirigenty, zaujaly soutěžní poroty. Rodačka z Granady (2002) si klasickou hudbu zamilovala díky nahrávkám, které si pouštěli její rodiče, a koncertům, které v rodném městě navštěvovala. V šesti letech začala hrát na housle a o rok později nastoupila na konzervatoř v Granadě. V roce 2014 získala stipendium Juventudes Musicales Madrid na studium v zahraničí a přestěhovala se do Drážďan, kde se stala posluchačkou Vysoké hudební školy Carla Marii von Webera. Tam si jí brzy všimli houslista Wolfgang Hentrich a dirigent Marek Janowski, na jejichž pozvání debutovala jako sólistka u Sanfranciského symfonického orchestru. V roce 2016 se s rodinou přestěhovala do Rakouska, tentokrát na doporučení svého mentora Vladimira Spivakova. Ve Vídni studuje na Univerzitě hudby a múzických umění.

V uplynulé sezoně poprvé vystoupila mj. s Pittsburgh Symphony Orchestra a Oslo Philharmonic pod taktovkou Manfreda Honecka, s Drážďanskou filharmonií a Markem Janowskim, s Orchestre Philharmonique du Luxembourg pod vedením Gustava Gimena, se Staatskapelle Berlin a Alainem Altinoglu a s Royal Liverpool Philharmonic Orchestra za řízení Dominga Hindoyana. Dueñas debutovala s Losangeleskou filharmonií a Gustavem Dudamelem v Hollywood Bowl v srpnu 2021 a v květnu 2022 s nimi opět spojila síly ve Walt Disney Concert Hall při uvedení světové premiéry koncertu Altar de cuerda od Gabriely Ortiz, který vznikl přímo pro houslistku.

V září 2022 podepsala María exkluzivní smlouvu se společností Deutsche Grammophon a svou diskografii u této společnosti uvedla nahrávkou Beethovenova houslového koncertu. V květnu 2023 vyšlo album Homage 1770, pořízené ve spolupráci s Wiener Symphoniker a Manfredem Honeckem. Jsou zde zaznamenány houslistčiny vlastní skladby a kadence. María Dueñas hraje na housle Nicolò Gagliano (17?4), které jí laskavě zapůjčila Deutsche Stiftung Musikleben, a na Stradivariho Camposelice z roku 1710, zapůjčené od organizace Nippon Music Foundation.

socr 1 Duenas Maria

PROGRAM:

Erich Wolfgang Korngold (1897–1957)
Koncert pro housle a orchestr D dur, op. 35

Gustav Mahler (1860–1911)
Symfonie č. 1 D dur

Petr Popelka dirigent
María Dueñas housle

Přímý přenos koncertu / ČRo Vltava / Eurorádio
Záznam koncertu / ČRo D-dur / 4. října / 20.00

Zdroj foto: Tam Lan Truong


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!


Literatura

Sara Gruenová: Na břehu jezera

na brehu jezera 200Na břehu jezera bude ta příšera, chtělo se mi vtipkovat ještě několik stran poté, co jsem začala číst tuto téměř čtyřsetstránkovou bichli a propadala hrůze z toho, jakáže snobská a lochneská příšernost mě čeká. Až když jsem byla a...

Divadlo

Slovácké divadlo uvede v premiéře Deník Anne Frankové

denik perexSlovácké divadlo je od předminulého týdne, kdy byly vyhlášeny Ceny divadelní kritiky, v první desítce nejlepších českých divadel. Do elitní sestavy se ale neprobojovalo jen uváděním ztřeštěných komedií a výpravný...

Film

Favoritka - exhibice intrik, toxinů a naturalismu

Favoritka perexRežisér Yorgos Lanthimos proslulý úspěšnými podivnostmi jako byly filmy Humr (2015) a Zabití posvátného jelena (2017) představuje historické drama z doby vlády královny Anny Stuartovny s názvem Favoritka (2018). Dokonalé scény, šokující na...