Slovní sebeobrana může pomoci předcházet konfliktům a zmírňovat jejich dopady

Tisk

bmid slovni-sebeobrana-KUV-517717 (2)Nakladatelství Alpress vydalo praktickou knížku Slovní sebeobrana, která má předložit zásady efektivní komunikace a vést k tomu, aby se lidé zbytečně nehádali, lépe se dorozuměli a především uměli pohotově reagovat na slovní útoky. Autorkou je americká lektorka verbální komunikace Sam Horn.

Publikace se jeví jako typická seberozvojová a motivační knížka, která neobsahuje nic odborného, ale srozumitelné praktické rady pro každého. Zaujmout může spoustou příkladů ze života a přehledným rozdělením kapitol na různé oblasti komunikace. Na první pohled vás možná napadne, že tohle už jste někde tisíckrát četli a všechny tyhle rady znáte, ale když se začtete pozorněji a hlouběji, zjistíte, že vám kniha skutečně může něco předat. Umění komunikace je totiž poměrně zásadní pro všechny oblasti života, nejen pro sféru profesní, ale také osobní a vztahovou.

Už samotný název napovídá, že cílem knihy je naučit čtenáře pohotově reagovat na nejrůznější slovní útoky, které se nás mohou dotknout, ať už jsou to narážky na náš vzhled, schopnosti či inteligenci, anebo třeba jen ventilace emocí druhé osoby, což s námi nemá nic společného a nemůžeme si tyto výlevy brát osobně. Autorka Sam Horn je úspěšnou lektorkou verbální komunikace. Důkazem toho je její institut Intrigue Agency, který založila a dodnes sama řídí, ale také její publikované články a knihy, jež se staly napříč časem bestsellery. Nakladatelství Alpress vydalo tuto knihu poprvé v roce 1997 pod názvem Verbální Kung-fu, nyní se dočkala druhého vydání. 

Samozřejmě, že je kniha nadčasová, o tom nemůže být pochyb. Je ale pravda, že spousta těchto informací už dnes dobře známe, od prvního vydání uplynulo pětadvacet let a lidé pohybující se v komunikačních sférách a manažerských pozicích způsoby komunikace dobře znají, včetně efektivní komunikace vedoucí ke konstruktivnímu řešení nebo umění asertivního přístupu. Není však na škodu si připomenout, jak správně jednat s lidmi a nenechat se v žádné diskuzi či při slovním útoku zahanbit. Projevy slovní agresivity jsou totiž vždy selháním a známkou bezmoci, pasivní přístup zase známkou strachu a snahy vyhnout se konfliktu. Určitě to jde přece i jinak.

V první části knihy se dozvíme, že je vždy lepší se neurážet a všechno negativní obrátit v pozitivní přístup a projevit empatii druhému člověku. Druhá část zase ukazuje, že je lepší místo přijetí sporu něco uznat, byť třeba v žertu nebo s inteligentním rýpnutím si do soupeře. Pokud se člověk začne bránit, agresivně obhajovat a dá najevo vztek, k ničemu to přece nevede. Třetí část knihy učí obracet konflikty na spolupráci, čtvrtá část nabádá k asertivitě v komunikaci. Když je člověk v úzkých, ideální je začít pokládat otázky. Kniha je doplněna motivačními citáty a konkrétními dialogy.

Slovní sebeobrana určitě stojí za přečtení, protože učí přemýšlet a možná i změnit způsob komunikace v hrozícím konfliktu na základě vědomého přístupu. Samozřejmě je to někdy těžké, když se člověk snadno dostane do afektu nebo reaguje stereotypně tak, jak je to pro něj přirozené. Důležité ale je, cvičit se v tom, aby nás nic nevyvedlo z míry!

bmid slovni-sebeobrana-KUV-517717

Název: Slovní sebeobrana
Autor: Sam Horn
Překlad: Vladimír Novák
Nakladatelství: Alpress
Rok vydání: 2023, vydání druhé
Počet stran: 263

https://www.alpress.cz/slovni-sebeobrana/


 

Zobrazit další články autora >>>