Něco neodolatelného číhá na každém rohu

Tisk

neodolatelne 200V nakladatelství HOST vyšla populárně naučná kniha o marketingu, a především moderních technologiích s názvem Neodolatelné a podtitulem Vzestup návykových technologií a byznys se závislostí. Obsahuje spoustu zajímavých i alarmujících skutečností, tak vzhůru na ni.

 

 

 

České vydání knihy má moc pěknou a příznačnou obálku, které dominuje mobilní telefon vykukující jakoby z krabičky od cigaret. Originální přebal knihy je tmavý a září na něm displej, naše znázornění více koresponduje se závislostí a působí na mě také mnohem více lákavěji.

Kniha začíná velmi důležitou předmluvou s názvem Nikdy se nesjížděj vlastním zbožím zaměřenou na to, že například Steve Jobs zakazoval svým dětem používat iPad. Lidé jako on si jsou totiž dobře vědomi toho, že spadnout do závislosti je velmi jednoduché, a naopak odolat velmi těžké. Dále je kniha rozdělena na tři části: Co je behaviorální závislost a kde se vzala?, Složky behaviorální závislosti (aneb jak vytvořit návykový zážitek) a Budoucnost behaviorální závislosti (a několik řešení).

Behaviorální závislosti „vznikají, když člověk nedokáže odolat chování, které i přes krátkodobé uspokojení intenzivní psychologické potřeby způsobuje v dlouhodobém horizontu vážné škody.“ Jedná se tedy o činnosti, kterými člověk uspokojuje hlubokou potřebu, nemůže bez nich být a tím, že se jim věnuje zanedbává další aspekty svého života. S behaviorální závislostí je spojena také obsese, tedy nepotlačitelné myšlenky a kompulze, chování, od kterého si nedokážeme pomoci. Tyto definice zní odborně a tak, že se člověka nemohou týkat. Když pak ale čtete Alterovy řádky a desítky různých případů, nezbývá než lapat po dechu a trochu se zamyslet.

První část knihy mě moc nebavila, představovala právě teoretický úvod plný různých případů a výsledků studií. Hlavně jsem měla pocit, že se různé údaje pořád dokola opakují. Ale pak se to zlepšila a já četla se zatajeným dechem dál a dál například o dosahování cílů nebo škodlivosti fitness náramků. Velmi mě zaujaly informace z třetí části o Demetricatoru na Facebooku od vývojáře Benjamina Grossera. Ten je založen na tom, že z této sociální sítě zmizí číselné údaje – fotka už nedostane 50 lajků, ale jen lajky. Na uživatele nebude čekat 13 upozornění, ale jen upozornění. Tím by skončila honba za metrikami, za kterými kdekdo vidí úspěšnost příspěvku nebo oblíbenost samotnou. Skvělá byla také část zaměřená na sledování seriálů odhalující schéma s akčními scénami (str. 260) a správné postupy pro nemaratonové sledování. 

neodolatelne 1

Neodolatelné je hodně dobře napsaná kniha – čiší z ní, že ji psal nejenom odborník, ale také opravdový nadšenec do tématu. Neobsahuje žádné plané fráze nebo nudné definice, vše je podepřeno praktickými ukázkami a různými případy. Forma je tedy srozumitelná a taková blízká – přesto Adam Alter nepůsobí rýpavě a nechává zamyšlení na čtenáři samotném. A ve výsledku dojdete po přečtení k tomu, že vše je velmi dobře promyšlený byznys a lidé jsou oběti. I když tedy velmi často si za to mohou sami…

Adam Alter přednáší o marketingu na Newyorské univerzitě a ve svých odborných textech se soustředí na sociální psychologii a vliv okolí na hodnoticí či rozhodovací procesy. Napsal bestseller Drunk Tank Pink (Žvýkačkově růžová, 2013) o vlivu prostředí, barev nebo vůní na lidské myšlenky, nálady, emoce a chování. Kromě toho přispívá do předních amerických deníků a časopisů: The New York Times, The New Yorker, The Washington Post, The Atlantic, Wired a řeční na spoustě konferencí typu TED Talk.

neodolatelne

Neodolatelné: Vzestup návykových technologií a byznys se závislostí
Autor: Adam Alter
Překlad: Julie Tesla
Žánr: populárně naučná
Nakladatelství: HOST
Rok vydání: 2018
Počet stran: 336
Hodnocení: 89 %

http://nakladatelstvi.hostbrno.cz/nakladatelstvi/popularne-naucna/neodolatelne-1422


 

Zobrazit další články autora >>>