Vyšla velká kniha o kvašení

Vyšla velká kniha o kvašení

zkvaseno 200V nakladatelství JOTA vyšla kniha Zkvašeno s podtitulem Kuchařka na doma. Stojí za ní dva odborníci Zuzana Ouhrabková a Vláďa Sojka a doporučuji ji všem, které láká domácí kvašení.

Knih o kvašení a fermentování je mnoho a několik jich mám také doma. Všechny zdůrazňují příznivé účinky na lidský organismus a obsahují mnoho receptů. Tato je také taková, ale oproti ostatním ji hodnotím jako mnohem upřímnější a přímočarou – autoři si zde nehrají na to, že konzumace zkvašených potravin může uzdravit jakýkoliv neduh a hodně se věnují také neúspěchům.

„S kvašením je to jako s každou jinou disciplínou: když pochopíte princip, otevřou se vám dveře a přestanete potřebovat návody a recepty. Stačí s mikroby žít a ono se to celé poddá. Slibujeme. Tedy kromě těch výjimečných případů, kdy se to nepoddá. Cesta k úspěchům vede přes neúspěchy, važte si jich a buďte za ně vděční. Samostudium je povznášející proces.“ (str. 9)

V úplném úvodu knihy je zamyšlení o kulturách, jídle a myšlenkách, o tom, proč kvasit a patero pro začátečníky. Následuje kapitola o základních principech fermentace, ve které se čtenáři dozví potřebné informace o vybavení, ale také o bezpečnosti, potížích s kvašením nebo o soli, pH a kyslíku. Další část je Trojí čtení k zamyšlení a pak už jde o návody a výrobu fermentů, a to od zeleniny, přes kvašené obiloviny, mléčné fermenty, ochucovadla nebo luštěniny až po nápoje. V poslední kapitole poté najdete recepty, ve kterých všechny fermenty můžete použít. Jedná se o snídaně, svačiny, polévky, lehká i hlavní jídla a sladké i slané dobroty.

Moc se mi líbil jazyk a styl, jakým je tato kuchařka psaná. Autoři si nehráli na nějakou nucenost, nebo vznešenost a nebáli se použít i hovorové výrazy, nebo humor. Brzy jsem se na jejich vlnu naladila a nenechala si ujít ani jeden řádek textu. Líbilo se mi například, že kvašení není raketová chemie a je povoleno vše zbabicovat nebo jsem se smála u popisu „vůní či zápachů animálních a nemravných“, kde „i když něco páchne jako zpocené nohy po táborovém výletě, je to zpravidla prudce jedlé.“ (str. 33)

Při čtení mě hned u prvních věnovaných kysanému zelí zaujala možnost přidat do něj ovoce – kromě klasických jablek i vinné hrozny, jeřabiny, nebo brusinky a líbily se mi i jeho různé varianty jako například s vínem a jalovcem nebo rozinkami a kurkumou. Za vyzkoušení určitě stojí celer s jablky, kari mrkev, tuřín s řepou, mrkvový kvas se zázvorem, kurkumou a pomerančovou šťávou, řepa s křenem, kvašené obilí, mléčný kefír, tvaroh nebo například čínská chilli pasta. Samotné recepty jsou pak skvělou inspirací, protože člověk vidí, jak může fermentované potraviny použít a zařadit je do jídelníčku. Mě nalákaly především exotičtější a netradiční pokrmy jako je polévka chlodnik, kterou jsem měla na dovolené v Polsku, korejská dobrota kimčáky nebo placka jeralma jumurta.

Zkvašeno je velmi dobrá kniha, a to jak pro začátečníky, tak pokročilé. Každý si v ní může něco najít, a hlavně se díky ní pustit do kouzelného světa kvašení. Já už se na to experimentování moc těším!

Zuzana Ouhrabková vystudovala psychologii a pracuje pro neziskové organizace Sananim a Post Bellum. Před mnoha lety v polských Sudetech ochutnala barszcz wigilijny a začala číst Sandroa Katze. A byla ztracená, kolonizovaná mikrobiálními kulturami a začala je zkoušet chovat a pak o jejich chovu psát blog. Bez krásných fotek, s dlouhými texty a snahou o podložené informace, i tak se ten blog chytil. A od té doby Zuzku tato obskurní záliba v oprašování mikroorganismů nepustila.

Vláďa Sojka ač po většinu své pracovní kariéry pracoval jako IT technik, nikdy se nevzdal myšlenky na práci s potravinami. Ba co víc – radost s potravinami. Mezi instalacemi operačních systémů a programováním objevoval zákonitosti pečení chleba, kysání zelí a nakládání misa. Když ve svých čtyřiceti letech seznal, že bylo dost trápení s technikou, přesunul se k potravinám naplno, založil si malý e-shop s fermentačními kulturami, pořádá workshopy a s oblibou přednáší na téma Ne všechny bakterie jsou zlé. Vláďa žije v Berouně, a když zrovna nekrmí a nepoklízí ve své mikrobiologické ZOO, zabývá se psaním, pracuje u kávovaru či fotografuje houby.

zkvaseno

Zkvašeno
Kuchařka na doma
Autor: Zuzana Ouhrabková, Vláďa Sojka
Žánr: kuchařka
Nakladatelství: JOTA
Rok vydání: 2023
Počet stran: 312
Hodnocení: 93 %

Kuna Eliška vznikla jako momentální nápad a snaha pobavit děti

Bohumil Matějovský (2)Bohumil Matějovský nás naprosto okouzlil svou vtipnou a milou pohádkou Praštěný nápad kuny Elišky. Zeptali jsme se ho, jak vlastně tato vítězná pohádka vznikla a jaký literární žánr má on sám nejraději.

...

Nastal konec takzvaných normálních časů? A je nějaká naděje na jejich návrat?

Hranicni doba perexPro každou dobu je charakteristická nějaká populární diagnóza. Bezesporu to souvisí se vztahem k tomu, co je ve společnosti důležité. Psychiatrickou diagnózou této doby je hraniční porucha osobnosti.

...

Vlastimil Vondruška: Ulička hanby, vražda v luxusním nevěstinci paní Sabiny

ulicka hanbyZdá se skoro neuvěřitelné, jakou rychlostí narůstá řada vydaných knih známého spisovatele, historika Vlastimila Vondrušky. Na podzim se na pultech knihkupectví se objevily dva nové tituly. Jednak čtvrtý díl historického románu Přemyslovská ep...

Když to nejde vydržet „Ani o den dýl“

ani o den dyl 200Ani o den dýl je název představení francouzského autora Michela Clémenta, které na začátku října vizovskému publiku představilo zájezdové divadlo SemTamFór.

...

Bella a Sebastián 2: Dobrodružství pokračuje

Bella a Sebastian 2 - PLAKAT.mp4Už jako malá holka jsem znala příběh malého chlapce Sebastiána a jeho psí kamarádky Belly. Bella měla namále. Musela se skrývat, neboť obyvatelé malé vesničky Saint Martin v savojských Alpách si o...