Návod na odmítání vám zlepší život

Návod na odmítání vám zlepší život

ne je moje superschopnost perexPokud patříte mezi lidi, kteří se neustále potýkají s kulturně podmíněným vzorcem chování, kvůli němuž jsou přesvědčeni, že musejí za každých okolností všem vycházet vstříc na úkor vlastních potřeb, vězte, že svůj život můžete vylepšit jediným slovíčkem. Vždyť říct NE je tak jednoduché! Nebo ne? Vždyť je to jedno z prvních slovíček, které začneme používat už jako malé děti.

Kdy a kde se to pokazilo?

Někde mezi prvním pláčem, prvním úspěšným použitím nočníku a zvládnutím abecedy vám byla odepřena možnost se vymezit, projevit vztek, a když jste se rozhodly dát své nelibosti volný průběh, zavřeli vás do pokoje. Což byly takříkajíc první formy vašeho ne. Vy jste to prokoukly a nežádoucí chování (stručně řečeno projev vašich skutečných emocí) jste rychle vyměnily za osvědčený vzorec – například podřizování, potlačování nebo naprostou absenci citů. S úsměvem na rtech! Hloupé na tom je, že už si to dneska nepamatujete.

Tenhle úryvek z knihy podle mě úplně přesně vystihuje, co je oním klíčem, který kdysi otevřel bránu k pocitům úzkosti, ztráty identity, k potlačovanému vzteku a někdy i k vyhoření.

Být znovu sama sebou

Abyste se bez výčitek dokázali vymezit vůči svému okolí s pomocí pouhých dvou písmen, sáhněte třeba po útlé psychologické příručce od Nakladatelství Portál s názvem NE JE MOJE SUPERSCHOPNOST. Autorka Annette Lies v ní hovoří především k ženám a odlehčeným, zábavným způsobem pomocí nově vytvořené humorné terminologie nabízí řešení spočívající v různých aspektech respektování vlastních hranic a potřeb. Zabývá se důvody, proč je tak obtížné něco odmítnout, zejména blízkým osobám. Analyzuje různé druhy „ne“ a jednotlivé oblasti, v nichž je potřeba jednoznačně odmítnout. Jedná se například o vymezení vůči dětem, žadatelům o finanční příspěvek, rodičům, bývalým partnerům, sousedům, přátelům nebo zvířatům.

Sebe ochránit a přitom nikomu neublížit

Díky názorným příkladům z praxe si čtenář snadno uvědomí, v jakých situacích, do nichž se v běžném životě dostává, je potřeba říct ne, a jak v tomto postoji setrvat. Nechybí častá povzbuzení a ujištění o tom, že cesta za získáním téhle superschopnosti je správná, i když je lemována nepříjemnými pocity a s některými lidmi se na ní rozejdeme. Jako úderník působí i trefně použité citáty, například tenhle od Marka Twaina: „Máme rádi lidi, kteří nám od plic řeknou, co si o nás myslí. Za předpokladu, že si myslí totéž co my“. Pomáhají také drobné úkoly a cvičení, díky nimž člověk dostává šanci srovnat si myšlenky, získat nadhled a vytvořit si pevnější půdu pod nohama. „Lékárnička odmítání“ v závěrečné části knihy obsahuje například vhodné odmítací formulace a instrukce, jak získat čas, případně kdy je potřeba zalhat.

Dovolte tedy sami sobě roztáhnout křídla, seberte odvahu vyslovit NE, které vás a vaši energii vynese vzhůru, když ho použijete tak, aby vás ochránilo a přitom nikomu neublížilo. Návod na odmítání máte na dosah ruky, je jím právě tahle kniha.

ne je moje superschopnost

Ne je moje superschopnost/Jak vylepšit svůj život jedním slovíčkem
Originální název: Nein ist meine Superkraft, 2021
Autorka: Annette Lies
Překlad: Kateřina Prešlová
Žánr: Osobní rozvoj a styl, psychologie
Vydáno: 2023, Portál
Počet stran: 184

„Pro mě je hvězda Hana Vítová i moje babička,“ říká Blanka Kovaříková

Blanka Kovarikova200Blanka Kovaříková je autorka osmnácti knih o legendárních hercích, domech slavných a prvorepublikových detektivech. Patří mezi ně například Herecké balady, Jak se dědí sláva, Rada Vacátko a jeho hříšní lidé, Lexikon slavných čes...

Trápení všeho druhu s laskavým humorem

Trápení všeho druhu

Nakladatelství Prostor vydalo knížku německé autorky Mariany Leky s názvem Trápení všeho druhu. Pokud občas trpíte úzkostmi nebo sociální fobií či komplexy méněcennosti, tato knížka vám pomůže s laskavým humorem nahlédnout na...

Naučme sa, čo je láska

Umeni milovat 200Klasika psychológie, či filozofie o človeku – Umenie milovať od Ericha Fromma vychádza aj po takmer 60 rokoch v ďalšom vydaní v nakladateľstve Portál.

...

„Dělat si srandu z blbců, na tom není nic špatného“

blbec k veceri 200Inscenace Blbec k večeři má podtitul gurmánská komedie na cizí účet a v minulé sezóně ji uvedlo Městské divadlo Zlín. Režie se ujala Hana Mikolášková a život ji vdechli především Marek Příkazký a Josef Koller.

...

Brumbálovo tajemství pošlapala kritika. Důvodem je náročnost přesyceného diváka

brumbal1 (2)Třetí díl Fantastických zvířat dle předlohy J. K. Rowlingové s názvem Brumbálovo tajemství jsem zhlédla se zatajeným dechem. Neočekávala jsem absolutně nic. Motivací pro mě byl předchozí díl Grindelwaldovy zločiny,...