Rozum versus cit². Krajská galerie navazuje na první úspěšnou výstavu

Rozum versus cit². Krajská galerie navazuje na první úspěšnou výstavu

Tisk

rozum versus cit 200Už v úterý 16. listopadu od 17 hodin se v Krajské galerii výtvarného umění ve Zlíně uskuteční vernisáž očekávané výstavy Rozum versus cit². Jedná se o pokračování výstavy ve spolupráci s Univerzitou Tomáše Bati ve Zlíně, která mapuje historii zlínského průmyslového designu a představuje toto téma netradičním a inovativním způsobem. Tentokrát se návštěvníci seznámí blíže s obdobím 1959 až a 1992.


„Podobně jako v prvním díle výstavy bude historie zlínského průmyslového designu představena také prostřednictvím nových technologií. Součástí bude speciální aplikace, díky níž návštěvníky výstavou provede virtuální kurátor a budou mít možnost pohovořit s AR „hologramem“ designéra Františka Crháka.“ Přibližuje výstavu její kurátor Vít Jakubíček.

V pořadí druhá výstava se zaměřuje na dění v oblasti designu technických oborů ve Zlíně (Gottwaldově) a jeho širším okolí. Úvod sledovaného období se kryje se zahájením výuky tvarování strojů a nástrojů ve Zlíně na vysokoškolské úrovni, které znamenalo zároveň počátek specializovaného vysokoškolského vzdělávání designérů pro spolupráci se strojírenským průmyslem v Československu. Za kulminační body, kdy se organické sochařské formy z designu vytrácely, aby byly v souvislosti s proměnami technologií nahrazeny optimálnějšími kubickými tvary, můžeme považovat významné turné designu Zdeňka Kováře a jeho žáků po Jižní Americe na počátku šedesátých let, a zejména pak mezinárodní sympozium, které se konalo v roce 1968 právě v Gottwaldově. Konec představuje rozdělení Československa a zároveň zánik dosavadních společenských a ekonomických struktur spojených s rozpadem institucionálního rámce československého designu. Dominantními osobnostmi pozorovaného období jsou zejména pedagogové a designéři Zdeněk Kovář a František Crhák, kteří svými pracemi spoluutvářeli svébytnou tvář nejen zlínského, ale i československého designu.

„Již první výstava Rozum versus cit, která mapovala Zlínský průmyslový design 1918–1958, byla divácky zajímavá a hodně oslovila především mladší generaci návštěvníků. Věřím, že tato „navazující“ výstava bude rovněž inspirativní. Moderní technologie k umění patří a spolupráci galerie a Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně fandím. S virtuálním kurátorem se ráda potkám a na konverzaci s AR „hologramem“ designéra Františka Crháka jsem nesmírně zvědavá,“ uvedla Zuzana Fišerová, radní pro oblast kultury a školství, která nad výstavou převzala záštitu.

rozum versus cit1

Návštěvníci výstavu najdou v 1. podlaží 14. budovy 14|15 BAŤOVA INSTITUTU. Druhá část výstavy bude k vidění v galerii G18 Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati, kterou otevře vernisáž ve středu 8. 12. v 18 hodin. Zahájení bude předcházet komentovaná prohlídka s kurátorem Vítem Jakubíčkem v Krajské galerii výtvarného umění v 17 hodin, odkud se poté zájemci přesunou do prostor univerzitní galerie.

Výstava Rozum versus cit2: Zlínský průmyslový design 1959–1992 je součástí rozsáhlého společného projektu Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, Národního technického muzea v Praze a Krajské galerie výtvarného umění ve Zlíně, mapujícího design v technických disciplínách během existence Československa a je realizována za finanční podpory Ministerstva kultury ČR v rámci projektu NAKI II Designéři v českých zemích a československý strojírenský průmysl (DG18P02OVV059).

Více informací: www.galeriezlin.cz


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Fotograf Jiří Šubrt: „I modelky a modelové jsou lidé a chovají se jako lidé“

200rozMísto celebrit jsme tentokrát vyzpovídali jiného umělce, a totiž fotografa Jiřího Šubrta. Zaměřuje se na různé typy fotografií a na vše má jasný názor. Přečtěte si o modelkách, křivkách a lásce k fotografování…

...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...

Čtěte také...

Monografická výstava Ester Krumbachová v Domě umění v Brně

ester foto perexJsou lidé, kteří mohou působit neviditelně či nenápadně, ale přitom udělají kus důležité práce. Rozumějí kumštu, mají cit, posouvají věci a skutečnosti dopředu, jsou kreativní a tvůrčí vůči projektům či "...


Literatura

Politika očima mladého aktivisty

ocima mladeho aktivisty 200V nakladatelství Pointa vyšla kniha Očima mladého aktivisty od Šimona Hlinovského, absolventa politologie zajímajícího se o veřejné dění.

 

...

Divadlo

Zlínské divadlo nabízí v inscenaci Kytice sugestivní adaptaci nejčtenější české klasiky

kytice200

I když je režisér Dodo Gombár originálně svůj, jeho divadelní dramatizace Erbenovy ikonické Kytice mě zaujala. Viděl jsem ji minulý týden z osmé řady, a jsem tomu rád. Samozřejmě, před časem jsem viděl i televizn...

Film

Naomi Watts vdechla život Lady Di

200dianaAngličané se poprvé odvážili zfilmovat příběh Lady Di. Snímek zachycuje Dianu především jako obyčejnou ženu, jako oběť paparazzi a nešťastného sňatku s princem Charlesem. Nejoblíbenější osobnost své doby se tady ukazuje ve skutečném světle.

...