Shůry (From Above)

Tisk

shu200V dnešní době, kdy lidé, jak se zdá, stále ještě nepochopili, že válka není racionální způsob řešení neshod, jsem hrdý na to, že mohu předvést projekt Shůry a sdělit této generaci, že válka přináší pouze utrpení. Mé zážitky s tzv. hibakuša (těmi, kdo přežili svržení atomové bomby) a lidmi, kteří přežili letecké bombardování zápalnými pumami v japonských a evropských městech, jsou pro mne hlubokým poučením. Kdykoli se setkám s někým, kdo přežil válku, uvědomuji si, jak obrovské štěstí mám, že jsem válku sám nezažil. Dnes jsem si vědom toho, jak je život křehký. Každý, koho jsem fotil, byl velmi vstřícný a inspirující. Tito lidé projevili neuvěřitelnou odvahu, když hovořili o zážitcích, které jejich životy změnily navždy. Považuji za velké štěstí, že jsem s nimi mohl strávit čas.

Na základě těchto rozhovorů se zrodila nová přátelství, která přesahují generační i etnické odlišnosti. Slova v učebnicích dějepisu byla obdařena hlasem a tváří. Většina lidí nahlíží na válku pohledem statistiky a dat. Zapomínáme, že válka postihuje skutečné lidi. Hlasy a  tváře obyčejných lidí jsou v knihách opomíjeny. Podařilo se mi tyto hlasy najít. O lidech, které jsem fotografoval, přemýšlím každý den. Podnítili ve mě potřebu dále se vzdělávat. Mé cesty mě zavedly do Hirošimy, Nagasaki a Tokia (Japonsko), Drážďan (Německo), Věluně (Polsko), Coventry (Anglie), Rotterdamu (Nizozemsko) a Ústí nad Labem (Česká republika), kde jsem zaznamenal tváře těch, co přežili, a budu to dělat do té doby, než umlkne poslední z těchto hlasů. Je to svědectví o tom, že válečné utrpení je univerzální.  Postihuje lidi všech kultur a  národností. Pro mou generaci je toto poslední příležitost, jak se přímo od těch, kdo přežili útrapy druhé světové války, dozvědět, že z války nemá užitek žádná lidská bytost.  

shu4


Doufám, že nezapomeneme na ty, kdo kvůli válce přišli o život, ani na ty, jimž válka život navždy změnila. Je důležité, abychom se poučili z minulosti. Budeme-li činit stejné chyby i dnes, jejich důsledky budou pro všechny z nás, kdo žijeme pod stejnou oblohou, ještě závažnější.

shu9

 

Krátký životopis Paule Saviana

Rodilý Newyorčan Paule Saviano mačká spoušť fotoaparátu od svých dvanácti let. Od té doby se jeho tvorba objevuje v časopisech po celém světě a než pevně zakotvil u portrétní fotografie, přijímal zakázky na focení všeho druhu od módy po krajiny. Jeho poslední projekt Shůry (From Above) sestává z portrétů a vzpomínek osob, které přežily svržení atomové bomby na Hirošimu a Nagasaki a bombardování zápalnými pumami za II. světové války v Drážďanech (Německo), Tokiu (Japonsko), Věluni (Polsko), Coventry (Anglie), Rotterdamu (Nizozemsko) a Ústí nad Labem (Česká republika). Výstava je nadále rozšiřována i do dalších měst, která zažila hrůzy leteckého bombardování za II. světové války. Výstava Shůry byla uskutečněna v muzeích a na dalších prestižních místech v Japonsku, Německu a zcela nedávno také v sídle OSN a Uměleckém muzeu prefektury Nagasaki. V srpnu 2010 byl projekt vydán jako kniha fotografií v limitované edici ve třech jazycích - angličtině, japonštině a němčině. Kniha se prodává v mnoha zemích a vzbudila pozornost médií napříč Severní Amerikou, v Japonsku, Evropě i Austrálii. Projekt byl rovněž hlavním bodem mnoha televizních, novinových i rozhlasových relací po celém světě.
 shu76


Na rok 2016 je plánováno vydání jeho druhé knihy s portréty lidí, které zasáhlo postavení Berlínské zdi a rozdělení Německa.
 
Ústecká stopa k atomové bombě
Neznámou „českou stopu“ na vývoji atomové bomby odhalila náhoda 70 let po jaderných hrůzách v Hirošimě a Nagasaki. Čtyřiadevadesátiletá rodačka z Ústí nad Labem Lilli Hornig patří mezi poslední žijící vědce z legendárního projektu „Manhattan“. Pro ústecké historiky ji v nejmenším státě USA Rhode Island objevil americký fotograf Paule Saviano při své práci na uměleckém projektu k bombardování.

shu87


Jak k odhalení tohoto mimořádného příběhu došlo, prozradili historici Martin Krsek a Thomas Oellermann na vernisáži výstavy fotografií Paule Savianiho „Shůry“, která v ústeckém muzeu proběhla 18. srpna 2015. Výstavu spolupořádá Muzeum města Ústí nad Labem a Collegium Bohemicum, potrvá do 17.1.2016.

shu plaka


 

Zobrazit další články autora >>>