Dům na samotě Michaely Klevisové míří na obrazovky České televize

Dům na samotě Michaely Klevisové míří na obrazovky České televize

Tisk

Klevisova200Jedna z nejprodávanějších spisovatelek současnosti Michaela Klevisová obdržela v roce 2012 za román Dům na samotě Cenu Jiřího Marka za nejlepší českou detektivku. A právě touto knihou se Česká televize nechala inspirovat a natočila stejnojmenný film, který v premiéře odvysílá 6. března.

 

V březnu se tak diváci ČT mohou těšit na příběh ze středočeské vesnice Smrčina. Vražda mladé ženy nese rukopis sériového vraha přezdívaného Kadeřník, který dříve řádil v hlavním městě. Zkušený pražský kriminalista – inspektor Josef Bergman – se v doprovodu mladé kolegyně Sylvie Sedlákové vydává do navenek idylického místa. Dvojice detektivů z Prahy postupně odhaluje události, které provázaly životy původních obyvatel Smrčiny s novými usedlíky.

Ve Smrčině se totiž život točí kolem místních jezdeckých stájí a dostihových sázek – ale také kolem vydírání, nevěry, ztracené drahocenné brože a dávného zmizení syna místního hostinského. Dojde k další vraždě a v ohrožení se ocitá i nová majitelka domu na samotě, mladá malířka Nela Keplerová.

klevisova dum na samote

Kdo a kdy vás oslovil k možnosti zakoupení práv na natočení filmu inspirovaného vaší knihou Dům na samotě?

Michaela Klevisová: V roce 2017 se mi ozval režisér Viktor Polesný, že si koupil audioknihu Kroky vraha, poslouchal ji v autě, příběh ho zaujal a chtěl by podle mých knížek něco natočit. Setkali jsme se a já hned při prvním popovídání věděla, že jsme na stejné vlně. Stejně jako mně, i jemu v mých příbězích připadaly nejzajímavější narušené emoce, nálada a mezilidské vztahy. Líbilo se mu, že jde o detektivky s přesahem, s hlubší rovinou. Pro mě je zločin jen něco, co všechny postavy spojí dohromady. Vyšetřování a akce nejsou v knize to nejdůležitější. Podstatní jsou lidé. Pan režisér to viděl stejně.

Jaké byly vaše pocity? Je to první kniha, která je zfilmována.

Už dříve jsem měla několik nabídek na zfilmování mých knih, ale žádnou jsem nepřijala. Tady jsem ale usoudila, že je to konečně to pravé. Práva na zfilmování knihy autor prodá jen jednou a vyplatí se pečlivě si vybírat a poskytnout je jedině člověku, který s nimi bude zacházet s respektem a v souznění s vámi. A opravdu, Viktor Polesný napsal k Domu na samotě naprosto dokonalý scénář. Zachoval všechny scény, které pro mě jsou důležité a do kterých jsem vložila emoce. Použil moje dialogy, jen z nich prostě vybral ty nejúdernější, protože všechny samozřejmě ve filmu být nemohou, to by postavy „moc kecaly“. Zachoval náladu, atmosféru, všechno. Když jsem jeho scénář poprvé četla, nad jednou scénou, která i pro mě byla při psaní emotivní, jsem se rozbrečela dojetím. Opravdu, klobouk dolů. Televize by snad v budoucnu měla natáčet filmy i podle dalších mých knih s Bergmanem a Viktor Polesný by je měl režírovat. Doufám, že alespoň některé scénáře si opět napíše sám.

klevisova1

Mohla jste do scénáře zasahovat?

Mohla, ale v podstatě nebylo do čeho. Jen jsem upozornila na nějaké nepřesnosti týkající se tréninku dostihových koní. Jsem velký dostihový fanda, takže pro mě bylo důležité, aby v tomto ohledu bylo ve scénáři všechno správně.

Byla jste na natáčení?

Nebyla, on asi nastal nějaký komunikační šum, takže jsem vůbec netušila, že už se točí. Pak jsem se dozvěděla, že už bude brzy hotovo, a tehdy bych se mohla přijít podívat, jenže jsem byla zrovna na dovolené. Tak snad se podívám na natáčení některé z příštích knih.

Je přáním každého spisovatele, aby jeho knihy ožily v podobě filmu?

To nevím, za ostatní nemůžu mluvit. Mým přáním to, upřímně řečeno, nikdy nebylo. Spíš jsem se bála, co se s příběhem stane, pokud ho někdo filmově zpracuje. Je logické, že jiný autor má vlastní názor, vlastní pohled na věc. A toho jsem se bála. Říkala jsem si: Co když se mi výsledek nebude líbit? Takže mi připadalo bezpečnější práva na zfilmování neprodávat. Ale nakonec jsem to riskla.

Film bude odvysílán 6. března, už jste ho viděla? Pokud ano, jak se vám líbil?

Viděla jsem ho někdy v listopadu a byla jsem spokojená. Luboš Veselý je velmi dobrý představitel vyšetřovatele Bergmana, a to není jen můj názor, potvrdili mi to všichni přátelé, se kterými jsem o obsazení té role mluvila. Stejně tak Veronika Arichteva se hodí na postavu Sylvie Sedlákové, i když ta je v knižní předloze blonďatá.

klevisova 2

Dostala jste již nabídku na další adaptaci?

Pokud bude mít Dům na samotě dobré ohlasy, tak se asi postupně natočí i další díly ze série s Josefem Bergmanem.

Vaše poslední kniha Prokletý kraj se stala okamžitě trhákem. Co nového chystáte?

Pracuji na dalším samostatném románu, opět bude napínavý podobně jako Prokletý kraj, ale nebude to klasická detektivka. Nejsem ale schopná dopředu říct, kdy rukopis dokončím, přece jen jsem teprve na začátku. Teď během jara chci dát psaní maximum, tak se uvidí, jak pokročím.

Michaela Klevisová

Narodila se v roce 1976 v Praze. Vystudovala žurnalistiku na Univerzitě Karlově a přes dvacet let pracovala jako novinářka. Momentálně se živí psaním knih. Jejím největším koníčkem je cestování. Nejraději navštěvuje severské země.

Série s detektivem Josefem Bergmannem:

  • 2007 – Kroky vraha
  • 2009 – Zlodějka příběhů
  • 2011 – Dům na samotě
  • 2015 – Ostrov šedých mnichů
  • 2017 – Zmizela v mlze
  • 2019 – Sněžný měsíc
  • 2020 – Drak spí

Samostatný román:

  • 2021 – Prokletý kraj
Klevisova3

Zdroj foto: Albatros Media, Česká televize (Pavla Černá)


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Radůza: „Hudba se nedá dělat bez radosti, bez úporného zaujetí a vášně.“

raduzaK rozhovoru s námi svolila mladá maminka a především písničkářka a harmonikářka Radůza. V hudbě se věnuje především šansonu, ale nebojí se ani folkových melodií. Písním vždy dominuje skvělý text. Nejen o nich je tento rozhovor, ve kterém...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Neviem či som si to tak vymodlila, ale aj pre mňa to bol spevácky najlepšie odspievaný koncert

ZEA200Speváčka ZEA, vlastným menom Alžbeta Ferencová, vystúpila na hudobnom festivale Pohoda v Trenčíne po prvýkrát. Ide o mladú speváčku, ktorá odštartovala svoju kariéru a len nedávno vydala prvý debutový album Burning light. Jej hlas je výnimočný to poznamena...


Literatura

Africký příběh lásky – příběh o silné vůli a velké houževnatosti dojít k svému cíli stůj co stůj

africky pribeh lasky 200Je to příběh mých předků osadníků, příběh dětství a dospívání na farmě mých rodičů, příběh safari a mnoha nocí pod hvězdami, příběh mé spřízněné duše Davida mých dcer Jill a Angely, vzniku našeho sloního sirotčince, ...

Divadlo

Legendární titul BASTARD se v Brně vrací v novém hávu

BASTARD 200„Autorská dvojice Merta–Moša je u nás jediná schopná konkurovat zahraničním dílům“, psalo se v roce 1993, poté co proběhla 11. listopadu na jevišti Městského divadla Brno premiéra vizualizovaného oratoria Bastard. Inscenace zaznamenala 201 repríz, s...

Film

Publicistický thriller ze současnosti: Čtvrtá mocnost

ctvrta mocnost200Do českých kin vstupuje německý koprodukční snímek Čtvrtá mocnost. Jeho autor Dennis Gansel, režisér mezinárodně oceněného filmu Náš vůdce (Die Welle, 2008), se opět vrací k tematice p...