Za pivem do Belgie

Za pivem do Belgie

Pivni kralovstvi Belgie 200Ve vydavatelství Radioservis vyšla kniha pracovníka Českého rozhlasu Filipa Nerada s názvem Pivní království Belgie a podtitulem Nejen o pivu očima zahraničního zpravodaje Českého rozhlasu.

Kniha mě zaujala hned ze dvou důvodů – jednak zbožňuju pivo a za druhé jsem v Belgii strávila moc pěkné časy. A těch piv jsme tam v rámci našeho středoškolského výměnného pobytu měli také hodně. Právě oživení vzpomínek jsem si od knihy slibovala.

Obal knihy je decentní, ale velmi nápaditý – znázorňuje belgickou vlajku, kde je žlutý pruh vyměněn za pivo, tedy za jeho bublinky a pěnu. Tleskám za tento na první pohled jednoduchý, ale velmi dobře fungující nápad.

Kniha má přes dvě stránek a je rozdělena na několik částí. Putování po pivovarech a zajímavých místech je doplněno třemi pivními přestávkami v podobě rozhovorů. Ty mě obzvlášť zaujaly a dovedla bych si osobně představit knihu sestavenou jen z nich. První rozhovor je s odborníkem na kvašená piva a milovníkem těch kyselých Italem Lorenzem Dabovem. Druhý je pak s pivním sommelierem Lucem De Raedemaekerem a poslední pak potěší naši vlasteneckou notu. Odborník na pivo Denis De Keukeleire zde totiž tvrdí, že naše plzeňská piva jsou nejlepší na světě.

Filip Nerad se v rámci svého putování vydává například za trapisty do kláštera, k výrobcům kyselého lambiku, za ovocnými pivy, za silnými pivy, za pivem bez chmele, nebo na nejrůznější akce. Moc mě zaujal festival vánočních piv v Essenu, kde se za víkend dá ochutnat až šedesát piv. To však zvládnou jen nejzapálenější vyznavači těchto piv, protože jsou opravdu silná. Zajímavé jsou i řádky o chmelu – o Poperinge, se kterým má náš Žatec partnerství. Překvapily mě také gurmánské chmelové výhonky a s nostalgií jsem četla o pivních sklenicích (na originální servírování Kwaku se nedá zapomenout).

Kniha je plná názorných fotografií. Ty se týkají jak piva (například pivní tácky nebo loga), tak popisovaných míst, lidí nebo událostí. K textu tak skvěle zapadají, čtenáři nepřekáží a naopak dotváří celek. Podobně jako trefné a moudré citáty na začátcích kapitol jako ten od Benjamina Franklina: „Pivo je důkazem, že Bůh nás miluje a chce, abychom byli šťastní.“

Pivní království Belgie se velmi dobře četlo, dozvěděla jsem se díky němu spoustu zajímavostí a musím přiznat, že mě také nahlodalo k nějaké (nejen pivní) dovolené. Vyprávění je řemeslné, je znát, že jde o vypsaného novináře, který nemá s písmenky žádný problém. Co mi však na řádcích knihy hodně chybělo, byly osobní poznatky, dojmy a názory autora. Mnohdy by mě zajímalo, jak mu dané pivo chutná, jaké je, v čem je jiné a podobně a to jsem se bohužel nedozvěděla.

Filip Nerad (*1980) je zahraničněpolitickým analytikem Českého rozhlasu se zaměřením na dění v Evropské unii a v NATO. Pivo je jeho největší životní vášeň a má ji v genech po prarodičích, kteří žili vedle pivovaru a pracovali v něm. Vystudoval na Univerzitě Karlově historii a ve své specializaci na dějiny mezinárodních vztahů získal dva doktoráty. Tehdy napsal svou první knihu Búrská válka a poté se začal věnovat novinařině. Deset let působil v ČTK, poté přešel do Českého rozhlasu, kde nejprve působil jako zahraniční zpravodaj u evropských institucí a v Beneluxu.

Pivni kralovstvi Belgie

Pivní království Belgie
Nejen o pivu očima zahraničního zpravodaje Českého rozhlasu
Autor: Filip Nerad
Žánr: cestopis
Nakladatelství: Radioservis
Rok vydání: 2019
Počet stran: 226

Lou Fanánek Hagen: „Kostým Ringo Starra ve mně nevyvolává žádný nadšení, protože nemám rád Beatles“

altSkupina Tři sestry má nové kostýmy, své vlastní pivo a léto plné koncertů před sebou. Jak se ke všemu staví jejich zpěvák Lou Fanánek Hagen si můžete přečíst v tomto rozhovoru.

...

Šťastná to kniha!

babicka host perexDávno, dávno je již tomu, kdy byla Babička Boženy Němcové vydána poprvé. Od té doby se objevila v tolika různých provedeních, že snad ani samotná literární historie nezná jejich přesný počet. A letos vychází znovu. Tentokrát v moder...

Volné pokračování muzikálu Kapka medu pro Verunku již za pár dní v Divadle Hybernia

Pixa-1050x700-Kapeska-RGB-72dpiJenom ti nejlepší z nejlepších dostali možnost spolupracovat na pohádkovém muzikálu Královna Kapeska, který bude mít premiéru 7. března v Divadle Hybernia

...

Co nám zanechal 17. festival francouzského filmu?

francouzsky film 200Do českých kin pronikají z Evropy i Ameriky zejména podřadné, na mentalitu stádních teenagerů zacílené horůrky, komiksovité historky o lidičkách s nadlidskými schopnostmi či přepracované verze původně počítačových her. A čest...